2026-07-06, 22:45
Medlem
Till min stora förvåning så kunde jag inte hitta en allmän tråd om just mjölksyrajäsning ädla konst, så jag drar igång en och hoppas att det finns fler som pysslar med denna hobby.

Efter flera års uppehåll så påbörjade jag min första surkål för cirka 1,5 månad sedan. Gjorde ett seriöst försök där jag vägde allt med våg för att få till den önskade salthalten. Denna sats fick en salthalt på 3%,
Lät det fermentera i cirka 2,5 vecka, vilket nu i efterhand var lite för kort tid. Kålet hade lite för mycket tuggmotstånd, och det gnisslade emellan tänderna när man tuggar. Men smaken var rikigt god.

För 3 veckor sedan satte jag en ny sats, denna gång på morötter och resterna av den förra vitkålen. Använde en 2.5%ig salthalt.
Planen är att öppna upp burken nu i dagarna, då min första surkål tog slut idag.

----------------------------------------------------------

Nu när jag har semester så jag har även börja testa lite andra saker:

Igår satte jag ekologiska äpplen i en ~3%ig saltlösning. Ska bli spännande.
Men vet inte rikigt hur länge jag skall vänta tills den är färdig. En vecka kanske?
Föreställer mig at jag kan använda dessa äppelbitar i en sallad eller i morgongröten.

Den lokala Ican hade även "kort datum"pris på en förpackning med Piment de padron,
så det blev även en sats med den. cirka 3% saltlösning.
Vet inte alls vad jag ska förvänta mig av denna, men tänker mig att dessa kan vbi goda att skära upp och lägga i någon sallad.
Bild:
https://imgur.com/a/Rn1f6bG
Varför gör jag detta ?
För mig är det ett test att se om min inre hälsa påverkas till det positiva genom att bland annat börja konsumera fermenterad mat regelbundet.
Jag har i många år haft en kronisk inflammation i kroppen, så min plan är att försöka se om jag regelbundet äter ferementerad mat så kanske inflammationen minskar.
Har nu när den första satsen surkål är slut, upplever jag att min avföring har blivit fastare, från en nästan konstant diarré, vilket är positivt.

Utöver hälsomässigt, så tycker jag att matlagning är roligt och vackert. Burkarna med grönsaker som håller på att fermenteras är vackra att titta på.

Diskussionsfrågor:
* Vilken salthalt är ultimat?
* Hur mäter ni salthalten? Är det vätskans vikt eller den totala vikten(grönsak + vatten) som man skall beräkna saltbehovet ifrån?
* Salt med eller utan jod?
* Vad gör ni med salt-spaet som blir kvar efter att grönsakerna är uppätna?
* Vilka grönsaker brukar ni använda?

Vi börjar så, så får vi se hur denna tråd utvecklar sig
Citera
2026-07-06, 22:56
Medlem
Hur får du in mjölksyran i dina recept?

Ibland brukar jag göra fermenterad citrondryck. Recept:

6-8 citroner
0,5 tsk riven muskot
1,2 dl vassle
1 dl socker
2 liter vatten
2 liter glasburk med tättslutande lock

Gör vassle genom att ta en filmjölk eller yoghurt och häll i kaffefilter. Låt droppa över natten, droppet är vasslet.

Pressa citron. Blanda alla ingredienser och citronsaft. Låt stå i rumstemperatur 2 dygn. Sen förvara i kylskåp, gärna 2-4 veckor så börjar det bli kolsyrat.

Det finns en bra influencer för sånt här: Johnny Kyunghwo. Jag tror han brukar köra 2% salt
Senast redigerad av Devalvera 2026-07-06 kl. 23:10.
Citera
2026-07-06, 23:02
Medlem
För någon som hajjar 0.

Är det någon form av mustning ni sysslar med eller är det bara en förvaringsform?
Citera
2026-07-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
För någon som hajjar 0.

Är det någon form av mustning ni sysslar med eller är det bara en förvaringsform?
Det är fermentering, en form av förvaring/tillagning av mat. Bröd och öl är väl det mest kända exemplen på fermenterad mat.
Citera
2026-07-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Hur får du in mjölksyran i dina recept?

De kommer från baktierna som finns finns på/i alla grönsaker, om jag har förstått saken rätt.
Lactobacillus är väl namnet enligt en snabb googling

När du skrev citroner, så påminnde det mig om att jag faktiskt har satt en sats med citroner också, baserat på nån video på YT:
https://www.youtube.com/watch?v=zzgHJt_Wu7g

Ska ta och kolla in den influencern också, tack för tipset!
Citera
2026-07-06, 23:17
Medlem
Citat:
Det är fermentering, en form av förvaring/tillagning av mat. Bröd och öl är väl det mest kända exemplen på fermenterad mat.

