2026-07-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Förstår inte heller varför säljaren måste vara utbildad apotekare när man bara behöver kolla legitimationen. Det är inte ens en 3-årig utbildning utan t.o.m. 5-årig.
För att de kollar om medicinen är i rätt dos i förhållande till din ålder, kön vikt. Om den interagerar med någon annan medicin du haft tidigare ( ja vi kan se ALLT), vi ser på när du hämtat senast och bedömer om det är rimligt i förhållande till doseringen. Vi ser inte bara på om du hämtat för tidigt, men om det går för lång tid kan det betyda att du inte tar medicinen som det är tänkt. Du har kanske biverkningar som gör att du inte vill ta den, eller är glöms. Då skall man luska lite i detta. Ett exempel är när jag hade en döv kund som hämtat sin blodtrycksmedicin med bara någon månads mellanrum tre gånger på raken. Eftersom han var döv hade ingen fråga något. Jag tar den tre gånger om dan nu svarade han när jag frågade med papper och penna. Den medicinen tas aldrig tre gånger om dan. Det visade sig att läkaren ändrat doseringen på ett annat läkemedel, ringt sonen för att han skulle förmedla detta till den döva mannen, och någonstans på vägen blev fel läkemedel uppjusterat. -är det därför jag inte orkat göra någonting det sista halvåret. Skulle tro det, med den dosen betablockerare borde han knappt ha någon puls.
Citera
2026-07-24, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
???

Så du tror att apotekare undervisar läkare…..
I vilket land tror du det sker?

Det är rena dumheter och har i vart fall aldrig hänt i Sverige att apotekare informerar läkare om vilka läkemedel som ska ges för vilken behandling…

Det är ett medicinskt ställningstagande som kräver en medicinsk utbildning som apotekare absolut inte har

Dröm vidare….

Jag har haft läkare som ringer och frågar saker regelbundet under hela mitt yrkesliv. Allt från, vilka alternativ kan det finnas om patienten inte tål detta? till, ok, vilken relevans får den här interaktionen. Jag tror groc har tagit över en hel del där numera, för nu kommer folk med recept på amerikanska läkemedel som inte finns här.
Citera
2026-07-24, 20:02
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta är inte alls bra, det är detta som orsakar att bakterier blir toleranta mot alla kända former av antibiotika... Vem som helst kan ju köpa starka antibiotika, och sedan tar de inte hela kuren utan delar tabletterna med andra...

Ur makroperspektiv (antibiotikaresistens) är det ett problem. Men problemet är snarare okunskap än oreglerad tillgång. Att folk inte fattar när de behöver antibiotika eller hur länge kuren behöver pågå.

Motståndet mot antibiotika går dock för långt ibland. Jersey Mikes exempelvis gör reklam för att deras boskap "aldrig" får antibiotika. Alltså inte ens när de har ont???
Citera
2026-07-24, 20:39
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApotekarFia
Jo det kan vi. Vi kan beställa från varandras centrallager också, men det görs bara vid rest pga vinstmarginaler och att det är lite krångligare.

Men det är fortfarande ett faktum att receptutfärdnde läkare inte kan se vilka läkemedel som finns på de olika Apoteken patienten kan tänkas gå till. Inte heller vilket läkemedel som för ögonblicket har lägst pris.
Citera
2026-07-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast alla som läser till receptarie ska inte jobba på apotek. De kan även arbeta på myndigheter och i läkemedelstillverkning. Det är en bred utbildning som ska kunna leda till olika sorters jobb.

Det är så med de flesta utbildningar.

Varför ska undersköterska vara flera år? Ska inte det också räcka med ett halvår, typ?
Jo det borde räcka
Citera
2026-07-24, 23:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Varför? Det är väl läkaren som skriver ut medicinen?

Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Det är läkaren som förklarar vad för medicin du får och behöver. Inte någon simpel farmaceut med 0.2 merit från gymnasiet.

