2026-07-24, 18:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
du blandar ihop en evolutionsförklaring med en motivationsförklaring.

Jag har inga invändningar mot att evolutionen sannolikt har använt välbehag och obehag som mekanismer för att forma beteenden. Det är en rimlig biologisk beskrivning. Men därifrån följer inte att alla mänskliga motiv eller värden kan reduceras till välbehag.

Tvärtom leder ditt resonemang till en intressant fråga som du själv berör. Om lidande och njutning bara är den subjektiva sidan av neurofysiologiska processer och inte någon separat motiverande kraft då blir det ännu mindre självklart att de utgör den yttersta förklaringen. Då är de snarare hur systemet upplever processer som redan pågår.

frågan "varför upplevs vissa saker som belönande?" återstår fortfarande. Varför ger lojalitet, sanningssökande eller uppoffring tillfredsställelse? Att svara "för att evolutionen gjorde dem belönande" är en historisk förklaring till hur dessa motiv uppstod, men inte en fullständig förklaring till hur de fungerar hos människor idag.

Jag tror forfarande att man måste skilja mellan tre nivåer:

evolutionen förklarar varför vissa motivationssystem utvecklades,
neurovetenskapen beskriver hur de realiseras i hjärnan,
psykologi och filosofi försöker förstå vad människor faktiskt värdesätter och varför de handlar som de gör.

Ingen av dessa nivåer gör de andra överflödiga.

lidandet tror jag därför inte är meningslöst. Evolutionen kan mycket väl ha gett lidandet en funktion som varnings- och inlärningssignal, men människor kan dessutom ge sitt lidande en mening genom sina värderingar, relationer och mål. Att lidande har en biologisk funktion utesluter inte att det också kan få en existentiell betydelse.

Ja, man bör skilja på ultimata och proximala förklaringar. Det vill säga, å ena sidan vilka selektionstryck som format ett beteende och å andra vad som utlöser och påverkar det i organismens faktiska tillvaro.

Människan är en kulturell varelse vilket innebär att vad vi strävar efter är formbart. Men vad det än handlar om, så krävs den grundläggande motiveringen inifrån och som faller tillbaka på välbehag/obehag. Vilket inkluderar att idka skyddad sex eller något annat "oevolutionärt". Sådant rundar inte saken.

Rundar saken gör heller inte en syn på saken som identitet mellan processande (av exempelvis vävnadsskada) och upplevelse (av exempelvis smärta). Det komplicerar dock saken att betrakta motivationen så abstraherat som identitetsteorin förutsätter.

Motivation får i sammanhanget förstås som att systemet antar ett tillstånd som innebär att ett visst utfall blir mer sannolikt än ett annat. Upplevelsen av motivation och välbehag/obehag är inget annat än just ett sådant neuralt processande.

Vi tar oss inte förbi hinder med hjälp av synupplevelsen. Den gör knappast något, utan är bara den subjektiva sidan av det visuella processandet. På samma sätt kan man betrakta motivation. Vilket inte innebär att vi inte ser eller inte motiveras psykologiskt.

Givet detta blir lidandets funktion svårare att förstå. Principiellt borde det inte vara nödvändigt när det inte finns något annat vid sidan av systemet som ska motiveras. Lidandets ofrånkomlighet består i sådana fall av att det är så motiverande neurofysiologiska processer, det vill säga omkonfigurerande mot nya benägenheter, ter sig "inifrån".

Har visst slirat bort från trådämnet.
Citera
2026-07-24, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Fast det där är irrelevant för min poäng. Folk får en belöning genom olika värderingar och beteenden, och dessa uppstår på olika sätt. Absolut. Men belöningen, den som alla är ute efter, är allt densamma, en känsla av välbehag. Det är det enda vi faktiskt bryr oss om, det enda vi strävar efter. Värderingar och beteenden utgör endast olika sätt för att nå fram till detta mål som delas av alla medvetna organismer.

Visst är belöningssystemet en nödvändig del av mänsklig motivation. Utan det skulle inga motiv få fäste. Men därifrån följer inte att alla motiv bäst förstås som en strävan efter välbehag.

Om en människa säger att hon handlar av kärlek, lojalitet eller en önskan att förstå sanningen, då är det dessa motiv som förklarar hennes beteende på den psykologiska nivån. Att därefter säga att de "egentligen" bara handlar om välbehag tillför ingen ytterligare förklaring. Det flyttar bara beskrivningen till en lägre nivå.

