2025-10-08, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Gjorde grävanmälan själv, grävde diket själv (ca. 45 meter, minst 60 cm djupt), satte i skyddsslangen, satte signalledningen ovanpå slangen och fyllde igen. Borrade också hål i väggen och satte genomföringen/skyddslådan på plats. Sen ringde jag fiberföreningen och sa att det varklart, så kom fiberföreningens upphandlade företag och blåste genom själva fibern, kapade av feeden, ställde ett kopplingsskåp på platsen (föreningen använder samma modell överallt, kostade kring tusenlappen), svetsade kontaktdon på alla ändar (också inomhus) och länkade in min fiber i en 1+2 fördelare i fiberskåpet vid tomtgränsen (det finns inga grannar kvar som inte redan har fiber). Medan han jobbade ute drog jag fibern inne till den plats där jag ville ha modemet (inne i huset). Fiberkillen var på plats mindre än två timmar. 10 minuter efter att han åkt iväg hade jag internet...

Tillägg: vi är några "IT-erfarna" gubbar i föreningen, 1300/år och ett 7-årigt kontrakt är resultatet av förhandlingar med två väldigt hugade leverantörer och att vi i samma kontrakt som ger oss 1Gb/1Gb + tv-kanalerna hyrde ut rätten att använda fibern för andra ändamål till leverantören. Det "andra ändamål" som de kan använda vårt fibernät till är förstås att köra data via den existerande fibern mellan stamnätet och sina GSM-antenner... (så det är litet win-win).
Bra jobbat! Är själv ingenjör inom IT men hade fan inte klarat av jobbet som ni gjorde! Bara att gratulera till ett utmärkt jobb samt ett pris som lär vara svårslaget! :-)
Citera
2025-12-11, 13:54
Medlem
thebandit777s avatar
Det här behöver mycket mer uppmärksamhet.

Verkar mycket svårt att få ihop 10.000 underskrifter
https://bredbandsupproret.se/

Vill folk betala Telia hundratals kronor extra varje månad, helt i onödan?
Citera
2026-05-01, 09:31
Medlem
Betalar 479kr för 100mbit. Enligt bredband.se kan jag nu välja mellan två operatörer Bredband2 och Telenor. Länge var det bara Bredband2 vilket är den operatör jag har. Priset har ökat ganska mycket senaste åren tycker jag. Ca 150 kronor.
Citera
2026-07-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Tror inte många människor bor i en kattlåda, specificera tydligare vad du menar om du vill ha jämförelser.

Bor i en stad jag och betalar ca 500kr för 500/500
Är alltid lite nyfiken på vad folk använder abonnemang över 100 mbit.
Citera
2026-07-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
De flesta internet-leverantörer har väl över 100Mbit att erbjuda.
Citera
2026-07-23, 12:39
Medlem
dickachus avatar
Citat:

Antagligen för att svensson inte förstår vad de betalar för och tänker att högre siffror är bra eller något.
Citera
2026-07-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
De flesta internet-leverantörer har väl över 100Mbit att erbjuda.
Ja, men vad använder de den kapaciteten till?

Genom att tro att det är försvarbart betala de dyra priserna för kapacitet som funnits i många nät sedan början av 2020-talet, men som näten strategiskt suttit och hållit på eller som kostat oerhört mycket, så bidrar de ju till att höja priset för alla vi som sällan har behov av mer än 10 mbit, vilket idag erbjuds av mycket få fiberleverantörer.

Jag tror att många bara betalar överpris för en möjlighet som de i verkligheten har ett mycket litet behov av, en del har tom lurats att tro att de kommer kunna surfa snabbare och få bättre kvalitet på sin mediekonsumtion. Varför måste måste man kunna ladda ned ett spel i 100 mbit när tex Steam sällan går fortare än 15 mbit. 500 mbit är som Niagarafallet jämfort med 25 mbit, vilket är max vad vanlig 4k kräver. Hur många sitter med flera 4k apparater som går samtidigt i en familj? Hur mycket data kan en person ha behov av att ladda ned? Och hur bråttom måste det då vara att få ned allt?

När det kommer till cloudgaming, alltså monströmning av spel, som mest behöver en relativ närhet till servern så kräver det sällan mer än blygsamma 3 mbit/s för en hyfsad kvalitet, med väl läsbar text, på min 48-tummare.

Jag själv brukar molnspela med 5 mbit, drar man på för mycket inbillar jag mig att det blir lite hackigt, för mycket data att omvandla. En för låg hastighet påverkar endast pixligheten. Brukar ha mellan 5 och 8 i ping om det inte är multiplayer, men tex Helldivers II via XCloud flyter på fint och i hög upplösning utan minsta hackande eller kännbar försening. Bor ca 3 mil från servrar.

Vad jag vill komma fram till är att nä 100 mbit plötsligt ersatte 10 mbit så underlättades prishöjningen trots att de flesta mindre hushåll sällan ändå går över 40 mbit när hela familjen är igång på kvällen.

Det är som att betala för 500 liter vatten men sällan eller aldrig använda mer än 50 liter.
Citera
2026-07-23, 13:22
Medlem
För hyresrätter började problemen med kostnadsökningarna när i princip alla skulle ha sitt egna fibernät,
typ Heimstaden, Rikshem (Zmarket )etc, tidigare 375:- och nu över 600:- för samma tjänst.
Citera
2026-07-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Antagligen för att svensson inte förstår vad de betalar för och tänker att högre siffror är bra eller något.
Vilket självklart underlättat sättandet av den prishöjningen och den nya minimistandarden 100 mbit.

Tacksamt för de kommunägda stadsnäten som använder det som en dold skatt som de oftast mindre välbeställda i allmännyttans får stå för.