De receptfria kan du köpa på ICA, och där sitter Ahmed som inte talar svenska i kassan.

Har ni aldrig fått något utskrivet och när ni väl ska hämta ut det så har ni frågor, typ om man bör blanda det med alkohol eller om ni är tveksamma och undrar om läkaren kanske borde ha skrivit ut något annat istället?
Citera
2026-07-25, 00:29
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Tror ni att de blir gladare och snabbare av att kunderna ofta beter sig surt?

Någon bör kunna vara den större människan. Att möta med empati när man kan, kan ge mycket positivt tillbaka.

Har jag sagt att jag beter/uttrycker mig surt?? Har jag sagt att jag tror att de blir glada och snabba av kunder som tröttnat på deras kassa expediering?

Jag är en lågmäld och artig människa som inte stör folk i onödan. Behandla mig med respekt utan att leka översittare eller behandla mig som ett barn så har vi inget problem. Försöker du trycka dit mig tänker jag säga ifrån. Simple as that. Jag behöver ingen föreläsning av mediciner jag haft i tio år, bespara oss båda den tiden och ta nästa kund istället.
Citera
2026-07-25, 00:33
Medlem
Citat:
Men det är fortfarande ett faktum att receptutfärdnde läkare inte kan se vilka läkemedel som finns på de olika Apoteken patienten kan tänkas gå till. Inte heller vilket läkemedel som för ögonblicket har lägst pris.
De har exakt samma tillgång till fass och därmed lagerstatus som alla farmaceuter OCH alla som kan surfa runt på nätet har.

Fass är ganska nyligen omgjort och det går snabbare att se om något är restat. Dessutom är det ju något läkare troligtvis uppmärksammats på av den enkla anledningen att flera hör av sig för nya recept.

LV har självklart en grundlig lista man kan kolla i. Tillgänglig för alla.

Om de är så intresserade av att hålla sig ajour med läkemedel borde det också ingå vilka som är tillgängliga.

Finns också självklart information om PV för kommande månad att hitta.

I övrigt är det ju väldigt mycket felaktigheter som tas upp rent generellt här. Självklart kan en farmaceut neka uttag, av olika anledningar. Självklart får en farmaceut fråga efter diagnos. Självklart jobbar det både apotekare och receptarier på apotek. Varför skulle inte en receptarie få ha sin yrkestitel på en namnskylt? Självklart kan man ändra tillverkare som man vill, men att skylla på system är enkelt när man inte orkar/kan/vill förklara sig för diverse kunder. Man kanske inte vill fastna i onödigt tjaffs i 10 minuter… Om andra kunder babblar på kan knappast farmaceuten skyllas för dåligt jobb. Nej, man blir inte ”satt på plats” av en patient som tjaffsar om att man inte är läkare, man orkar bara inte ge den patienten mer energi än vad som behövs för att bli klar. Få farmaceuter vill sälja anti-rynkkräm till kreti och pleti, men man vill behålla jobbet. Finns ingen prisskillnad på receptbelagda läkemedel inom förmån mellan kedjorna. Det är lite av poängen från statens håll. Läkemedelsdelen av apotek styrs av exakt samma regler oavsett kedja.

Att läkare inte kan förmånsregler må vara hänt, men det är en av arbetsuppgifterna för farmaceuten. Rösta på det ni vill ha, men tjaffsa inte med den som gör jobbet. Förskrivaren bestämmer om utbyte eller ej. Även för alla äldre som är snurriga och får biverkningar av olika tillverkare och vägrar ta sin medicin för att de inte känner igen det, men inte har råd att betala mellanskillnaden. Förskrivaren alltså.
Citera
2026-07-25, 00:33
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
Har jag sagt att jag beter/uttrycker mig surt?? Har jag sagt att jag tror att de blir glada och snabba av kunder som tröttnat på deras kassa expediering?