Det är ungefär som att säga att ett schackparti egentligen bara är elektriska signaler i hjärnan. Det är sant, men det hjälper oss inte att förstå varför en spelare offrar sin dam eller planerar flera drag i förväg. För att förstå det måste vi tala om strategier, mål och intentioner.
belöningssystemet är den mekanism genom vilken våra motiv realiseras, men inte beskrivningen av motiven själva. Evolutionen har inte bara gett oss förmågan att uppleva belöning; den har också gjort oss till varelser som kan utveckla värderingar, omforma våra preferenser och låta abstrakta mål bli verkliga motiv.

Det är inte välbehag som det enda vi strävar efter. Jag ser det snarare som den mekanism genom vilken sådant vi faktiskt värdesätter – kärlek, sanning, lojalitet och ansvar – får sin motiverande kraft.

evolutionen programmerade inte oss att söka "välbehag" i största allmänhet; den programmerade oss att bli en sorts varelser som kan lära sig vad som är värt att eftersträva. När dessa värderingar väl är internaliserade blir de verkliga motiv på den nivå där människors beteende bäst förstås. Det är inte magi, och det är inte dualism det är en högre förklaringsnivå med egen förklaringskraft.
Citera
2026-07-24, 20:05
Medlem
Citat:
Visst är belöningssystemet en nödvändig del av mänsklig motivation. Utan det skulle inga motiv få fäste. Men därifrån följer inte att alla motiv bäst förstås som en strävan efter välbehag.

Om en människa säger att hon handlar av kärlek, lojalitet eller en önskan att förstå sanningen, då är det dessa motiv som förklarar hennes beteende på den psykologiska nivån. Att därefter säga att de "egentligen" bara handlar om välbehag tillför ingen ytterligare förklaring. Det flyttar bara beskrivningen till en lägre nivå.

Det är ungefär som att säga att ett schackparti egentligen bara är elektriska signaler i hjärnan. Det är sant, men det hjälper oss inte att förstå varför en spelare offrar sin dam eller planerar flera drag i förväg. För att förstå det måste vi tala om strategier, mål och intentioner.
belöningssystemet är den mekanism genom vilken våra motiv realiseras, men inte beskrivningen av motiven själva. Evolutionen har inte bara gett oss förmågan att uppleva belöning; den har också gjort oss till varelser som kan utveckla värderingar, omforma våra preferenser och låta abstrakta mål bli verkliga motiv.

Det är inte välbehag som det enda vi strävar efter. Jag ser det snarare som den mekanism genom vilken sådant vi faktiskt värdesätter – kärlek, sanning, lojalitet och ansvar – får sin motiverande kraft.

evolutionen programmerade inte oss att söka "välbehag" i största allmänhet; den programmerade oss att bli en sorts varelser som kan lära sig vad som är värt att eftersträva. När dessa värderingar väl är internaliserade blir de verkliga motiv på den nivå där människors beteende bäst förstås. Det är inte magi, och det är inte dualism det är en högre förklaringsnivå med egen förklaringskraft.
Den enda anledningen till att vi värdesätter kärlek, sanning, lojalitet och ansvar är för att det generar välbehag. Gjorde det inte det så skulle vi naturligtvis inte bry oss det minsta om dessa saker. Det förstår du va?

Eftersom någonting måste generera välbehag för att vi ska bry oss om det så är detta det egentliga motivet till att vi bryr oss om det, för att det är en väg till välbehag.

Om hat, lögn, ilojalitet och ansvarslöshet råkar innebära större välbehag så väljer vi i 100% av fallen att hänge oss åt detta istället. Varför skulle vi inte göra det? Varför skulle vi bry oss om något om det inte ger oss välbehag? Det finns inget annat värde än det.
Citera
2026-07-24, 22:16
Medlem
Citat:
Den enda anledningen till att vi värdesätter kärlek, sanning, lojalitet och ansvar är för att det generar välbehag. Gjorde det inte det så skulle vi naturligtvis inte bry oss det minsta om dessa saker. Det förstår du va?

Eftersom någonting måste generera välbehag för att vi ska bry oss om det så är detta det egentliga motivet till att vi bryr oss om det, för att det är en väg till välbehag.

Om hat, lögn, ilojalitet och ansvarslöshet råkar innebära större välbehag så väljer vi i 100% av fallen att hänge oss åt detta istället. Varför skulle vi inte göra det? Varför skulle vi bry oss om något om det inte ger oss välbehag? Det finns inget annat värde än det.

Du utgår från det du försöker bevisa.

Om någon handlar av kärlek säger du att det egentligen är välbehag. Om någon handlar av plikt trots lidande säger du fortfarande att det egentligen är välbehag. Då finns det inget mänskligt motiv som skulle kunna falsifiera din teori.