Och det här vill man utsätta sig för att man har enorma mängder egen odlade grönsaker antar jag?

edit
NVM
YT länken förklarade allt
Senast redigerad av Chilledippen 2026-07-06 kl. 23:21.
Citera
2026-07-06, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Och det här vill man utsätta sig för att man har enorma mängder egen odlade grönsaker antar jag?

Fermentering är ett sätt att konservera grönsaker, ja exakt!
grönsakerna håller i flera månder på detta sätt.

Men i mitt fall så köper jag grönsakerna, har än så länge inget egenodlat att ta vara på.
Citera
2026-07-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BearBearBear
De kommer från baktierna som finns finns på/i alla grönsaker, om jag har förstått saken rätt.
Lactobacillus är väl namnet enligt en snabb googling

När du skrev citroner, så påminnde det mig om att jag faktiskt har satt en sats med citroner också, baserat på nån video på YT:
https://www.youtube.com/watch?v=zzgHJt_Wu7g

Ska ta och kolla in den influencern också, tack för tipset!
Intressant, ska prova göra en sån sats!

Vad kör du för salt?
Citera
2026-07-06, 23:31
Medlem
Citat:
Intressant, ska prova göra en sån sats!

Vad kör du för salt?

Falks jodfria har jag uteslutande kört med.

Men vissa påstår att man inte behöver köra med jodfritt, vilket jag är lite sugen på att testa också för att se om det blir någon skillnad.
Som jag har förstått det så är jodfritt salt icke bakteriehämmande, medanst salt med jod kan hämma mjölksyrebakteriena.
Vad som stämmer låter jag vara osagt just nu..
Citera
2026-07-07, 01:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BearBearBear
Till min stora förvåning så kunde jag inte hitta en allmän tråd om just mjölksyrajäsning ädla konst, så jag drar igång en och hoppas att det finns fler som pysslar med denna hobby.

Efter flera års uppehåll så påbörjade jag min första surkål för cirka 1,5 månad sedan. Gjorde ett seriöst försök där jag vägde allt med våg för att få till den önskade salthalten. Denna sats fick en salthalt på 3%,
Lät det fermentera i cirka 2,5 vecka, vilket nu i efterhand var lite för kort tid. Kålet hade lite för mycket tuggmotstånd, och det gnisslade emellan tänderna när man tuggar. Men smaken var rikigt god.

För 3 veckor sedan satte jag en ny sats, denna gång på morötter och resterna av den förra vitkålen. Använde en 2.5%ig salthalt.
Planen är att öppna upp burken nu i dagarna, då min första surkål tog slut idag.

Nu när jag har semester så jag har även börja testa lite andra saker:

Igår satte jag ekologiska äpplen i en ~3%ig saltlösning. Ska bli spännande.
Men vet inte rikigt hur länge jag skall vänta tills den är färdig. En vecka kanske?
Föreställer mig at jag kan använda dessa äppelbitar i en sallad eller i morgongröten.

Den lokala Ican hade även "kort datum"pris på en förpackning med Piment de padron,
så det blev även en sats med den. cirka 3% saltlösning.
Vet inte alls vad jag ska förvänta mig av denna, men tänker mig att dessa kan vbi goda att skära upp och lägga i någon sallad.
Bild:
https://imgur.com/a/Rn1f6bG
Varför gör jag detta ?
För mig är det ett test att se om min inre hälsa påverkas till det positiva genom att bland annat börja konsumera fermenterad mat regelbundet.
Jag har i många år haft en kronisk inflammation i kroppen, så min plan är att försöka se om jag regelbundet äter ferementerad mat så kanske inflammationen minskar.
Har nu när den första satsen surkål är slut, upplever jag att min avföring har blivit fastare, från en nästan konstant diarré, vilket är positivt.

Utöver hälsomässigt, så tycker jag att matlagning är roligt och vackert. Burkarna med grönsaker som håller på att fermenteras är vackra att titta på.

Diskussionsfrågor:
* Vilken salthalt är ultimat?
* Hur mäter ni salthalten? Är det vätskans vikt eller den totala vikten(grönsak + vatten) som man skall beräkna saltbehovet ifrån?
* Salt med eller utan jod?
* Vad gör ni med salt-spaet som blir kvar efter att grönsakerna är uppätna?
* Vilka grönsaker brukar ni använda?

Vi börjar så, så får vi se hur denna tråd utvecklar sig
Hoppas frågan är okej, men blir det inte påverkan på hälsan med allt detta salt? Hur mäter du fram rätt salthalt?
Citera
2026-07-07, 01:23
Medlem
Salt är gott
Citera
2026-07-07, 01:38
Medlem
En tjej född i utlandet, som vi känner, sa att fermenteringsbakterierna kommer huvudsakligen från kålbladen.
Det bästa var att ha med en bit kål i allt som ska fermenteras, det går snabbare då sa hon.

Även att göra eget snus av egenodlade tobaksblad är en form av fermentering, en "snabbfermentering", då värme på ca 80C tillförs i ca 36tim, eller ännu längre om tempen är lägre.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-07 kl. 01:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in