2026-07-24, 18:32
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Både du och jag vet tankegångarna kring varför dessa svarta personer är med. Så där såg det inte ut förr i tiden.

Inkvotering, och det är en curse som har utspelat sig i filmbranschen de senaste 15 år sedan.

Du kan kalla mig för rasist, men du hade samtidigt blivit förbannad om en vit person hade spelat i huvudrollen för Black Panther.

Låt bara vissa saker vara som de är. Black Panther är förövrigt en fantastisk film och Chadwick Boseman är en grym "svart" skådespelare som jag gillar.
Jag vet inte om du känner till att "The Odyssey" inte är en dokumentärfilm? Det är en spelfilm som bygger på en saga, som i sin tur är inspirerad av grekisk religion. Helena är inte en människa utan en halvgud, dotter till Zeus och Leda, som var drottning av Sparta. Zeus förvandlade sig till en svan och förförde Leda, som kläckte fyra ägg, varav Helena var ett. Om det var en svart eller vit svan framgår inte.
Det fanns förövrigt svarta människor i Grekland under antiken. I alla samhällsklasser.
Tänk vad folk skulle tänka om man gjorde en film om Jesus och han vore vit...
Citera
2026-07-24, 18:38
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Jag vet inte om du känner till att "The Odyssey" inte är en dokumentärfilm? Det är en spelfilm som bygger på en saga, som i sin tur är inspirerad av grekisk religion. Helena är inte en människa utan en halvgud, dotter till Zeus och Leda, som var drottning av Sparta. Zeus förvandlade sig till en svan och förförde Leda, som kläckte fyra ägg, varav Helena var ett. Om det var en svart eller vit svan framgår inte.
Det fanns förövrigt svarta människor i Grekland under antiken. I alla samhällsklasser.

Han var en hellenistiskt jude, ganska stor chans att han var vit. Dessutom var han italienare.
Citera
2026-07-24, 18:38
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Så greker är inte greker. Du måste berätta det för dem så de inte får för sig att de har någonting med sin kultur att göra och att one drop rule är ditt rättesnöre i detta.

Har du sett true romance föresten? Finns en bra scen i den om det du berättar om. Jättetrolligt.

Men jag tycker vi fortsätter på din tankegång och ersätter alla afrikaner i Black Panther med minstrels i blackface i framtiden eftersom amerikanska negrer inte är riktiga negrer ändå.

Själv älskar jag amerikanska judar som spelar nazister och fejkbryter på tyska. Det är humor.

Grekerna är helt maniska på sin lysande historia. Jag tänker inte sticka ut nacken och berätta sanningen för dem om att grekerna i det klassiska Grekland var ett annat slags folk än idag.

Själv var jag i swinging London på 1960-talet innan London blev folkutbytt mot blattar. Var och såg "The black and white minstrel show" och tyckte att det var en jättebra show. Inget konstigt alls. Det är under senare decennier som folk har fått nippran och inte tänker på annat är rasism och mäns våld mot kvinnor etc. etc.
Citera
2026-07-24, 18:46
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Grekerna är helt maniska på sin lysande historia. Jag tänker inte sticka ut nacken och berätta sanningen för dem om att grekerna i det klassiska Grekland var ett annat slags folk än idag.

Själv var jag i swinging London på 1960-talet innan London blev folkutbytt mot blattar. Var och såg "The black and white minstrel show" och tyckte att det var en jättebra show. Inget konstigt alls. Det är under senare decennier som folk har fått nippran och inte tänker på annat är rasism och mäns våld mot kvinnor etc. etc.

Jag var skitgammal när jag fick reda på att Terrence Hill och Bud Spencer var italienare.

Jag kände mig lurad.

Tacka vet jag Burt Reynolds och Clint Eastwood, de är amerikaner på riktigt.

Det är lite samma känsla som med att se Matt Damon försöka leka grek.

Europeer är råa på ett sätt amerikaner inte kan återskapa.
Citera
2026-07-24, 18:48
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19

Kommer att tänka på skämtet med frågan "-Har du läst Bibeln?" "-Nej men jag har sett filmen."

Jag har noterat att inga kritiker har kommenterat förhållandet mellan filmen och det klassiska verket som ingen verkar ha varit intresserade av att läsa utan de nöjer sig med en del fragmentariska kunskaper som de snappat upp om innehållet i verket. Det finns alltså inga recentioner som diskuterar hur Homeros epos gestaltas i filmen. Jag antar att det inte intresserar för att det kräver att faktiskt läsa Odyséen.

