2026-07-24, 12:00
Medlem
Ni som svarat här förstår inte riktigt. Jag kanske gör er en tjänst.

Jag har gått in på Wise och registrerat en stor betalning. Nu fick jag en bättre kurs eftersom den var stor. Samtidigt har jag registrerat en betalning hos Swedbank dock mindre men dom har inga skillnader om det är en liten eller stor överföring.

Wise 1€ = 11.0834 SEK
Swedbank 1€= 11.164 SEK

Skillnaden i kurs är:

Wise: 11,0834 SEK/EUR
Swedbank: 11,1640 SEK/EUR

Skillnad i kronor per euro:
11,1640 − 11,0834 = 0,0806 SEK/EUR

Alltså har Swedbank ett påslag på cirka 0,73 % jämfört med Wise.

På varje 100k€ kostar alltså Swedbank 8060kr mer än Wise.
Citera
2026-07-24, 12:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Du förstår inte. Det är inga öppna kostnader men omvandlingkursen är dold kostnad. Ju sämre omvandlingskurs du har desto mer dold kostnad har du.

En bank omvandlar till Euro för 11.05 sek och en annan gör det för 11.15 sek. Båda helt gratis...

Jag syftar inte på det, jag syftar mera på IBAN-kursen.
Enligt principen för det Gemensamma eurobetalningsområdet (SEPA, dvs EU/EES plus några fler) ska alla konton i EU som har euro som valuta använda endast IBAN. Detta infördes i eurozonen senast 1 augusti 2014, och i övriga EU och EES-länder senast 31 oktober 2016. I samband med detta avskaffas BIC vid betalningar inom EU. Under en övergångstid skulle enligt EU:s förordning nr 260/2012 både IBAN och nationellt kontonummer anges på alla fakturor och liknande med belopp i euro. Konton och betalningar i andra valutor än euro påverkas inte av detta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Internationellt_bankkontonummer
Citera
2026-07-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag syftar inte på det, jag syftar mera på IBAN-kursen.
Enligt principen för det Gemensamma eurobetalningsområdet (SEPA, dvs EU/EES plus några fler) ska alla konton i EU som har euro som valuta använda endast IBAN. Detta infördes i eurozonen senast 1 augusti 2014, och i övriga EU och EES-länder senast 31 oktober 2016. I samband med detta avskaffas BIC vid betalningar inom EU. Under en övergångstid skulle enligt EU:s förordning nr 260/2012 både IBAN och nationellt kontonummer anges på alla fakturor och liknande med belopp i euro. Konton och betalningar i andra valutor än euro påverkas inte av detta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Internationellt_bankkontonummer

Vad är IBAN-kurs?

Nu är frågeställningen hur jag gör en överföring där omvandlingen SEK till Euro blir med lägst påslag.
Citera
2026-07-24, 12:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vad är IBAN-kurs?

Nu är frågeställningen hur jag gör en överföring där omvandlingen SEK till Euro blir med lägst påslag.

Du kan läsa om IBAN och Euro-området här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gemensamma_eurobetalningsomr%C3%A5det
Citera
2026-07-24, 12:46
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vad är IBAN-kurs?

Man kan sätta in SEK till Revolut och sedan växla via dom till Euro för den banken låter dig ha olika valutor uppdelat, kursen är på 11,07 just nu men det kanske är någon avgift vid större summor.
Tänk på att växla när banken är öppen (dagtid / vardagar)
Citera
2026-07-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du kan läsa om IBAN och Euro-området här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gemensamma_eurobetalningsomr%C3%A5det

Tack för Wikipedia-länken men det har ingenting med min fråga att göra.

Oavsett så tror jag Wise är svaret på min fråga. Här ligger priset nära Spotpriset.
Citera
2026-07-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Man kan sätta in SEK till Revolut och sedan växla via dom till Euro för den banken låter dig ha olika valutor uppdelat, kursen är på 11,07 just nu men det kanske är någon avgift vid större summor.
Tänk på att växla när banken är öppen (dagtid / vardagar)

Japp, jag jämförde Wise och den var mycket bättre än Swedbank. Får kolla in Revolut också om det är någon skillnad.

