• 1
  • 2
2025-07-18, 11:15
Jag stötte faktiskt på Bredbandsupproret via reklam här på Flashback, och blev nyfiken och klickade. Och det talade till mig, för jag bor i en liten kattlåda där jag valde det billigaste internet jag kunde hitta eftersom jag har ansträngd ekonomi. Jag har tills nyligen betalat 337 kr för 10/10-uppkoppling, och detta med ett välkomsterbjudande för de första 12 månaderna.

Från Bredbandsupprorets hemsida:
"Sedan 2017 har bredbandspriset i hyresrätter ökat med hela 70 %, att jämföra med endast 5 % i bostadsrätter. Den stora skillnaden beror på att fastighetsägare ofta utnyttjar sin monopolställning genom att ta ut dolda avgifter från bredbandsleverantörer – kostnader som i slutändan hamnar på din faktura. Det fungerar i praktiken som en dold hyreshöjning."

För typ en månad sedan fick jag e-post från samma internetleverantör:

"Vi vill informera dig om att det kommer att ske en prisändring på din bredbandstjänst 2025-08-01.

Precis som andra tjänsteleverantörer behöver vi ibland justera våra priser, för att våra kostnader höjts till följd av nödvändiga investeringar i infrastrukturen eller för att leverantörer höjer sina priser gentemot oss.

Prisändringen avser 10/10 Mbit/s.
Nytt pris blir 430,00 kr/mån.

Priset ovan är inklusive moms.
"

Detta känns jättetokigt och inte okej. Finns det fler användare här som också bor i kattlåda och är jätteledsna över hur tokigt dyrt det blir med internet?
Citera
2025-07-18, 11:33
Avstängd
67arigGubbes avatar
Tror inte många människor bor i en kattlåda, specificera tydligare vad du menar om du vill ha jämförelser.

Bor i en stad jag och betalar ca 500kr för 500/500
Citera
2025-07-18, 11:43
Medlem
Känns överflödigt med sladdar öht när 4g finns, och snart 5g. Stackars stadsnät och sånt onödigt.
Citera
2025-07-18, 11:45
Medlem
Att det är lägre höjning för BR beror nog på att dessa (flesta?) har gruppavtal och höjningen beror på indexuppräkning.
Citera
2025-07-18, 12:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Tror inte många människor bor i en kattlåda, specificera tydligare vad du menar om du vill ha jämförelser.

Jag betalar 75:- för 1000/1000.
Känns det bra?
Citera
2025-07-18, 12:17
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Känns överflödigt med sladdar öht när 4g finns, och snart 5g. Stackars stadsnät och sånt onödigt.

Trådat internet är än så länge överlägset för latens (ping) när det kommer till onlinespel.

Sedan är mobilt bredband en delad uppkoppling. Det betyder att ju fler som kopplar upp sig på det, desto bättre blir fibern som alternativ.
Citera
2025-07-18, 12:30
Medlem
RiMaXs avatar
650:-/mån för 1000/1000. OK enligt mig.
Citera
2025-07-18, 12:36
Medlem
Loikkaris avatar
Jag kommer släppa trådbundet uppkoppling, t.ex Comviq erbjuder upp till 1 Gb till ett pris på 269 SEK/mån, vill man ha deras router är priset 299 SEK/mån, då binder man sig i 24 månader. Mobilt bredband kan man ta med sig om man flyttar. Förra abonnemang hade jag via A3 eller som de heter idag Bredband2. Var tvungen att flytta men nya adressen kunde man inte ha deras pga hyresvärden hade en abonnemang 1/1 mbps som man fick uppgradera till 250 / 250 mbps och därmed var linan reserverat. Så fick snällt betala över ett års tid 350 SEK/mån Aldrig mer Bredband2 om det inte ingår i hyran.

Det är ett jävla sätt att tvinga sina hyresgäster på ett bolag utan alternativ.
Citera
2025-07-18, 13:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattedral
Detta känns jättetokigt och inte okej. Finns det fler användare här som också bor i kattlåda och är jätteledsna över hur tokigt dyrt det blir med internet?
Håller med om att priset är tokigt då jag betalar 149kr för 100/10 hos Bahnhof men är det inte dålig mottagning i din stad så kan du byta till obegränsad surf från Chilimobil för 249kr med din hastighet eller 179kr om det räcker med 3MBit/s https://chilimobil.se/mobilabonnemang/
Senast redigerad av frank_pe 2025-07-18 kl. 13:09.
Citera
2025-07-18, 13:09
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

En pytteliten lägenhet. 22 kvm.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Känns det bra?

Lyckost!

Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Jag kommer släppa trådbundet uppkoppling, t.ex Comviq erbjuder upp till 1 Gb till ett pris på 269 SEK/mån, vill man ha deras router är priset 299 SEK/mån, då binder man sig i 24 månader. Mobilt bredband kan man ta med sig om man flyttar. Förra abonnemang hade jag via A3 eller som de heter idag Bredband2. Var tvungen att flytta men nya adressen kunde man inte ha deras pga hyresvärden hade en abonnemang 1/1 mbps som man fick uppgradera till 250 / 250 mbps och därmed var linan reserverat. Så fick snällt betala över ett års tid 350 SEK/mån Aldrig mer Bredband2 om det inte ingår i hyran.

Det är ett jävla sätt att tvinga sina hyresgäster på ett bolag utan alternativ.

Jag håller med, fast är inte 1 GB jättelite? Jag har 2 GB på mobilen, och det räcker typ att man surfar lite och laddar ned uppdateringar till appar så har man nått gränsen. Det kanske räcker om man bara surfar sidor med text och inte tittar på videoklipp och sådär?

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Håller med om att priset är tokigt då jag betalar 149kr för 100/10 hos Bahnhof men är det inte dålig mottagning i din stad så kan du byta till obegränsad surf från Chilimobil för 249kr med din hastighet eller 179kr om det räcker med 3MBit/s https://chilimobil.se/mobilabonnemang/

Det är Bahnhof som ligger bakom Bredbandsupproret. Hedervärt! Tack för tipset, jag ska titta närmare på det där. 430 kronor för 10/10 är skamlöst!
Citera
2025-07-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Känns det bra?
Kul för dig, men det innebär inte att det känns jobbigt eller fel att betala mycket mer för något så viktigt.
Citera
2025-07-18, 13:21
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattedral
Jag håller med, fast är inte 1 GB jättelite? Jag har 2 GB på mobilen, och det räcker typ att man surfar lite och laddar ned uppdateringar till appar så har man nått gränsen. Det kanske räcker om man bara surfar sidor med text och inte tittar på videoklipp och sådär?
Jag menar hastighet som är 1000 mbps, obegränsat mängd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in