Filmen är ett självständigt verk säger man, fast då behöver man ju inte kalla filmen Odyssén utan varför inte "Matt Damon på nya äventyr"

PS Jag har inte sett filmen.
Senast redigerad av Comitium 2026-07-24 kl. 18:50.
Citera
2026-07-24, 18:55
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jag var skitgammal när jag fick reda på att Terrence Hill och Bud Spencer var italienare.

Jag kände mig lurad.

Tacka vet jag Burt Reynolds och Clint Eastwood, de är amerikaner på riktigt.

Det är lite samma känsla som med att se Matt Damon försöka leka grek.

Europeer är råa på ett sätt amerikaner inte kan återskapa.

Jag talade en gång med en äldre man som berättade att han länge haft Rock Hudson som idol men så en dag fick han veta att Rock Hudson var gay. Det var ett väldigt hårt slag sa han. Han kände sig lurad...
Citera
2026-07-24, 19:18
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag talade en gång med en äldre man som berättade att han länge haft Rock Hudson som idol men så en dag fick han veta att Rock Hudson var gay. Det var ett väldigt hårt slag sa han. Han kände sig lurad...

Som att få reda på att Allan Alda i M*A*S*H hade ett j-vla blattenamn, Alphonso d'Abruzzo IRL.

Fake and gay. Tacka vet jag Burt Reynolds.

Matt Damon var ett tråkigt val.
Citera
2026-07-24, 19:20
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Så greker är inte greker. Du måste berätta det för dem så de inte får för sig att de har någonting med sin kultur att göra och att one drop rule är ditt rättesnöre i detta.

Greker i dagens Grekland är förstås greker men genetiskt har de rätt lite med invånarna i antika Sparta och Aten att göra. De är ordentligt uppblandade. Etniska svenskar är förmodligen betydligt mer genetiskt lika våra anfäder från 2000+ år sen än dagens greker, men det är ju mest för att Sverige under en stor del av vår historia var en avkrok där få européer ville bosätta sig.

Glöm att försöka berätta det för dem dock. Stoltheten/ängsligheten kring sin nationella arv är sitter djupt begravt i den grekiska folksjälen.
Citera
2026-07-24, 19:27
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Exakt. Och det är därför alla är så negativa till det.
Därför att det är samma mönster i alla Hollywoodfilmer.
Hade det bara förekommit i enstaka filmer så hade ingen brytt sig.
Lite udda casting ibland kanske rent av kan vara positivt.
Men när det är ett obligatoriskt tvång överallt och alltid, då blir de flesta negativa till det.
Och det är ju helt uppenbarligen bossarna i Hollywood som ligger bakom fenomenet som är rasister och besatta av hudfärg. Inte alla de vanliga människor som tycker att det är trist att de håller på så.

Det här kommer nog ännu högre uppifrån eftersom vi ser samma mönster inte bara i Hollywoods produktioner utan i all reklam, i tillsättningar av tjänstemän och politiker osv. Tänk deep state och globalister...

Men för att återknyta till filmen tror jag det är bra med den här typen av klassisk "allmänbildning" i aptitlig och lättsmält form för den breda publiken. En maffig Hollywoodrulle om Odysséen fastnar bättre i minnet än om någon trist magister står och maler om verket i skolan.

Vi får väl se om Nolan gör en prequel på Iliaden efter denna succé...?
Citera
2026-07-24, 19:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Jag såg den ikväll och blev inte besviken, snarare positivt överraskad då den inte höll det sega tempot från tex Oppenheimer och Dunkirk, utan hela tiden höll nerven uppe som i Inception, Interstellar och Tenet trots nästan 3 timmar. (Den skulle om något kunnat vara en halvtimma till för att få med ännu mer detaljer). Jag läste en svensk översättning på gymnasiet för +30 år sedan (det ingick i svenska litteratur på Samhällslinjen) dock osäker på vilken översättning, jag har för mig att den flöt på ganska bra och var spännande så det var säkert den lite modernare från 70-talet (testade läsa Iliaden lite senare och fastnade efter 30-40 sidor då den var på ren hexameter, i mer diktad form, men ändå häftigt skriven. Och väldigt våldsam! Den var nog från tidigt 1900-tal).