Jag är en lågmäld och artig människa som inte stör folk i onödan. Behandla mig med respekt utan att leka översittare eller behandla mig som ett barn så har vi inget problem. Försöker du trycka dit mig tänker jag säga ifrån. Simple as that. Jag behöver ingen föreläsning av mediciner jag haft i tio år, bespara oss båda den tiden och ta nästa kund istället.

Sorry, jag antog fel.

Utmärkt att du är trevlig.
Citera
2026-07-25, 00:50
Medlem
Det måste inte vara en apotekare som är ”ansvarig” för ett apotek, en farmaceut däremot.

Det syns inte alltid tydligt om ett läkemedel är nyutskrivet eller ett recept bara påfyllt. Påfallande många med samma läkemedel i många år ”har aldrig hört” vissa saker som de bör ha koll på.

En farmaceut är vårdpersonal. Inget butiksbiträde- även om de stora kedjorna försöker göra dom till det.

Utan en farmaceut kan du inte få ditt licensläkemedel. Eller Schengenintyg. Fast de får gärna lyftas över till förskrivaren själv så slipper man sura idioter som kommer in på apoteket 5 min innan stängning utan pass och vill ha ett intyg ”för vi reser inatt”. Lycka till… undrar hur många resenärer som springer till vc fem minuter innan dom stänger då.
Citera
2026-07-25, 02:31
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.
Inte heller är det längre apotekaren som tillverkar och doserar upp medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?

Man måste kunna både läsa FASS och fråga ChatGPT. Inte alla klarar detta. Sen måste man kunna kolla leg, ungefär som när någon säljer öl på ICA.
Citera
2026-07-25, 04:29
Medlem
Citat:
Detta är ett fullständigt absurt påstående och rena dumheter!

NATURLIGTVIS är det förskrivande läkare som är helt och hållet ansvarig om för vilken medicin denne har ordinerat och också den som kritiseras/åker dit om medicinen är felaktig eller allvarligt interagerar med andra mediciner som patienten tar.
Det är också helt och hållet läkarens ansvar att informera patienten om hur, varför, när och hur länge medicinen ska tas samt vilka vanliga biverkningar som ofta uppstår.

Apotekspersonal, oavsett utbildning eller position, får varken ifrågasätta eller vägra expediera av läkaren förskrivet preparat. Apoteken har inte ens rätt att försöka ta reda på mer om kundens sjukdom eller varför just den medicinen skrivits ut. Det är sekretessbelagda uppgifter mellan behandlade läkare och patient, som apotekspersonalen inte har med att göra.

Det var annorlunda förr när beredning av preparat - ex tempore beredningar - och pillertrillande gjordes på Apotek.
Nu görs i stort sett inget sådant längre utan allt handlar om att lämna ut, registrera och ta rätt betalt för färdiga förpackningar med mediciner från läkemedelsbolagen, som läkare beslutat att patienten behöver.
Och att sälja allt annat krims krams som numera finns på Apoteken - godis, smink, hårprodukter, solkrämer etc.

Apotek/Farmaceut yrket har förändrats väldigt mycket och kan till stor del idag ersättas med expediter på Apoteken.
Det är därför deras fackförbund vill få in mer medicinska arbetsuppgifter och erbjuda medicinska undersökningar och vård på Apotek - som i u-länder.
Det vore fullkomligt vansinnigt och patientfarligt och inte värdigt ett utvecklat i-land.

Det är utmärkt att allt fler idag beställer sina receptbelagda mediciner på nätet och får medicinerna hemskickade eller uthämtade hos närmaste paketombud. Det visar tydligt att apokespersonalens arbete och deras fackförbunds såväl inriktning som inställning idag är felaktigt och definitivt i många fall utgör en helt överflödig företeelse.

Delvis rätt. Receptarie/apotekare har en kontrollerande funktion i att upptäcka uppenbara felaktiga doser eller farliga krockar mellan läkemedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in