2026-07-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BearBearBear
Funderade massa på vad jag skulle göra med saltlaget, hälla ut eller återanvända det i en ny sats?
Slutade med att jag hällde ut det, men ångrar det lite.
Hur gör ni?
Jag använder lagen som blir över till kroppsvård. Filtrerar den med kaffefilter och sköljer sedan hår, ansikte, fötter och armhålor efter tvätt med tvål. Min tanke med det hela är att den sura lagen ska återställa kroppens naturligt sura PH efter att den rubbats av tvålen samt tillföra bakterieflora som konkurrerar ut bla svamp i huden (mjäll och fotsvamp).

Fungerar det? Faktiskt ingen aning. Mjäll och fotsvamp har minskar kraftigt när jag gör detta men det sammanfaller ju med att jag äter mycket fermenterat vilket enligt vetenskapen är effektivt mot både mjäll och fotsvamp. Håret blir i alla fall mjukare och glattare så att jag inte behöver använda balsam.

Mig veterligen finns det inga vetenskapliga belägg för att utvärtes behandling med saltlagen från syrade grönsaker har någon som helst effekt mot mjäll och fotsvamp.
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-07-11 kl. 21:40.
Citera
2026-07-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Jag använder lagen som blir över till kroppsvård. Filtrerar den med kaffefilter och sköljer sedan hår, ansikte, fötter och armhålor efter tvätt med tvål. Min tanke med det hela är att den sura lagen ska återställa kroppens naturligt sura PH efter att den rubbats av tvålen samt tillföra bakterieflora som konkurrerar ut bla svamp i huden (mjäll och fotsvamp).

Fungerar det? Faktiskt ingen aning. Mjäll och fotsvamp har minskar kraftigt när jag gör detta men det sammanfaller ju med att jag äter mycket fermenterat vilket enligt vetenskapen är effektivt mot både mjäll och fotsvamp. Håret blir i alla fall mjukare och glattare så att jag inte behöver använda balsam.

Mig veterligen finns det inga vetenskapliga belägg för att utvärtes behandling med saltlagen från syrade grönsaker har någon som helst effekt mot mjäll och fotsvamp.
Hum, spännande må jag säga!
Citera
2026-07-13, 14:51
Medlem
I våras köpte jag en 2 liters jäskruka på Amazon.se och gjorde min första surkål.
Den blev helt OK även om jag skall jäsa längre nästa gång.

Använde 2% havssalt utifrån vikten av kålen.

Däremot hade jag svårt att strimla kålen tillräckligt tunt, provade med min Börner V5 mandolin
samt min gamla Braun foodprocessor.

Nu har jag köpt en japansk kålskärare mandolin som jag hoppas skall funka bättre.
Citera
2026-07-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
I våras köpte jag en 2 liters jäskruka på Amazon.se och gjorde min första surkål.
Den blev helt OK även om jag skall jäsa längre nästa gång.

Använde 2% havssalt utifrån vikten av kålen.

Däremot hade jag svårt att strimla kålen tillräckligt tunt, provade med min Börner V5 mandolin
samt min gamla Braun foodprocessor.

Nu har jag köpt en japansk kålskärare mandolin som jag hoppas skall funka bättre.
Har du en länk till en sån jäskruka?

Är det viktigt att kålen blir tunn då? Jag grovhackar mest, men det kanske blir en stor skillnad om man finfördela det.
Citera
2026-07-23, 19:25
Medlem
Prövade idag att smaka på mina äpplen.

Fy bubblan alltså, vad äckligt de ät smakade.
Luktade ganska gott, men smakade bara ruttet.

Min gissning är att jag syrade dem för länge, eller nått.

Filmande iaf när jag öppnade upp burken:
https://youtube.com/shorts/9SutZ5AUx0M
Citera
2026-07-24, 23:09
Medlem
Citat:
Prövade idag att smaka på mina äpplen.

Fy bubblan alltså, vad äckligt de ät smakade.
Luktade ganska gott, men smakade bara ruttet.

Min gissning är att jag syrade dem för länge, eller nått.

Filmande iaf när jag öppnade upp burken:
https://youtube.com/shorts/9SutZ5AUx0M

Ja grönsaker/frukter har olika långa fermenteringstider, kål har bland de längsta vad jag vet? Kolla gärna tider för olika grönsaker/frukter då den skiljer sig rätt mycket.

