2026-07-24, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Menade inte servrar utan noder.
Vilka tider talar vi om? Vilken leverantör och vad strömmar du?
Citera
2026-07-24, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Vilka tider talar vi om? Vilken leverantör och vad strömmar du?
BB2 250/250 körde jag med när det inte var bra.
Latensen flukterade väldigt mycket, speciellt vid em och kvällstid, låg och pendlade
mellan som bäst 27ms och sämst 250ms samt väldigt mycket jitter.
Efter bytet blev det annan routing och betydligt bättre svarstider 12-13ms och noll jitter.
Märkbart på bla tv, då det förr buffrade titt som tätt.
Citera
2026-07-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ja, men vad använder de den kapaciteten till?

Genom att tro att det är försvarbart betala de dyra priserna för kapacitet som funnits i många nät sedan början av 2020-talet, men som näten strategiskt suttit och hållit på eller som kostat oerhört mycket, så bidrar de ju till att höja priset för alla vi som sällan har behov av mer än 10 mbit, vilket idag erbjuds av mycket få fiberleverantörer.

Jag tror att många bara betalar överpris för en möjlighet som de i verkligheten har ett mycket litet behov av, en del har tom lurats att tro att de kommer kunna surfa snabbare och få bättre kvalitet på sin mediekonsumtion. Varför måste måste man kunna ladda ned ett spel i 100 mbit när tex Steam sällan går fortare än 15 mbit. 500 mbit är som Niagarafallet jämfort med 25 mbit, vilket är max vad vanlig 4k kräver. Hur många sitter med flera 4k apparater som går samtidigt i en familj? Hur mycket data kan en person ha behov av att ladda ned? Och hur bråttom måste det då vara att få ned allt?

När det kommer till cloudgaming, alltså monströmning av spel, som mest behöver en relativ närhet till servern så kräver det sällan mer än blygsamma 3 mbit/s för en hyfsad kvalitet, med väl läsbar text, på min 48-tummare.

Jag själv brukar molnspela med 5 mbit, drar man på för mycket inbillar jag mig att det blir lite hackigt, för mycket data att omvandla. En för låg hastighet påverkar endast pixligheten. Brukar ha mellan 5 och 8 i ping om det inte är multiplayer, men tex Helldivers II via XCloud flyter på fint och i hög upplösning utan minsta hackande eller kännbar försening. Bor ca 3 mil från servrar.

Vad jag vill komma fram till är att nä 100 mbit plötsligt ersatte 10 mbit så underlättades prishöjningen trots att de flesta mindre hushåll sällan ändå går över 40 mbit när hela familjen är igång på kvällen.

Det är som att betala för 500 liter vatten men sällan eller aldrig använda mer än 50 liter.
Jag håller med dej! Jag har 100Mbit för det räcker utmärkt till allt jag gör.
Citera
2026-07-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag håller med dej! Jag har 100Mbit för det räcker utmärkt till allt jag gör.
Tror att du mest har det för att du inte kan välja mindre än så, även om du ville.
Citera
2026-07-25, 22:40
Medlem
Vem0ths avatar
Detta är en strategisk del från hyresvärdarna, hålla hyran "låg" enligt deras perspektiv men ta ut extrautgifter som bredband och vatten. Det är betydligt mer lockande om hyran är 9000kr istället för 10000kr. Bara hyresgästen betalar den sistnämnda ovetandes.
Citera
2026-07-25, 23:44
Medlem
Citat:
Tror att du mest har det för att du inte kan välja mindre än så, även om du ville.
Jo det går nog att välja mindre men 100Mbit är bra för att kunna se HD-tv mm och annat samtidigt.
Citera
2026-07-27, 15:59
Medlem
Citat:
Jo det går nog att välja mindre men 100Mbit är bra för att kunna se HD-tv mm och annat samtidigt.
Faktum kvarstår att vi alla är mer eller mindre lurade av de ofta kommunägda stadsnäten om vi inte har det nästan gratis i en BRF.

De flesta nät är nu betalda och gör oerhörda vinster utan några större omkostnader, varför då denna onaturliga prisökning? Varken underhåll, eventuella uppgraderingar eller ökade elkostnader kan förklara prisökningarna över hela linjen. Den kommunala allmännyttan kör ju inte heller någon utpressning på de kommunägda stadsnäten, vad skulle vara poängen med det?

Det måste förresten vara en försvinnande liten del av de privata hyresvärdarna som ägnar sig åt detta, då det är ett mycket märkligt beteende att köra utpressning på något som de (hyresvärdarna) får gratis och som hjälper dem att skaffa och behålla hyresgäster. Tankarna går lätt till organiserad brottslighet. Varför inte göra detsamma med vattnet och elen?

Bredband via fiber börjar nu bli löjligt dyrt när standard pris hos många för 100 mbit nu ligger på skyhöga 600 kr/månad. Många bolag har introduktions pris som ofta är hälften av standard priset. Räknar de då med att byta kunder sinsemellan när nykundsavtalen tar slut? Om det är så då börjar ju det likna kartellbildning. Det hela känns mycket onaturligt.

Lagstiftning krävs nu, priserna är redan alltför höga och taket för dessa kommer kanske inte nås på länge. Dessutom är det ju djupt orättvist för alla som hyr sin bostad istället för att amortera den.

100 mbit är nu det nya 10 mbit eftersom ingen möjlighet ges att få mindre än så, trots att få hushåll har ett så stort behov. Då ska också priserna likna de vi betalade för 3-5 år sedan när det utgjorde standarden.
Senast redigerad av Kortisol 2026-07-27 kl. 16:11.
Citera
2026-07-28, 11:50
Medlem
DennisOlofs avatar
@Kortisol precis så är det.

