Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Ibland står man där och vill hämta ut ett läkemedel och får då svaret;
”Den är helt slut”
Jag: Läkaren skrev ut för 15minuter sen.
”Den är slut i hela landet”
Jag: Jaha, hur gör vi då då?
”Du får be läkaren skriva ut något annat”
Jag efter 3minuter tjafsade fram och tillbaka om alternativen:
Det finns alltså inget annat märke, annan form, eller nåt sånt av detta läkemedel?
”jo, det finns ju 10 alternativ här, men EXAKT det märket du ville ha finns inte”
Jag: Det är inte JAG som vill ha, det är läkaren som skrivit ut det. Ta ett av de andra märkena.
”Okej, här har du exakt samma läkemedel men annat fabrikat”
Jag: ja, tack så…..eller vad säger man.
Det här har hänt förvånansvärt många ggr.
Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.Stolp
Det ska inte vara så. Apoteken är enligt lag skyldiga att erbjuda byte från det läkemedel som står på receptet. Det är bara om läkaren skriver ”Får inte bytas ut” på receptet som dom kan neka.
Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Apoteken har fyllt förådsutrymmet med lakrits, bakprodukter till jul, schampo, solkrämer smink mm.
De har helt enkelt inte plats för att lagerhålla mediciner längre.
Dessutom har de styrande bestämt att patienten inom läkemedelsförmånen alltid måste tilldelas det billigaste preparatet, ofta generika - dvs preparat tillverkade av firmor som inte forskat fram preparatet utan enbart framställer det så billigt som möjligt.
Preparatens pris ändras varje månad, därför blir det olika preparat i toppen. Inte så bra för Apoteket att då ha köpt in för stor mängd av ”fel” preparat.
Detta är ett stort problem, eftersom Sverige därför inte prioriteras för leveranser från många seriösa läkemedelsbolag. Våra beslutsfattare har inte förstått att den firma som seriöst utvecklar och forskar fram ett preparat under kanske 10-15 års tid, också måste kunna få betalt för det. Annars uppstår ju ingen utveckling och forskning. Det är som att besluta om att alltid bara köpa billiga kopior från Kina.
Ovanpå detta innebär det också en mycket stor medicinsk risk när äldre människor ofta tar dubbla doser av vad de tror är två olika viktiga mediciner, men egentligen är samma preparat men med olika namn.
Otaliga är de akutinläggning av äldre som tagit för stora substansdoser.
Vi har extremt många restnoteringar. Läkaren kollar ALDRIG om medicinen ens finns när de skriver ut. Trots att det finns i fasstexten.
Apoteken kan inte rå på restnoteringar, det är inte deras jobb. Det är faktiskt ingens jobb. Det är därför det blir så. Det blir tomt i centrallagren. Förr hade vi nästan inga restnoteringar, nu är det hela tiden.
Är det märket man har på receptet restnoterat så frågar de om det går bra med si och så märke. Då säger man ja eller nej.
Och som sagt, är receptet skrivet att man inte får byta, då måste läkaren skriva om receptet om märket inte finns. Förr kunde man som kund kräva byte till ett annat märke och ta det på sitt eget ansvar. Men blev tillsagd i vintras på Hjärtat att nu har de ett annat datasystem och då kan de inte ge dig ett annat märke om läkaren skrivit att det inte får bytas. Datasystemet tillåter inte längre att man byter på egen hand.
Om man har receptet låst till ett visst märke finns det ju en anledning.
Men kan också tycka att eftersom de faktiskt HAR utbildning att de skulle få ändra själva i samråd med patienten. Men vi har för fyrkantiga regler för det. T ex, om du har en medicin som du tar två gånger om dagen och säg att den är 5 mg så måste just denna finnas. De får inte ge dig samma medicin som är delbar och är på 10 mg. Då måste du ha ett nytt recept. Känns onödigt iom att det blir enklast för kunden.