2026-07-24, 17:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vi har extremt många restnoteringar. Läkaren kollar ALDRIG om medicinen ens finns när de skriver ut. Trots att det finns i fasstexten.

Det finns definitivt inte tillgängligt i någon Fass-text vilka Apoteksbolag som just nu har tillgång till vilka mediciner i sitt lager eller om dessa är restnoterade någonstans.

Det finns mängder av olika Apoteksbolag, läkare har inte möjlighet att kontrollera alla och någon generell gemensam sammanställning finns absolut inte.
Citera
2026-07-24, 18:08
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är ju ett problem som läkaren måste påtala i förväg.
Det kan man inte skylla enskilda sjuka/icke utbildade patienter för.

Det nog ingen som skyller på äldre, kanske hörselnedsatta glömska patient för att det blir fel.

Beslutsfattarnas påfund att den medicin som expedieras alltid måste vara den för stunden allra billigaste - något som hela tiden förändras med växlingskurser och råvarupriser - innebär att patienterna varje gång de hämtar ut sin kontinuerliga livsnödvändiga medicin för en ny tre-månaders period, kan få en medicin med ett annat namn, andra former på tabletterna och en helt annan förpackning - trots att det är samma preparat.

Det är inte svårt att begripa att detta naturligtvis förvirrar många äldre patienter som då råkar göra fel och samtidigt tar tabletter ur olika förpackningar i tron att det är olika mediciner som alla ska tas.
Till slut blir patienten sjuk, kanske allvarligt sjuk och måste läggas in.

Läkaren kan kryssa i en ruta för att det förskrivna preparatet inte får bytas ut, men det kan innebära massa problem för patienten om Apoteken inte har detta preparat hemma.

Läkaren har definitivt ingen aning om vilket preparat som är billigast just den dagen patienten tänker hämta ut sitt recept. Många recept itereras dessutom dvs skrivs för ett helt år och kan hämtas ut inom läkemedelsförmånen var tredje månad.
Läkare kan mycket, men de kan inte se in i framtiden för internationell medicinprisutveckling…..
Senast redigerad av coli 2026-07-24 kl. 18:21.
Citera
2026-07-24, 18:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det finns definitivt inte tillgängligt i någon Fass-text vilka Apoteksbolag som just nu har tillgång till vilka mediciner i sitt lager eller om dessa är restnoterade någonstans.

Det finns mängder av olika Apoteksbolag, läkare har inte möjlighet att kontrollera alla och någon generell gemensam sammanställning finns absolut inte.

Så du menar att Fass lagerstatus inte finns?
Citera
2026-07-24, 18:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så du menar att Fass lagerstatus inte finns?

Inte tillgängligt för receptutfärdande läkare och inte ens mellan de olika apoteksföretagen som är konkurrenter.

Det ena Apoteksbolaget kan inte se in i det andra Apoteksbolagets lagersaldo.
Senast redigerad av coli 2026-07-24 kl. 18:24.
Citera
2026-07-24, 18:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Inte tillgängligt för receptutfärdande läkare och inte ens mellan de olika apoteksföretagen som är konkurrenter.

Det finns ett centrallager. Är medicinen slut där är den restad vilket står. Det kan finnas kvar några på apoteken och i deras lager ja.
Citera
2026-07-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nix, ett Apoteket Hjärtat (ICA) faktiskt Skriver "faktiskt" då jag annars inte är så förtjust i ICAs verksamheter.

När man hittar ett sånt ställe är apotea svårt att motivera.
Citera
2026-07-24, 18:44
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.
Inte heller är det längre apotekaren som tillverkar och doserar upp medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?

3 års utbildning för receptarie. 5 års utbildning för aptekare.. Gilla läget eller sluta medicinera om det stör dig?
Citera
2026-07-24, 19:17
Medlem
Citat:
Detta är ett fullständigt absurt påstående och rena dumheter!

NATURLIGTVIS är det förskrivande läkare som är helt och hållet ansvarig om för vilken medicin denne har ordinerat och också den som kritiseras/åker dit om medicinen är felaktig eller allvarligt interagerar med andra mediciner som patienten tar.
Det är också helt och hållet läkarens ansvar att informera patienten om hur, varför, när och hur länge medicinen ska tas samt vilka vanliga biverkningar som ofta uppstår.

Apotekspersonal, oavsett utbildning eller position, får varken ifrågasätta eller vägra expediera av läkaren förskrivet preparat. Apoteken har inte ens rätt att försöka ta reda på mer om kundens sjukdom eller varför just den medicinen skrivits ut. Det är sekretessbelagda uppgifter mellan behandlade läkare och patient, som apotekspersonalen inte har med att göra.

Det var annorlunda förr när beredning av preparat - ex tempore beredningar - och pillertrillande gjordes på Apotek.
Nu görs i stort sett inget sådant längre utan allt handlar om att lämna ut, registrera och ta rätt betalt för färdiga förpackningar med mediciner från läkemedelsbolagen, som läkare beslutat att patienten behöver.
Och att sälja allt annat krims krams som numera finns på Apoteken - godis, smink, hårprodukter, solkrämer etc.