Det är inte en djup förklaring – det är en omdefinition.

evolutionen har skapat varelser som kan internalisera mål och värden. När jag handlar av lojalitet är lojaliteten ett verkligt motiv på den psykologiska nivån. Att konstatera att hjärnans belöningssystem är involverat tillför inte någon bättre förklaring, lika lite som "det är bara neuroner" förklarar ett schackparti bättre än spelarnas strategi.

Du reducerar inte förklaringen till dess kärna – du reducerar bort det som faktiskt ska förklaras
Citera
2026-07-24, 22:43
Medlem
Citat:
Du utgår från det du försöker bevisa.

Om någon handlar av kärlek säger du att det egentligen är välbehag. Om någon handlar av plikt trots lidande säger du fortfarande att det egentligen är välbehag. Då finns det inget mänskligt motiv som skulle kunna falsifiera din teori.

Det är inte en djup förklaring – det är en omdefinition.

evolutionen har skapat varelser som kan internalisera mål och värden. När jag handlar av lojalitet är lojaliteten ett verkligt motiv på den psykologiska nivån. Att konstatera att hjärnans belöningssystem är involverat tillför inte någon bättre förklaring, lika lite som "det är bara neuroner" förklarar ett schackparti bättre än spelarnas strategi.

Du reducerar inte förklaringen till dess kärna – du reducerar bort det som faktiskt ska förklaras
Jag utgår ifrån ett odiskutabelt faktum. Det finns inget annat tänkbart motiv än välbehag. Detta kan falsifieras genom att presentera ett annat motiv, något du inte har gjort.

Du påstår att lojalitet är ett verkligt motiv, då är frågan vad lojalitet ger dig, förutom välbehag? Detta har du inte nämnt. Varför, på en psykologisk nivå, värdesätter du lojalitet?

Lycka till med att besvara den frågan utan att landa i att det bara handlar om välbehag.
Citera
2026-07-24, 23:38
Medlem
LittleFishs avatar
Se livet som en kortvarig period där du vet att du ska dö snart (allt mellan 20 till 80 år är snart) i det stora hela. Se det som ett experiment för vad spelar det för roll sen då? Du, jag och alla andra ska ändå dö. Punkt. Gick det åt helvete eller stod du på toppen över alla andra? Vem bryr sig? Det spelar ingen roll när man är död. Däremot har man chansen att göra något vettigt av det nu.

Man får en chans. Gör vad du vill med det. Jag kontemplerade självmord i min ungdom tills jag insåg att jag ska ändå dö. Jag kan inte ta självmord när jag är död. Sen när jag väl är död kan jag inte göra nått åt det ändå. Inget. Så bara göra vad fan man vill medans man lever. Det är rätt knasigt men att veta att man ska dö gör livet mer värt att leva. Är inte det resonemanget mer rationellt?
Senast redigerad av LittleFish 2026-07-24 kl. 23:42.
Citera
2026-07-25, 09:41
Medlem
Dubbelpost
Senast redigerad av Malmoepag 2026-07-25 kl. 09:43.
Citera
2026-07-25, 09:44
Medlem
Citat:
Jag utgår ifrån ett odiskutabelt faktum. Det finns inget annat tänkbart motiv än välbehag. Detta kan falsifieras genom att presentera ett annat motiv, något du inte har gjort.

Du påstår att lojalitet är ett verkligt motiv, då är frågan vad lojalitet ger dig, förutom välbehag? Detta har du inte nämnt. Varför, på en psykologisk nivå, värdesätter du lojalitet?

Lycka till med att besvara den frågan utan att landa i att det bara handlar om välbehag.
Nej, det är inte ett odiskutabelt faktum. Det är din tes.

Du kräver att varje motiv ska motiveras av ett ännu djupare motiv, och när jag säger "lojalitet" svarar du "varför lojalitet?". Sedan fortsätter du tills du själv når fram till "välbehag". Men det är inte ett argument – det är en metod som garanterar ditt eget resultat.

Poängen är att evolutionen har skapat organismer som kan internalisera mål. När ett mål väl är internaliserat behöver det inte reduceras vidare för att vara ett verkligt motiv. Jag behöver inte värdesätta lojalitet *för att* uppnå något annat. Lojaliteten kan vara en del av den person jag har blivit.

Belöningssystemet förklarar varför sådana motiv kan existera. Det förklarar inte bort dem.