Själv ska jag syra gurka imorgon är tanken. Fermenterad klassisk saltgurka. Kryddad med dillkronor, och senapsfrö. Den ska bara fermenteras i typ 1 vecka.
Citera
2026-07-25, 10:47
Medlem
Citat:
Har du en länk till en sån jäskruka?

Är det viktigt att kålen blir tunn då? Jag grovhackar mest, men det kanske blir en stor skillnad om man finfördela det.

Jag köpte bara en liten på 2 liter från Amazon
https://www.amazon.se/-/en/Kenley-Fermentation-Pot-Litre-Fermenting/dp/B07587FL9H/ref=sr_1_1?crid=9AYTJ7RC1B4S&dib=eyJ2IjoiMSJ9.MlaS CAysUzz2SSe-3ip8mZRQ5bG6jH3S78N2MsUshvaVu_ufCWA1Hvc-rP3Rgc7ALG31nlkeuUzoY_OHUz5 x-DbuY4AlIhGJlJII_6HqV8-ltuRTWxDncTOA21oWKN6ah1csYNcait-oBMuwb0W7bj6D7RfB3KdkE7vqkySeE6ihtoejgg93f_A lNeGzT-S-g0a0vF0h2doOBSplEADIqakhski8yQ9iyKAOG38GOSCuUxeYvC Ew_7M33-KpydH2BVgY8arZTKul7WjkOCz-s5BH9Og ZQgz8J5rYJty2mVA.axFB1knvqvhE9Gk-SxcViL2OBWAXbWXXO_OjspFFisc&dib_tag=se&keywords=ke nley%2Bfermentation%2Bjar&qid=1784968848&sprefix=k enley%2Bfermentation%2Bjar%2Caps%2C97&sr=8-1&th=1

Tror att tunnare strimlor (1-2 mm) gör det enklare att få ut vätskan och få rätt struktur/konsistens på den färdiga surkålen
Citera
2026-07-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Ja grönsaker/frukter har olika långa fermenteringstider, kål har bland de längsta vad jag vet? Kolla gärna tider för olika grönsaker/frukter då den skiljer sig rätt mycket.

Själv ska jag syra gurka imorgon är tanken. Fermenterad klassisk saltgurka. Kryddad med dillkronor, och senapsfrö. Den ska bara fermenteras i typ 1 vecka.
Tack för tipset, bra att veta.

Men tänkte att om jag fermenterade äpplen så är det väl att de borde konserveras?

Eller stoppas processen när man lägger in det i kylen?

Blev det några gurkor?
Citera
2026-07-25, 22:49
Medlem
Citat:

Men tänkte att om jag fermenterade äpplen så är det väl att de borde konserveras?

Blev det några gurkor?

Nej den avstannar och slutar fermenteras i kylen, så man fryser processen och kommer det då inte in syre eller bakterier så håller det jättelänge.

Jag vet ju såklart inte hur det smakade, men smakade äpplet ruttet så låter det som att fermenteringen misslyckades, men då ska det nog också lukta illa. Jag har fermenterat äpple ihop med surkål och det blev inget vidare heller, mosigt och tråkigt, så frågan är nog ifall äpple kanske inte smakar så gott fermenterat? Jag försökte fermentera lök för att få en hållbar "picklad rödlök" för hamburgare och korv, var min tanke, men det var inte heller gott och fick slängas. Vissa saker blir goda att fermentera, och andra inte?

Man får experimentera lite innan man hittar rätt. Det är ju ofta ganska billiga ingredienser och det är spännande att testa.

Edit: Gurkan hann inte fixas idag, så det får bli morgondagens projekt.
Citera
2026-07-25, 22:53
Medlem
Citat:

Blev det några gurkor?

Kom på en sak, hur länge fermenterade du? Kikade lite och det ska ändå bli rätt gott tror jag att fermentera äpplen men de ska bara fermenteras i typ 3-4 dagar. Tror att det blir bäst att fermentera klyftor också.
Citera
2026-07-25, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Kom på en sak, hur länge fermenterade du? Kikade lite och det ska ändå bli rätt gott tror jag att fermentera äpplen men de ska bara fermenteras i typ 3-4 dagar. Tror att det blir bäst att fermentera klyftor också.
Nästan pinsamt att skriva, men runt 4 veckor
Citera
2026-07-25, 23:56
Medlem
Citat:
Nästan pinsamt att skriva, men runt 4 veckor

Ok, där har vi nog problemet förstår vi. Testa gärna mitt förslag och säg hur det gick. Är nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in