Igår, 10:22
Medlem
Vill köpa en fastighet utomlands och ser att Swedbank har ett saftigt valutaomvandlingspåslag.

Har jämfört med spotpris och får det till strax under 1% vilket är helt absurt. Snackat med banken och dom har inga alternativ för att komma lägre än detta.

Gammelbankerna täljer guld. Jag ska alltså betala tiotusentals kronor för en överföring.

Vad är alternativen om jag vill skicka miljoner kr i Euro till ett konto inom EU/EES?

Någon som grävt?
Citera
Igår, 10:43
Medlem
Kan du öppna ett konto i någon bank i landet där du vill köpa fastigheten? Om ja kan du undersöka vad som gäller för överföringar från ditt konto i svenska banken till den utländska banken.

Själv har jag ett konto hos N26, en tysk bank, trots att jag bor i Sverige. Så vitt jag märkt kostar det mig inget att överföra pengar till detta konto. Inte heller kostar det mig något att överföra pengar till kontot jag har med Revolut, en engelsk bank. Möjligen tar någon av de inblandade bankerna betalt genom att ge mig en sämre valutavärde än jag skulle fått annars, men det sker i så fall osynligt för mig.
Citera
Igår, 10:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Vill köpa en fastighet utomlands och ser att Swedbank har ett saftigt valutaomvandlingspåslag.

Har jämfört med spotpris och får det till strax under 1% vilket är helt absurt. Snackat med banken och dom har inga alternativ för att komma lägre än detta.

Gammelbankerna täljer guld. Jag ska alltså betala tiotusentals kronor för en överföring.

Vad är alternativen om jag vill skicka miljoner kr i Euro till ett konto inom EU/EES?

Någon som grävt?

Nordea, med säte i Finland har €-konton. Så det bör funka att bli kund i Nordea och fixa ett eurokonto där utan kostnad. (Har Nordea också, för att ha mitt kapital på olika banker)
Citera
Igår, 10:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Någon som grävt?

Du har lov att öppna ett bankkonto i vilket EU-land som helst. Så starta där.
Citera
Igår, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Kan du öppna ett konto i någon bank i landet där du vill köpa fastigheten? Om ja kan du undersöka vad som gäller för överföringar från ditt konto i svenska banken till den utländska banken.

Själv har jag ett konto hos N26, en tysk bank, trots att jag bor i Sverige. Så vitt jag märkt kostar det mig inget att överföra pengar till detta konto. Inte heller kostar det mig något att överföra pengar till kontot jag har med Revolut, en engelsk bank. Möjligen tar någon av de inblandade bankerna betalt genom att ge mig en sämre valutavärde än jag skulle fått annars, men det sker i så fall osynligt för mig.

Problemet är kursen Swedbank omvandlar SEK till Euro. Det är "osynligt" och få reflekterar över detta. Det är en dold kostnad i form av spread mellan köp och sälj. Du får en preliminär omvandligskurs när du godkänner transaktionen och den slutgiltiga kursen sätts i slutet av dagen. Kursen är långt ifrån spotpris som Swedbank handlar på.

Det gör ingen skillnad att öppna ett konto i ett annat land, omvandlingen till Euro görs av Swedbank.
Citera
Igår, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du har lov att öppna ett bankkonto i vilket EU-land som helst. Så starta där.

Måste fortfarande göra en överföring. Spelar ingen roll om jag gör en överföring till mitt eget konto eller säljarens konto.
Citera
Igår, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nordea, med säte i Finland har €-konton. Så det bör funka att bli kund i Nordea och fixa ett eurokonto där utan kostnad. (Har Nordea också, för att ha mitt kapital på olika banker)

Har du grävt i vad din dolda kostnad är för valutaomvandlingen? Alltså kursen du omvandlar till Euro jämfört med spotpris eller referenspris hos riksbank eller ecb?
Citera
Igår, 11:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Har du grävt i vad din dolda kostnad är för valutaomvandlingen? Alltså kursen du omvandlar till Euro jämfört med spotpris eller referenspris hos riksbank eller ecb?

Det är inga kostnader när man föröver € enligt ECB om jag minns rätt.
(Bank-till-bank i €-området, Finland tillhör €-området)
Så man kan i teorin ta sina pengar tll Nordea (S) och överföra till Nordea (FIN) och ta den vägen. Har inte gjort det själv, men i teorin borde det funka.

(I Tallinn så tog jag ut kontanter i en Swedbank-bankomat med mitt svenska Swedbank-kort, inga avgifter alls..)
Citera
Igår, 11:51
Medlem
Citat:
Måste fortfarande göra en överföring. Spelar ingen roll om jag gör en överföring till mitt eget konto eller säljarens konto.

Nej, överföringen gör du i SEK. Mottagande bank i t ex Frankrike (Credit Mutuel) ger dagskurs men har en blygsam avgift men kolla för jag bor i Frankrike och gör stora överföringar.
Citera
Igår, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är inga kostnader när man föröver € enligt ECB om jag minns rätt.
(Bank-till-bank i €-området, Finland tillhör €-området)
Så man kan i teorin ta sina pengar tll Nordea (S) och överföra till Nordea (FIN) och ta den vägen. Har inte gjort det själv, men i teorin borde det funka.

(I Tallinn så tog jag ut kontanter i en Swedbank-bankomat med mitt svenska Swedbank-kort, inga avgifter alls..)

Du förstår inte. Det är inga öppna kostnader men omvandlingkursen är dold kostnad. Ju sämre omvandlingskurs du har desto mer dold kostnad har du.

En bank omvandlar till Euro för 11.05 sek och en annan gör det för 11.15 sek. Båda helt gratis...
Citera
Igår, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Nej, överföringen gör du i SEK. Mottagande bank i t ex Frankrike (Credit Mutuel) ger dagskurs men har en blygsam avgift men kolla för jag bor i Frankrike och gör stora överföringar.

Menar du att du har ett SEK-konto i Frankrike? Om du gör en omvandling till EUR så omvandlar du någons kurs. Omvandlingskursen är kostnaden.
Citera
Igår, 11:59
Medlem
Citat:
Menar du att du har ett SEK-konto i Frankrike? Om du gör en omvandling till EUR så omvandlar du någons kurs. Omvandlingskursen är kostnaden.

Nej jag har vanligt €-konto men när de får SEK "växlar" de automatiskt till € till dagskurs mot ca 10€ i avgift men som jag sa, kolla för jag gör större överföringar när jag gör det.
Svenska banker har mycket att lära av de franska.
Gå in på en lördag utan bokat möte och du får hjälp direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in