2026-07-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Vill köpa en fastighet utomlands och ser att Swedbank har ett saftigt valutaomvandlingspåslag.

Har jämfört med spotpris och får det till strax under 1% vilket är helt absurt. Snackat med banken och dom har inga alternativ för att komma lägre än detta.

Gammelbankerna täljer guld. Jag ska alltså betala tiotusentals kronor för en överföring.

Vad är alternativen om jag vill skicka miljoner kr i Euro till ett konto inom EU/EES?

Någon som grävt?

Interactive Brokers, en av världens största mäklare tar 0.002% i påslag på valutaväxling.
Växla 10m SEK blir 200 kr i kostnad.

Sen har IBKR Wise integration, så tar du ut euros dit och betalar dit du vill.

Bankgiro --> IBKR --> Växlar --> Wise --> betalar euros till mäklaren av fastigheten.
Senast redigerad av 8686 2026-07-24 kl. 15:10.
Citera
2026-07-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Interactive Brokers, en av världens största mäklare tar 0.002% i påslag på valutaväxling.
Växla 10m SEK blir 200 kr i kostnad.

Sen har IBKR Wise integration, så tar du ut euros dit och betalar dit du vill.

Bankgiro --> IBKR --> Växlar --> Wise --> betalar euros till mäklaren av fastigheten.

Det var ett intressant upplägg. Har du gjort det själv med större summor?

Känns dock spontant som upplagt för trubbel när jag sätter in pengar, växlar och skickar tillbaks. Jag tänkte på alla penningtvättsregler som kan ställa till det.

En slutlikvid vid fastighetsköp är dessutom känsligt med att det inte kommer fram i tid. I vissa fall kan säljaren t.o.m. stoppa affären och behålla depositionen om det inte kommer fram i tid.

Men tack för ett smart upplägg, kanske testar i ett annat sammanhang. Berätta gärna om eller hur du använder det.
Senast redigerad av Buttergoeken 2026-07-24 kl. 16:07.
Citera
2026-07-24, 16:13
Medlem
Citat:
Det var ett intressant upplägg. Har du gjort det själv med större summor?

Känns dock spontant som upplagt för trubbel när jag sätter in pengar, växlar och skickar tillbaks. Jag tänkte på alla penningtvättsregler som kan ställa till det.

En slutlikvid vid fastighetsköp är dessutom känsligt med att det inte kommer fram i tid. I vissa fall kan säljaren t.o.m. stoppa affären och behålla depositionen om det inte kommer fram i tid.

Men tack för ett smart upplägg, kanske testar i ett annat sammanhang. Berätta gärna om eller hur du använder det.

Ja, det fungerar bra och är ett välkänt sätt att växla pengar på.

Det har varit ett så populärt sätt att växla pengar på att de infört begränsningar på det, då folk bara stoppat in pengar och tagit ut dem.

Dock vill IBKR att man också handlar lite alternativt har innehav där då det är trots allt en aktiemäklare.
Så bara stoppa in pengarna sådär och växla ut stora summor kommer ej gå.

Men ja, har man lite index-fonder där hos dem i ISK och de ser att du varit kund fungerar det bra.
Har själv växlat SEK mot EUR - ja.
Citera
2026-07-24, 16:48
Medlem
Citat:
Vill köpa en fastighet utomlands och ser att Swedbank har ett saftigt valutaomvandlingspåslag.

Har jämfört med spotpris och får det till strax under 1% vilket är helt absurt. Snackat med banken och dom har inga alternativ för att komma lägre än detta.

Gammelbankerna täljer guld. Jag ska alltså betala tiotusentals kronor för en överföring.

Vad är alternativen om jag vill skicka miljoner kr i Euro till ett konto inom EU/EES?

Någon som grävt?
Betala i kontanter bara.
Citera
2026-07-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ja dom växlar mot en kurs, men mot vilken kurs. Mot vilket påslag? Det är här dolda kostnader uppstår.

Att dem tar 10€ är kanske ok om dom har låg omvandlingspåslag men det verkar du inte veta.

Personlig kundjänst även på helger är en kostnad som läggs på avgifter. I min värld är detta inte självklart något positivt. Troligen är denna bank dyr. Jag skulle kolla upp omvandlingskostnaderna om jag var dig, om det har någon betydelse för dig.

Jag sa dagskurs !
Finns lite olika varianter men dessa ger tillräckligt bra värde för privata affärer;
(https://www.riksbank.se/sv/statistik/rantor-och-valutakurser/sok-rantor-och-valutakurser/?s=g130-SEKEURPMI&a=D&from=2026-06-24&to=2026-07-24&fs=3#result-section ELLER
https://valutasek.com/#google_vignette

Vill du ha hjälp eller inte ?
Varför frågar du om råd när du ändå tror dig veta hur det fungerar i andra länder ?
Glöm mig och gör dina affärer med Swedbank.
Citera
2026-07-24, 18:06
Medlem
Citat:

Någon som grävt?

Har inte överfört så pass stora summor (10k € som max) men då har Revolut fungerat bra.