Om allt som aktiverar belöningssystemet per definition "egentligen" är välbehag, då har du inte förklarat mänsklig motivation – du har bara döpt om den.
Citera
2026-07-25, 09:51
Medlem
Dp
Senast redigerad av Malmoepag 2026-07-25 kl. 09:53. Anledning: Dubbelpost
Citera
2026-07-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Se livet som en kortvarig period där du vet att du ska dö snart (allt mellan 20 till 80 år är snart) i det stora hela. Se det som ett experiment för vad spelar det för roll sen då? Du, jag och alla andra ska ändå dö. Punkt. Gick det åt helvete eller stod du på toppen över alla andra? Vem bryr sig? Det spelar ingen roll när man är död. Däremot har man chansen att göra något vettigt av det nu.

Man får en chans. Gör vad du vill med det. Jag kontemplerade självmord i min ungdom tills jag insåg att jag ska ändå dö. Jag kan inte ta självmord när jag är död. Sen när jag väl är död kan jag inte göra nått åt det ändå. Inget. Så bara göra vad fan man vill medans man lever. Det är rätt knasigt men att veta att man ska dö gör livet mer värt att leva. Är inte det resonemanget mer rationellt?

Finns absolut inget skäl att skynda fram döden den kommer tids nog.
En klok man sa en gång:

”Deserves death! I daresay he does. Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give that to them? Then be not too eager to deal out death in the name of justice, fearing for your own safety. Even the wise cannot see all ends.”

Gäller oavsett man talar om andras liv eller sitt egen, och vem vet vad som väntar i framtiden!
Citera
2026-07-25, 10:40
Medlem
Citat:
Nej, det är inte ett odiskutabelt faktum. Det är din tes.

Du kräver att varje motiv ska motiveras av ett ännu djupare motiv, och när jag säger "lojalitet" svarar du "varför lojalitet?". Sedan fortsätter du tills du själv når fram till "välbehag". Men det är inte ett argument – det är en metod som garanterar ditt eget resultat.

Poängen är att evolutionen har skapat organismer som kan internalisera mål. När ett mål väl är internaliserat behöver det inte reduceras vidare för att vara ett verkligt motiv. Jag behöver inte värdesätta lojalitet *för att* uppnå något annat. Lojaliteten kan vara en del av den person jag har blivit.

Belöningssystemet förklarar varför sådana motiv kan existera. Det förklarar inte bort dem.

Om allt som aktiverar belöningssystemet per definition "egentligen" är välbehag, då har du inte förklarat mänsklig motivation – du har bara döpt om den.
Jag säger inte att allt som aktiverar belöningssystemet är välbehag. Jag säger att allt som aktiverar belöningssystemet har som syfte att leda till välbehag. Det är bara belöningssystemet som är välbehag.

Handlingar och värderingar kräver motivation. Välbehag är en motivation.

Men du menar alltså att det inte finns någon anledning till att du värdesätter lojalitet, utöver att du råkat formats till en person som gör det? Du handlar inte lojalt för att du får ut något av det eller för att du kan peka på ett värde med det?
Citera
2026-07-25, 13:04
Medlem
Citat:
Jag säger inte att allt som aktiverar belöningssystemet är välbehag. Jag säger att allt som aktiverar belöningssystemet har som syfte att leda till välbehag. Det är bara belöningssystemet som är välbehag.

Handlingar och värderingar kräver motivation. Välbehag är en motivation.

Men du menar alltså att det inte finns någon anledning till att du värdesätter lojalitet, utöver att du råkat formats till en person som gör det? Du handlar inte lojalt för att du får ut något av det eller för att du kan peka på ett värde med det?

Kul att ni kommit in på ämnet "psykologisk egoism", som jag ju försökte prata lite med dig om i en annan tråd för ett tag sedan.

Just detta ämne är faktiskt intressant också för trådens start om självmord. Att vara altruistisk och engagera sig i andra människor (eller djur) kan faktiskt många gånger vara ett botemedel mot just självmordstankar (även om det enligt psykologisk egoism grundar sig på egenintresse). Att bry sig om andra innebär ofta att man känner ett ansvar och en mening. Man glömmer också bort sig själv och sina egna problem, vilket gör att risken minskar för att vilja försvinna.

Jag märker att du fortfarande ständigt återkommer till att allt vi gör går ut på att vi skall känna välbehag och få den där "må-bra-känslan". Jag håller fortfarande med om att det är korrekt, men att det säger väldigt lite om varje enskild människa. Det blir lite som att säga att en bok består av bokstäver. Det är visserligen sant, men säger väldigt lite om både författaren och bokens innehåll.

Det är först när man börjar gräva i varför varje enskild människa mår bra av en viss handling som det börjar bli intressant. När man börjar utforska en människas olika drivkrafter till varför en handling leder till välmående, då vet man mycket mer om vilken typ av människa man har att göra med. Vet inte om du håller med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in