Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Ca 0 kontakt med verkligheten var detta (och det mesta annat som Wallincus skriver).
"Hur vågar Wallincus hänvisa till officiella data kring bostadsprisutvecklingen, lyssna inte på honom. Lyssna istället på anekdotisk bevisning när ekbo budade på en bostad"
Vem tror du att du försöker lura?
Det finns som sagt ingen med förståndet i behåll som tror att du säger något av värde, den enda personen jag sett hålla med dig är barf och han är exceptionellt okunnig vad gäller bostadsmarknaden och ekonomi i allmänhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Och så här är det i Wallicus bisarra värld:
* 31% av disponibel inkomst är billig. Närmast gratis.
* 11% av disponibel inkomst är extremt dyrt. Oskäligt överprissatt.
Detta kallas för "halmdocka" för den som undrar och handlar oftast om att en person inte kan bemöta argumentet (som i detta fallet är bostäder var avsevärt mycket billigare förr) utan väljer istället att skifta fokus genom att bygga en halmdocka som är lättare att angripa. Halmdockan i detta fallet är "mEn BoEnDeKoStNaD aV DiSpOnIbEl InKoMsT!" vilket inte betyder ett smack.
Varför betyder det inte ett smack? Eftersom att du enkelt kunde spara ihop till en bostad förr och nyttjade inte lika mycket lån.
Ekbo får detta, helt korrekt, påtalat för sig
här och jag vill ställa samma fråga:
Är 33 månader kortare eller längre (i tid) än 387.5 månader enligt ekbo251?
Bostäder var exceptionellt mycket billigare förr eftersom du kunde spara ihop till hela bostadsköpet på 80-90 talet. Att göra detsamma idag är ren fantasi utan lån är ett måste för att kunna klara av att köpa bostad, om man inte hade turen att lyckas köpa bostad när de var billiga.
Ekbo påminner tråden om att han inte kan ens den mest grundläggande logik och hans argument om att bostäder var dyrare förr är helt frånkopplat från verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
På 80-talet så budade jag på en villa i utkanten av staden. Jag fick inte den. Den gick för 920 kSEK.
Tar gärna källa på det eftersom när jag söker upp data själv verkar det som att genomsnittsvillan i Stockholm (dyraste marknaden) gick för ~500 000 kr.
Mina kompisars föräldrar lyckades köpa hus rätt centralt i Göteborg på 90-talet för 200-400 000 kr så jag är ytterst tveksam till att du hittat ett hus som kostade 920 000 kr 1980 och som endast gått upp till 3.8 mkr idag.
Om ekbos påstående stämmer vore det simpelt att ta fram källa som styrker detta.