Citat:
Ursprungligen postat av
borskungen
Sköna Helena är vit och beskrivs av Homeros som den vackraste kvinnan i världen. Lupita är kolsvart och den kanske minst attraktiva kvinnan i filmen.
Ellen Pages karaktär finns inte ens med i litteraturen. De skapar alltså en roll bara för att ta med en transperson.
Skönhet är väl en smaksak, jag orkar inte riktigt hänga upp mig på hudfärg i en film med jättar och häxor som sagt. Vad tyckte du om själva filmen?
Sinon förekommer i litteraturen, dock inte hos Homeros utan hos Vergilius i hans senare texter om Troja (ja, jag googlade), som en ung kusin till Odysseus och hans roll i att lura trojanerna är ett klassiskt motiv inom bildkonsten. Även de invävda sidohistorierna om hämnd från Orestien, Elektra, Agamemnonkvädet mfl har lagts till eller broderats ut av Nolan. Även myten om "folket från havet" som sysselsatt arkeologer och historiker på sistone har tolkats in fritt av honom. Upprör det dig lika mycket, eller bara när en svart person får vara med i en "vit" film?
Har du sett Todd Solondz "Palindromes"? Om du fick mens av att där var svarta skådespelare i Odyssén så kommer du minst få hjärnblödning av den, huvudrollen Aviva spelas av sex olika personer som skiftar genom filmen varav ett par svarta, minst en lite flicka.