2026-07-24, 20:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Japp men det föds ju fler och fler med empatistörningar och blir rättsväsendet som får sätta ned foten en vacker dag.

De får skylla sig själva.

Jadu, vad ska man säga.
Citera
2026-07-24, 20:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Inget får ske utan den passives samtycke.

Kan du tala om ifall den som tar initiativ löper en större risk i dessa sammanhang än den som passivt tar emot?
Citera
2026-07-24, 21:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Lägg av att ljuga och sprida lögner om mig, tack! Ditt inlägg kommer rapporteras och jag kommer rapportera inlägg här efter där du bryter mot forumets regler! Förstått? Mitt tålamod med dig är slut!

Och som svar på din skruvade lögn, där du påstår felaktigheter om vad jag har skrivit: Klart kvinnor kan våldta män! Men att skippa p-piller är Inte våldtäkt! Och det var den diskussionen vi hade.

Men kvinnor kan våldta fulla män, drogade män, sovande män. Och kvinnor kan våldta pojkar.

Nedanstående är dina ord så jag har inte ljugit om någonting. Om man inte tolkar det du skriver som att du tycker att det krävs mer för att en kvinna ska kunna våldta en man än tvärtom så vet inte jag hur det ska kunna framgå tydligare än vad du skriver här.

Citat:
Hallå! Det handlar inte om "vem som är offret", utan om handlingen I sig! Och hur mycket offret märker av handlingen! En skippad kondom märks omgående och då är inte samlaget frivilligt längre = våldtäkt. Skippade p-piller behöver aldrig ens märkas och därav kommer samlagen vara frivilliga = ej våldtäkt. Om inte kvinnan säger till mannen under samlaget att hon ljugit om p-piller och han är fastbunden under henne och hon forsätter jucka mor hans vilja. Då är det våldtäkt. Men hur ofta tror du en kvinna gör så?

Och ja, till viss del rör det sig också om vem som är starkast: offer eller förövare. En svag liten kvinna kan behöva ha sitt nyktra manliga offer fastbunden och rida honom för att kunna begå vaginal våldtäkt på honom. Medans för en stark man, räcker det med att han lägger sin kroppstyngd på kvinnan vid den vaginala våldtäkten. Men du kanske vill hävda att män och kvinnor är lika starka fysiskt? Och att kvinnor därav är lika bra lämpade som insatsstyrkan och militärer?
Citera
2026-07-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Nu googlade jag den här frågan:
Tolkar samtyckeslagen ett byte från vaginalt sex i missionärsställningen till vaginalt sex bakifrån som att man påbörjar en ny sexuell handling som behöver samtyckas?

Och då fick jag dethär svaret.

Ja, den svenska samtyckeslagen kräver att en person deltar frivilligt under hela det sexuella umgänget, och samtycke bedöms för varje enskild delmoment eller förändring av en handling. Ett byte av ställning som innebär en mer påtaglig förändring av det sexuella umgänget fordrar att frivilligheten upprätthålls och att parterna är överens. Juridiska principer Kontinuerligt samtycke: Samtycke kan inte ges en gång för alla i början utan måste finnas under hela förloppet. Rätt att ändra sig: En person har när som helst rätt att avbryta eller visa att en specifik förändring inte är önskad. Helhetsbedömning: Rättsväsendet tittar på situationen i stunden och prövar om gärningspersonen försäkrat sig om att deltagandet var frivilligt vid en förändring
Japp och jag korrigerade svaret du fick.

”Nej det stämmer inte att ett byte av ställning är en ny sexuell handling”.

Svar:

Du har helt rätt i din korrigering. Att enbart byta ställning (från missionären till bakifrån) inom ramen för pågående vaginalt sex betraktas enligt svensk rätt inte som att man påbörjar en ny sexuell handling.Högsta domstolen (HD) förtydligade denna gräns i det viktiga vägledande rättsfallet NJA 2024 s. 106.Vad som faktiskt gäller enligt praxis:Inom samma handling: Ett byte av ställning under pågående vaginalt samlag ses juridiskt som en fortsättning på samma sexuella handling. Det krävs alltså inte ett nytt, formellt samtycke enbart för själva positionsändringen, förutsatt att det sker inom ramen för vad personen redan deltar frivilligt i.När krävs nytt samtycke? En helt ny sexuell handling som kräver separat samtycke uppstår om det nya momentet till sin karaktär och det sätt som det utförs på skiljer sig tydligt från det man hittills gjort. Exempel på detta är om man byter från vaginalt sex till analt sex, eller om man plötsligt introducerar inslag som grovt våld (t.ex. strypgrepp).Frivilligheten måste fortfarande finnas kvarÄven om ett ställningsbyte inte är en ny handling i lagens mening, gäller grundregeln om kontinuerlig frivillighet. Om den ena parten i och med ställningsbytet visar motvilja, fryser till eller verbalt säger ifrån, upphör frivilligheten. Att fortsätta samlaget i det läget är brottsligt, oavsett ställning.Tack för att du var uppmärksam och korrigerade missuppfattningen! Om du vill, kan vi titta närmare på hur Högsta domstolen formulerade sig i NJA 2024 s. 106 eller diskutera skillnaden mellan avsiktliga och oaktsamma sexualbrott.
Citera
2026-07-24, 22:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Lär er vanligt folkvett så slipper ni oroa er.

Här har du en video som är 10 minuter. Den bör du orka lyssna på och gärna återkomma med kommentarer på.

https://www.youtube.com/watch?v=JIZJiwbb1W4&t=229s
Citera
2026-07-24, 22:13
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Här har du en video som är 10 minuter. Den bör du orka lyssna på och gärna återkomma med kommentarer på.

Inte idag. Kollar på film med familjen.
Citera
2026-07-24, 22:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Inte idag. Kollar på film med familjen.

Då tycker jag att du ska logga ut och koncentrera dig på dem.
Citera
2026-07-24, 22:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Testa att googla ditt eget inlägg.

Här är en video som är 10 min lång. Den borde du orka titta på och återkomma med vad du tänker efter att ha sett den.

Citera
2026-07-24, 22:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Här ytterligare en video (11 min) där de i slutet berör något jag tycker mig ha upplevt när jag läser förhör av målsägande i FUP:ar. Nämligen att förhörsledaren ställer ledande frågor till målsäganden.

Och att de håller väldigt många förhör.

https://www.youtube.com/watch?v=2d_t1l64pRM
Citera
2026-07-24, 23:01
Medlem
Citat:

Så nu när du vet att du har fel tar du tillbaka allt skit du kastar på och ställer dig och skäms i ett hörn
Kanske t.o.m. håller käft?
Citera
2026-07-24, 23:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så nu när du vet att du har fel tar du tillbaka allt skit du kastar på och ställer dig och skäms i ett hörn

Vadå vet att jag har fel? Två svar som motsäger varandra.
Citera
2026-07-24, 23:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Och mitt huvudargument fortfarande mot lagen om nu straffen ska vara så hårda (Sverige dömer hårdast i Europa i sådana här fall) och att rubriceringen ska vara våldtäkt så bör det läggas större krav på att tydligt visa att samtycke upphör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in