2026-07-24, 20:42
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Män måste vara mer risktagande än kvinnor. Och att ta initiativ/vara drivande inom sex = risk

Kvinnor behöver aldrig ta den risken eftersom de lagt över det ansvaret på män.
Att ta initiativ kräver att inhämta samtycke. Annars har du hoppat över det viktigaste i ditt initiativtagande.
Citera
2026-07-24, 20:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja? Googla den frågeställning du upprepat i tråden nu minst 20 gånger, d v s denna:

ntressant att se hur olika personer i tråden tolkar lagen och hur den tolkas av rätten i praktiken.

Tror du att rätten tolkar ett byte från vaginalt sex i missionärsställningen till vaginalt sex bakifrån som att man påbörjar en ny sexuell handling som behöver samtyckas?

Det vill säga man har samtyckt sex i missionärsställningen. Man byter därefter till doggystyle.
Är doggysteleställningen då per automatik samtyckt eller måste nytt samtycke på något sätt inhämtas?

Är det samma sexuella handling eller två skilda sexuella handlingar?

Nu googlade jag den här frågan:
Tolkar samtyckeslagen ett byte från vaginalt sex i missionärsställningen till vaginalt sex bakifrån som att man påbörjar en ny sexuell handling som behöver samtyckas?

Och då fick jag dethär svaret.

Ja, den svenska samtyckeslagen kräver att en person deltar frivilligt under hela det sexuella umgänget, och samtycke bedöms för varje enskild delmoment eller förändring av en handling. Ett byte av ställning som innebär en mer påtaglig förändring av det sexuella umgänget fordrar att frivilligheten upprätthålls och att parterna är överens. Juridiska principer Kontinuerligt samtycke: Samtycke kan inte ges en gång för alla i början utan måste finnas under hela förloppet. Rätt att ändra sig: En person har när som helst rätt att avbryta eller visa att en specifik förändring inte är önskad. Helhetsbedömning: Rättsväsendet tittar på situationen i stunden och prövar om gärningspersonen försäkrat sig om att deltagandet var frivilligt vid en förändring
Citera
2026-07-24, 20:44
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Återigen ett konstigt svar. Tror du att strypsextrenden kommer från porren?
Ja, helt klart men om man uppfostrat tänkande och kompetenta unga vuxna så vet de att det är livsfarligt.

Man låter inte porren ta över föräldrarollen. Eller menar du att föräldrar idag inte "har en aning"?
Citera
2026-07-24, 20:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Att ta initiativ kräver att inhämta samtycke. Annars har du hoppat över det viktigaste i ditt initiativtagande.

Du är tämligen oärlig som inte kan erkänna att det faktiskt är som vi säger. Det går inte att argumentera mot.
Citera
2026-07-24, 20:48
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Du är tämligen oärlig som inte kan erkänna att det faktiskt är som vi säger. Det går inte att argumentera mot.

Att ni tar initiativ utan samtycke?

Lär er vanligt folkvett så slipper ni oroa er.
Citera
2026-07-24, 20:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, helt klart men om man uppfostrat tänkande och kompetenta unga vuxna så vet de att det är livsfarligt.

Man låter inte porren ta över föräldrarollen. Eller menar du att föräldrar idag inte "har en aning"?

Jag tror definitivt att väldigt mycket som händer i vårt samhälle inte skulle hända om barnen gjorde som föräldrarna säger till dem och lyssnade mer på dem.
Citera
2026-07-24, 20:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Att ni tar initiativ utan samtycke?

Lär er vanligt folkvett så slipper ni oroa er.

Att den som åläggs att ta initiativ är den som tar en risk och den som är passiv/undergiven och överlåter initiativtagandet inte tar någon risk alls.
Citera
2026-07-24, 20:51
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Jag tror definitivt att väldigt mycket som händer i vårt samhälle inte skulle hända om barnen gjorde som föräldrarna säger till dem och lyssnade mer på dem.
Japp men det föds ju fler och fler med empatistörningar och blir rättsväsendet som får sätta ned foten en vacker dag.

De får skylla sig själva.
Citera
2026-07-24, 20:52
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Att den som åläggs att ta initiativ är den som tar en risk och den som är passiv/undergiven och överlåter initiativtagandet inte tar någon risk alls.
Inget får ske utan den passives samtycke.
Citera
2026-07-24, 20:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Jag tog ditt citat

”Ja, juridiskt sett räknas ett byte av sexuell ställning som en ny bedömning under den svenska samtyckeslagen, där samtycke prövas för varje enskilt moment.Vad lagen sägerAktivt samtycke: Krävs för varje ny fysisk handling eller ändring av situationen.Rätten att ångra sig: Deltagaren kan när som helst ändra sig och dra tillbaka sin vilja att fortsätta.Vill du veta mer om hur domstolar bedömer samtycke i liknande situationer eller hur bevisläget fungerar i brottmål?”

Och skrev sen exakt som jag skrev till dig.

Här har du ett till svar från en skribent

Så enligt dig och ipsi så är ett samtycke till missionären också per automatik ett samtycke till doggystyle?

Mycket märkligt resonerat.
Citera
2026-07-24, 20:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Bra, då ska jag rapportera dig hädanefter när du sprider lögner om mig i inlägg efter inlägg. Tack för tipset.
Jag har redan fått en anmälning på mig. Troligtvis från någon av du vet vilka.

Tänker att det speglar nog samma sak som våldtäktsanmälningar enligt "nya fall" samt anmälningar om våld i hemmet där kvinnor har otroligt mycket större anmälningsbenägenhet än män.

Vi får så otroligt mycket skit kastat över oss och blir kallade både det ena och det andra och det insinueras att man är en våldtäktsman som skiter i vad tjejer tycker o säger men intefan anmäler man någon för det. Man blir trött men går vidare.
Citera
2026-07-24, 20:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Inget får ske utan den passives samtycke.

Men herregud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in