E: Inget påslag vid växling alltså.

1€ = 11,07067kr.
Senast redigerad av firmahasten 2026-07-24 kl. 18:10.
Citera
2026-07-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Jag sa dagskurs !
Finns lite olika varianter men dessa ger tillräckligt bra värde för privata affärer;
(https://www.riksbank.se/sv/statistik/rantor-och-valutakurser/sok-rantor-och-valutakurser/?s=g130-SEKEURPMI&a=D&from=2026-06-24&to=2026-07-24&fs=3#result-section ELLER
https://valutasek.com/#google_vignette

Vill du ha hjälp eller inte ?
Varför frågar du om råd när du ändå tror dig veta hur det fungerar i andra länder ?
Glöm mig och gör dina affärer med Swedbank.

Du verkar inte förstå vad frågan gäller. Det hjälper mig ingenting att öppna ett EUR- konto I ett annat land. Omvandlingen sker ändå från SEK i Swedbank till Eur-kontot.

Det enda alternativet är att låta en annan bank göra växlingen. Om pengar skickas till din Franska bank som är ett EUR-konto så växlas alltså pengarna av Swedbank till Euro.

Nu har jag redan uppdaterat tråden med Wise som har både SEK och EUR och växlar betydligt närmare spotpris.

Jag tar gärna råd, men det behöver vara relevant och du verkar fortsatt kämpa med att förstå frågan.
Citera
2026-07-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Har inte överfört så pass stora summor (10k € som max) men då har Revolut fungerat bra.

E: Inget påslag vid växling alltså.

1€ = 11,07067kr.

Det är en bra kurs om det är ifrån idag, men som jag förstått med Revolut så kostar det mycket när du överstiger en viss summa varje månad, beroende på vilket konto du har.

Nu gällde det miljoner, så det blir dyrt. Har inte grävt djupare om det finns ett sätt med Revolut som blir bra för större summor.

Men det är en reko kurs för idag.
Citera
2026-07-24, 20:48
Medlem
Skattebrotts avatar
Transferwise / Wise var bra förr MEN ANVÄND INTE DET NU LÄNGRE! Richard Branson har sålt ut det, kriminella har tagit över och dina pengar är inte garanterade.
Citera
2026-07-24, 21:09
Medlem
Citat:
Det är en bra kurs om det är ifrån idag, men som jag förstått med Revolut så kostar det mycket när du överstiger en viss summa varje månad, beroende på vilket konto du har.

Nu gällde det miljoner, så det blir dyrt. Har inte grävt djupare om det finns ett sätt med Revolut som blir bra för större summor.

Men det är en reko kurs för idag.

Kollade på ultra abonnemanget hos revolut, står inget om begränsningar på valutaväxling (kanske står i de finstilta?). Under "internationella överföringar står det "obegränsade avgiftsfria överföringar: skicka pengar utomlands hur ofta du vill utan överföringsavgifter"

Men kan vara en aning för mycket pengar att "chansa" med på en neobank som inte har ett kontor...

Kursen togs samtidigt som inlägget skrevs.
Citera
2026-07-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Transferwise / Wise var bra förr MEN ANVÄND INTE DET NU LÄNGRE! Richard Branson har sålt ut det, kriminella har tagit över och dina pengar är inte garanterade.

"Richard Branson har sålt ut det."
Richard Branson var en tidig investerare i Wise. Att en tidig investerare säljer sina aktier över tid är normalt och säger i sig ingenting om bolagets kvalitet eller säkerhet.

"Kriminella har tagit över."
Jag känner inte till några trovärdiga uppgifter om att Wise skulle ha "tagits över av kriminella". Wise är ett börsnoterat bolag med omfattande tillsyn och revision. Om ett sådant påstående vore sant skulle det vara en mycket stor nyhet.

"Dina pengar är inte garanterade."
Här finns en liten kärna av sanning, men formuleringen är missvisande.
Wise är inte en bank i de flesta länder där de verkar. Det betyder att pengar hos Wise inte omfattas av en statlig insättningsgaranti på samma sätt som pengar på ett bankkonto.
Däremot måste Wise enligt gällande regler hålla kundernas pengar avskilda från företagets egna pengar (så kallad safeguarding). Det är ett annat skydd än en insättningsgaranti.

//

Har du någon annan insiderinformation som styrker dina påståenden. Berätta gärna, jag är MYCKET nyfiken.
Citera
2026-07-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Kollade på ultra abonnemanget hos revolut, står inget om begränsningar på valutaväxling (kanske står i de finstilta?). Under "internationella överföringar står det "obegränsade avgiftsfria överföringar: skicka pengar utomlands hur ofta du vill utan överföringsavgifter"

Men kan vara en aning för mycket pengar att "chansa" med på en neobank som inte har ett kontor...

Kursen togs samtidigt som inlägget skrevs.

Fast vad menar man med avgifter? En dålig kurs är ingen avgift. Ingen gammelbank tar några överföringsavgifter heller :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in