Själv fick jag en höjning på 140 kr från utlovade 299 kr.

Hela hårdvaruuppgraderingen för mitt stadsnät, som ska förklara prishöjningen, ska ha kostat 10 miljoner. eftersom att det är en större stad kommer den investeringen betala sig med bara några månaders avgifter om inte alltför många övergår till mobilt bredband, vilket är väldigt troligt.

Så återigen - det är ett kriminellt utnyttjande av kommunalt monopol framför allt i syfte att komma undan med en dold, sjukt stor skattehöjning för de fattigaste som aldrig skulle accepteras om den kallades för det den i själva verket är.

Samtidigt som det kommunala nätet är färdigbetalt för länge sedan och nu en ren vinstmaskin som drar in hundratals miljoner årligen, och som skulle kunna vara i princip gratis om kommunen hade rent mjöl i påsen.

Få saker har gjort mig så förbannad på senare år som detta och man kan bara hoppas att de ansvariga partierna förlorar valet pga denna oerhörda fräckhet.
Senast redigerad av Kortisol 2026-07-23 kl. 13:31.
Citera
2026-07-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ja, men vad använder de den kapaciteten till?

Genom att tro att det är försvarbart betala de dyra priserna för kapacitet som funnits i många nät sedan början av 2020-talet, men som näten strategiskt suttit och hållit på eller som kostat oerhört mycket, så bidrar de ju till att höja priset för alla vi som sällan har behov av mer än 10 mbit, vilket idag erbjuds av mycket få fiberleverantörer.

Jag tror att många bara betalar överpris för en möjlighet som de i verkligheten har ett mycket litet behov av, en del har tom lurats att tro att de kommer kunna surfa snabbare och få bättre kvalitet på sin mediekonsumtion. Varför måste måste man kunna ladda ned ett spel i 100 mbit när tex Steam sällan går fortare än 15 mbit. 500 mbit är som Niagarafallet jämfort med 25 mbit, vilket är max vad vanlig 4k kräver. Hur många sitter med flera 4k apparater som går samtidigt i en familj? Hur mycket data kan en person ha behov av att ladda ned? Och hur bråttom måste det då vara att få ned allt?

När det kommer till cloudgaming, alltså monströmning av spel, som mest behöver en relativ närhet till servern så kräver det sällan mer än blygsamma 3 mbit/s för en hyfsad kvalitet, med väl läsbar text, på min 48-tummare.

Jag själv brukar molnspela med 5 mbit, drar man på för mycket inbillar jag mig att det blir lite hackigt, för mycket data att omvandla. En för låg hastighet påverkar endast pixligheten. Brukar ha mellan 5 och 8 i ping om det inte är multiplayer, men tex Helldivers II via XCloud flyter på fint och i hög upplösning utan minsta hackande eller kännbar försening. Bor ca 3 mil från servrar.

Vad jag vill komma fram till är att nä 100 mbit plötsligt ersatte 10 mbit så underlättades prishöjningen trots att de flesta mindre hushåll sällan ändå går över 40 mbit när hela familjen är igång på kvällen.

Det är som att betala för 500 liter vatten men sällan eller aldrig använda mer än 50 liter.
Bandbredden är inte allt, utan även routingen från tjänsteleverantör och den routingen är olika beroende på den tjänst man väljer.
Tidigare hade jag 250/250, vilket jag också fick ut, men svarstiden var horribelt dålig via vissa av tjänsteleverantörens servrar och påverkade mina streamingstjänster negativt, så jag bytte till 500/500 och mer än halverade min svarstid mot samma leverantör.
Blev en stor skillnad.
Citera
2026-07-23, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Bandbredden är inte allt, utan även routingen från tjänsteleverantör och den routingen är olika beroende på den tjänst man väljer.
Tidigare hade jag 250/250, vilket jag också fick ut, men svarstiden var horribelt dålig via vissa av tjänsteleverantörens servrar och påverkade mina streamingstjänster negativt, så jag bytte till 500/500 och mer än halverade min svarstid mot samma leverantör.
Blev en stor skillnad.
En djup orättvisa, hur man än ser på det. Speciellt om du redan betalade för 250 mbit.

Vilka streamingtjänster pratar du om? Molnspel?
Datan hem till dig går inte via några servrar hos bredbandsleversntörerna utan enbart genom switchar och routrar.

Rent hårdvarumässigt finns det absolut ingenting som motiverar att du ska betala 200–300 kronor extra i månaden för ett 500- eller 1000 Mbit-abonnemang.
Kostnaden för en operatör att leverera 500 Mbit/s jämfört med 100 Mbit/s till ett enskilt hushåll är i princip noll kronor extra per månad. Kabeln i marken ligger redan där, switchen i kvarteret drar exakt lika mycket ström och routrarna står redan igång.
Senast redigerad av Kortisol 2026-07-23 kl. 13:58.
Citera
2026-07-23, 19:26
Medlem
Citat:
En djup orättvisa, hur man än ser på det. Speciellt om du redan betalade för 250 mbit.

Vilka streamingtjänster pratar du om? Molnspel?
Datan hem till dig går inte via några servrar hos bredbandsleversntörerna utan enbart genom switchar och routrar.

Rent hårdvarumässigt finns det absolut ingenting som motiverar att du ska betala 200–300 kronor extra i månaden för ett 500- eller 1000 Mbit-abonnemang.
Kostnaden för en operatör att leverera 500 Mbit/s jämfört med 100 Mbit/s till ett enskilt hushåll är i princip noll kronor extra per månad. Kabeln i marken ligger redan där, switchen i kvarteret drar exakt lika mycket ström och routrarna står redan igång.
Menade inte servrar utan noder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in