Jag saknar en del saker, kanske petitesser, men tex nämns inte Polyfemos namn alls så någon som inte känner till originalet lämnar biosalongen ovetandes. Jag vill även minnas att männen är kvar i hans grotta längre tid och han äter två varje kväll, dessutom med den roliga detaljen i berättelsen att Odysseus och Polyfemos samtalar och Odysseus kallar sig Nemo (ingen på latin, som väl ändrats och översatts genom åren från grekiskans original). När sedan Odysseus och mannarna rymmer så springer cyklopen ut och skriker "Nemo har druckit mitt vin, Nemo har ätit mina får, Nemo har stuckit ut mitt öga!" alltså "Ingen har druckit mitt vin! Ingen har ätit mina får! Ingen har stuckit ut mitt öga!". Kanske svårt att få med i en film, men en av de kvicka sakerna som lyfter berättelsen i skriven form.

Sen nämns inte Elektra (Agamemnons dotter) som borde vara lika viktig som sin bror Orestes om man nu ska väva in Aiskylos, Sofokles och Euripides verk om hämnd i berättelsen?

När det gäller slutscenen har jag alltid inbillat mig att Odysseus skjuter en pil genom yx-skallar, dvs hålet i yxans huvud utan skaft, uppställda tolv på rad med eggen neråt. Men det handlar väl om konstnärlig frihet och tolkning?

Men ett mästerverk vad det gäller att ta sig ann en omfattande och detaljrik berättelse, få till en modern touch och skapa något som håller kvar publiken länge. Jag har svårt att tänka mig någon annan regissör som skulle kunna klara av det och ändå lyckas. De gamla ryssarna och östländerna kunde ju, med nästan gränslösa resurser från staten, typ Bondartjucks "Krig & Fred", Tarkovskijs "Andrei Rublev" eller polska "Potop" (The Deluge). Ljudet/musiken var givetvis också i särklass, speciellt Ludwig Göranssons sätt att få till en kombination av ljudeffekter och musik (tex när Odysseus spänner sin båge i slutet och tonen när han knäpper strängen går ihop med musiken eller hur arméers skrik i strid går över i en kör).

Att rollbesättningen skulle vara ett problem pga "fel hudfärg" eller "fel kön" ser jag inte, det är ju trots allt ett fiktivt verk som ligger till grund för filmen (som väl bygger på en riktig konflikt i nuvarande Turkiet runt år 1200 f.Kr.?) med helt påhittade karaktärer. Kan man köpa häxor, enögda jättar, havsmonster och gudar så kan de väl spelas av vem som helst? Innan premiären påstod många att transan Ellen Page spelar Ajax eller Akilles och jämförde med Brad Pitts mer manliga framtoning i "Troy", men det stämmer ju inte då båda dessa figurer dör i Iliaden, innan Trojas fall och denna films början. Han/hon/den/det spelar en pojksoldat med en mindre (men ändå viktig roll) i berättelsen.

För övrigt är min största besvikelse sirenerna, att man inte fick höra deras musik var ett kreativt dramatiskt grepp, men jag hade hoppats på lite naket och inte bara dimmiga klippor i motljus på håll...

Sköna Helena är vit och beskrivs av Homeros som den vackraste kvinnan i världen. Lupita är kolsvart och den kanske minst attraktiva kvinnan i filmen.

Ellen Pages karaktär finns inte ens med i litteraturen. De skapar alltså en roll bara för att ta med en transperson.
Citera
2026-07-24, 19:46
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Sköna Helena är vit och beskrivs av Homeros som den vackraste kvinnan i världen. Lupita är kolsvart och den kanske minst attraktiva kvinnan i filmen.

Ellen Pages karaktär finns inte ens med i litteraturen. De skapar alltså en roll bara för att ta med en transperson.

Vad stör mest att hon är svart eller oattraktiv? Eller är det kanske en kombination.
Citera
2026-07-24, 19:52
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
OK så greker är inte greker, har du berättat det för dem?
De är inte utrotade och ett helt nytt folk som flyttat dit. Ta bort de "turkiga" delarna som tillkommit i genmixen efter antiken och någon som Robert Pattison är inte långt ifrån hur de såg ut. Ta bort de turkiga delarna och Lupita Nyongo är minst lika långt ifrån hur de såg ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in