Problemet med stadsnäten kan liknas med elnät och vatten. Det behövs mycket mer lagstiftning för att få ordning på problemet. Det är en form av monopol som utnyttjas av företag, organisationer etc som äger den fysiska strukturen. Man har höjt kostnaderna långt över vad som egentligen behövs bara för att tjäna en massa extra pengar. Inte återinvesteras alla dessa pengar tillbaka in i fibernäten.

Tyvärr, där det är möjligt "mjölkar" man ut så mycket extra pengar som möjligt från konsumenten. Det här är något som syns tydligt och som man undersökt via diverse dokumentärer och grävande journalistiks.
Senast redigerad av DennisOlof 2026-07-28 kl. 11:52.
Citera
2026-07-28, 23:30
Medlem
Citat:
Faktum kvarstår att vi alla är mer eller mindre lurade av de ofta kommunägda stadsnäten om vi inte har det nästan gratis i en BRF.

De flesta nät är nu betalda och gör oerhörda vinster utan några större omkostnader, varför då denna onaturliga prisökning? Varken underhåll, eventuella uppgraderingar eller ökade elkostnader kan förklara prisökningarna över hela linjen. Den kommunala allmännyttan kör ju inte heller någon utpressning på de kommunägda stadsnäten, vad skulle vara poängen med det?

Det måste förresten vara en försvinnande liten del av de privata hyresvärdarna som ägnar sig åt detta, då det är ett mycket märkligt beteende att köra utpressning på något som de (hyresvärdarna) får gratis och som hjälper dem att skaffa och behålla hyresgäster. Tankarna går lätt till organiserad brottslighet. Varför inte göra detsamma med vattnet och elen?

Bredband via fiber börjar nu bli löjligt dyrt när standard pris hos många för 100 mbit nu ligger på skyhöga 600 kr/månad. Många bolag har introduktions pris som ofta är hälften av standard priset. Räknar de då med att byta kunder sinsemellan när nykundsavtalen tar slut? Om det är så då börjar ju det likna kartellbildning. Det hela känns mycket onaturligt.

Lagstiftning krävs nu, priserna är redan alltför höga och taket för dessa kommer kanske inte nås på länge. Dessutom är det ju djupt orättvist för alla som hyr sin bostad istället för att amortera den.

100 mbit är nu det nya 10 mbit eftersom ingen möjlighet ges att få mindre än så, trots att få hushåll har ett så stort behov. Då ska också priserna likna de vi betalade för 3-5 år sedan när det utgjorde standarden.
600kr för 100 Mbit???? Jag betalar drygt 300kr/mån.....
Citera
2026-07-29, 12:35
Medlem
Citat:
600kr för 100 Mbit???? Jag betalar drygt 300kr/mån.....
Ja, helt sjukt. Tex comviq har 649 som ordinarie pris, kampanjpriset för 12 månader är 399. De verkar testa gränsen för vad vi överhuvudtaget tolererar.
Citera
2026-07-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
@Kortisol precis så är det.

Problemet med stadsnäten kan liknas med elnät och vatten. Det behövs mycket mer lagstiftning för att få ordning på problemet. Det är en form av monopol som utnyttjas av företag, organisationer etc som äger den fysiska strukturen. Man har höjt kostnaderna långt över vad som egentligen behövs bara för att tjäna en massa extra pengar. Inte återinvesteras alla dessa pengar tillbaka in i fibernäten.

Tyvärr, där det är möjligt "mjölkar" man ut så mycket extra pengar som möjligt från konsumenten. Det här är något som syns tydligt och som man undersökt via diverse dokumentärer och grävande journalistiks.
Och när konsumenten är kommuninvånaren så blir det rent praktiskt en dold skatteintäkt från denne, om nätet ägs av kommunen, vilket oftast drabbar de med minst pengar i allmännyttan.

Giriga privatvärdar kommer hålla på så länge lagen inte stoppar dom, men kommunen ska fan enbart se till medborgarnas bästa och definitivt inte utnyttja invånarna för att frisera sina siffror genom smygavgifter.
Senast redigerad av Kortisol 2026-07-29 kl. 12:51.
Citera
2026-07-29, 21:11
Medlem
DennisOlofs avatar
@Kortisol precis. Bredband (fibernät) behöver regleras lika hårt som el och vatten, dessutom minns jag mycket väl när uppdrag granskning gjorde ett reportage om elnäten och avgifter där.

När man ändrade (eller införde) möjligheten att höja så sa man från politisk håll att pengar skulle återinvesteras i elnäten men så blev det inte. Tror det bara var typ runt 10% av bolagen som hade återinvesterat pengar. Resten hade bara gått till aktieägare.

Jag ser exakt samma problem med fibernät, all infrastruktur som är oligopol eller monopolistisk drabbas av detta problem att man vill gräva guld så fort och länge som möjligt innan det blir stop. Nu vet jag inte exakt hur prisbilderna ser ut men vad jag har sett så ser det ut som 100Mbit kostar 450-700kr per månad vid privat uppkoppling mot stadsnät. Beror på vart man är samt vilken leverantör.

Gruppavtal ger ofta samfälligheter, BRF samt hyresrätter betydligt billigare kostnader men tyvärr så tycks det vara så att en hel del hyresvärdar vill tjäna pengar på kickbacks osv. Ett sätt att smyghöja hyran egentligen. Så kunder det varit med kabel-TV också men det var antagligen hårdare reglerat och det var andra tider då vilket gjorde att dessa fula knep uteblev. Nu när man börjar flytta över till IPTV kan jag tänka mig samma problem kan uppstå igen med kickbacks osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in