Apotek/Farmaceut yrket har förändrats väldigt mycket och kan till stor del idag ersättas med expediter på Apoteken.
Det är därför deras fackförbund vill få in mer medicinska arbetsuppgifter och erbjuda medicinska undersökningar och vård på Apotek - som i u-länder.
Det vore fullkomligt vansinnigt och patientfarligt och inte värdigt ett utvecklat i-land.

Det är utmärkt att allt fler idag beställer sina receptbelagda mediciner på nätet och får medicinerna hemskickade eller uthämtade hos närmaste paketombud. Det visar tydligt att apokespersonalens arbete och deras fackförbunds såväl inriktning som inställning idag är felaktigt och definitivt i många fall utgör en helt överflödig företeelse.

Alltså det är inte farmaceutens ansvar enbart om det blir fel i ett recept, men i Sverige lika mycket som läkarens, d.v.s läkaren gör ett fel och farmaceuten upptäcker det inte, båda blir då skyldiga. Ni tror att det bara skall lämnas ut ett preparat men det skall också kontrolleras att medicinen inte krockar med något annat läkemedel som personen redan står på, om det finns en interaktion, vilket det ofta gör, så skall det bedömas om den är relevant. Det är det vi gör när vi står tysta och stirrar på skärmen. Sedan skall man se att dosen är ok, läkare skriver fel titt som tätt. Kontroll av att personalen har hämtat rätt preparat i hyllan, att rätt dosering är satt på preparatet etc. Fel händer så pass ofta att man inte kan slarva, för fyfan om man står där och någon har blivit sjuk. Allt detta görs även om man beställer medicinerna online, det sitter fortfarande en farmaceut och ser igenom historiken. Vad det gäller att sälja all annan skit så tror jag att de flesta som arbetar på apotek håller med, men politiken är sådan att det egentligen inte görs någon större vinst på läkemedel. Kunden med tre hjärtmediciner är rätt ointressant, man vill ha kvinnan med östrogenplåster för hon vill kanske ha en antirynkkräm också.
Citera
2026-07-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ibland står man där och vill hämta ut ett läkemedel och får då svaret;

”Den är helt slut”
Jag: Läkaren skrev ut för 15minuter sen.
”Den är slut i hela landet”
Jag: Jaha, hur gör vi då då?
”Du får be läkaren skriva ut något annat”
Jag efter 3minuter tjafsade fram och tillbaka om alternativen:
Det finns alltså inget annat märke, annan form, eller nåt sånt av detta läkemedel?
”jo, det finns ju 10 alternativ här, men EXAKT det märket du ville ha finns inte”
Jag: Det är inte JAG som vill ha, det är läkaren som skrivit ut det. Ta ett av de andra märkena.
”Okej, här har du exakt samma läkemedel men annat fabrikat”
Jag: ja, tack så…..eller vad säger man.

Det här har hänt förvånansvärt många ggr.

Och så undrar folk varför det är kö. Fattar du inte att hade man ett läkemedel man kunde ge dig så hade man gjort det. Sluta tjaffsa, gå tillbaka till din läkare som har lyckats skriva ut en restad vara. Enormt många läkemedel är omöjliga att få tag på och det är ett ökande problem. Våra läkemedel tillverkas i Indien och Kina, inte fan bryr de sig om Sverige. Vi har billiga läkemedel jämfört med t.ex USA, gissa vilken marnar som får leveranser när råvarorna är begränsade.
Citera
2026-07-24, 19:25
Medlem
Citat:

Jo det kan vi. Vi kan beställa från varandras centrallager också, men det görs bara vid rest pga vinstmarginaler och att det är lite krångligare.
Citera
2026-07-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Tänkte att det går ju inte på det receptbelagda men surfade in på hemsidan för att se att det går ju visst.

Dra mig baklänges, detta är ju revolutionerande. Jag räknas väl som mellanskicktet då jag är 40+. När vi är gamla kommer ingen gå till det fysiska apoteket. Tackar ödmjukast för denna kunskap du gav mig.

Nej du kanske tänker så. Blir ju inte lika kul när du står där med en akut infektion och vill starta behandlingen idag. Har själv stått med desperata kunder runt jul vars mediciner fastnat i posten, Receptet är använt, vi kan inte hjälpa dig. Du får gå tillbaka till läkaren.
Citera
2026-07-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta är inte alls bra, det är detta som orsakar att bakterier blir toleranta mot alla kända former av antibiotika... Vem som helst kan ju köpa starka antibiotika, och sedan tar de inte hela kuren utan delar tabletterna med andra...
Inte bara det, de kan köpa en tablett i taget, för en förkylning orsakad av virus. Vi är så naiva idag. Utan fungerande antibiotika så kan vi lätt få tillbaka sjukdomar som syfilis, kul när årets julklapp blir en näsprotes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in