Citat:
Bra jobbat! Är själv ingenjör inom IT men hade fan inte klarat av jobbet som ni gjorde! Bara att gratulera till ett utmärkt jobb samt ett pris som lär vara svårslaget! :-)
Gjorde grävanmälan själv, grävde diket själv (ca. 45 meter, minst 60 cm djupt), satte i skyddsslangen, satte signalledningen ovanpå slangen och fyllde igen. Borrade också hål i väggen och satte genomföringen/skyddslådan på plats. Sen ringde jag fiberföreningen och sa att det varklart, så kom fiberföreningens upphandlade företag och blåste genom själva fibern, kapade av feeden, ställde ett kopplingsskåp på platsen (föreningen använder samma modell överallt, kostade kring tusenlappen), svetsade kontaktdon på alla ändar (också inomhus) och länkade in min fiber i en 1+2 fördelare i fiberskåpet vid tomtgränsen (det finns inga grannar kvar som inte redan har fiber). Medan han jobbade ute drog jag fibern inne till den plats där jag ville ha modemet (inne i huset). Fiberkillen var på plats mindre än två timmar. 10 minuter efter att han åkt iväg hade jag internet...
Tillägg: vi är några "IT-erfarna" gubbar i föreningen, 1300/år och ett 7-årigt kontrakt är resultatet av förhandlingar med två väldigt hugade leverantörer och att vi i samma kontrakt som ger oss 1Gb/1Gb + tv-kanalerna hyrde ut rätten att använda fibern för andra ändamål till leverantören. Det "andra ändamål" som de kan använda vårt fibernät till är förstås att köra data via den existerande fibern mellan stamnätet och sina GSM-antenner... (så det är litet win-win).
Tillägg: vi är några "IT-erfarna" gubbar i föreningen, 1300/år och ett 7-årigt kontrakt är resultatet av förhandlingar med två väldigt hugade leverantörer och att vi i samma kontrakt som ger oss 1Gb/1Gb + tv-kanalerna hyrde ut rätten att använda fibern för andra ändamål till leverantören. Det "andra ändamål" som de kan använda vårt fibernät till är förstås att köra data via den existerande fibern mellan stamnätet och sina GSM-antenner... (så det är litet win-win).