Wise var bättre kurs vid större summor.
Citera
2026-07-24, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Nej jag har vanligt €-konto men när de får SEK "växlar" de automatiskt till € till dagskurs mot ca 10€ i avgift men som jag sa, kolla för jag gör större överföringar när jag gör det.
Svenska banker har mycket att lära av de franska.
Gå in på en lördag utan bokat möte och du får hjälp direkt.

Ja dom växlar mot en kurs, men mot vilken kurs. Mot vilket påslag? Det är här dolda kostnader uppstår.

Att dem tar 10€ är kanske ok om dom har låg omvandlingspåslag men det verkar du inte veta.

Personlig kundjänst även på helger är en kostnad som läggs på avgifter. I min värld är detta inte självklart något positivt. Troligen är denna bank dyr. Jag skulle kolla upp omvandlingskostnaderna om jag var dig, om det har någon betydelse för dig.
Citera
2026-07-24, 13:54
Medlem
Jag gjorde en betalning med Revolut kl 9.55 svensk tid idag och fick 11.1327. Mindre betalning.
Spotpris verkade vara ca 11.05 då.

Det skulle innebära ett påslag på ca 0.75% utöver ordinarie växlingsavgift. (Vilken var 0 för mig med den kontotyp jag har).

EDIT:
Kollade på Wise hemsida.

Betalar jag 400 EUR så kostar det 4465,3 SEK.

Dvs det blir 11.16325 jag betalar per EUR.

Var ju inte billigare än Revolut.

EDIT:
Wise har en benchmark på sin hemsida, där man jämför Wise, Swedbank och Paypal.

Swedbank var billigast för en överföring på 400 EUR.

Går man upp till 5500 EUR blir Wise 12 kr billigare än Swedbank. Paypal är däremot svindyra.
Senast redigerad av ekbo251 2026-07-24 kl. 14:09.
Citera
2026-07-24, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag gjorde en betalning med Revolut kl 9.55 svensk tid idag och fick 11.1327. Mindre betalning.
Spotpris verkade vara ca 11.05 då.

Det skulle innebära ett påslag på ca 0.75% utöver ordinarie växlingsavgift. (Vilken var 0 för mig med den kontotyp jag har).

Kollade Revolut och internationella betalningar. Det var närapå som Swedbank. Kostnader som uppstod när du skickade mer etc. Så för den som behöver skicka större summor är Wise bättre.

Wise kostnader är 0,44% vid små överföringar. 0.35% över 25000$/ månad och ytterligare en sänkning när du gör överföringar på 375000$/månad.

Skickade ett mail till Wise och support ringde 12 minuter senare.

Wise får det bli.
Citera
2026-07-24, 14:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Kollade Revolut och internationella betalningar. Det var närapå som Swedbank. Kostnader som uppstod när du skickade mer etc. Så för den som behöver skicka större summor är Wise bättre.

Wise kostnader är 0,44% vid små överföringar. 0.35% över 25000$/ månad och ytterligare en sänkning när du gör överföringar på 375000$/månad.

Skickade ett mail till Wise och support ringde 12 minuter senare.

Wise får det bli.

Hur sätter du in pengarna till Wise?
Citera
2026-07-24, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur sätter du in pengarna till Wise?

Banköverföring eller bankgiro om det ska vara kostnadsfritt. Med dessa har du en fördröjning. Sen finns Trustly, bankkort, kreditkort som går direkt men med en avgift.

Med internationella betalningar så behöver du inte ha några pengar på Wise, du registrerar din betalning utomlands genom dem. Du får uppgifter på betalning till deras bankgiro och dom låser växelkursen i 90 timmar.
Senast redigerad av Buttergoeken 2026-07-24 kl. 14:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in