Igår, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApotekarFia
Det är ju väldigt konstigt för jag går själv in på Fass och kollar lagerstatus för kunder som skall till Sverige titt som tätt. Om jag kan göra det via helt vanligt internet i Norge borde ju läkarna också ha möjlighet att göra det. Vad det gäller priset är det ju rätt vanligt att läkare använder sig av generisk förskrivning och alltså inte anger ett visst märke, så sköter ju apoteket resten och det blir inget snack om original. Nackdelen är ju komplicerade namn som kan vara svåra för patienten att komma ihåg eller hålla redan på.

Skillnaden mellan dig och en läkare är att på apoteket så får jag ibland sitta och vänta en timme medans du servar de andra som är före mig i kön.

Hos läkaren så har jag en avsatt tid. Läkaren ska ha hunnit göra klart alla föregående patienter och sen har han 30min på sig (i bästa fall) med mig.
Då ingår allt som han behöver göra där. Läsa på, lyssna på mig, undersöka, dra slutsater och komma fram till vad som behöver göras för just mig (jo, jag vet att han även kommer generalisera och försöka göra det enkelt för sig).

Men du tänker att han även har tid att sitta på Fass och läsa samtidigt som han skriver ut medicinen?
Citera
Igår, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Skillnaden mellan dig och en läkare är att på apoteket så får jag ibland sitta och vänta en timme medans du servar de andra som är före mig i kön.

Hos läkaren så har jag en avsatt tid. Läkaren ska ha hunnit göra klart alla föregående patienter och sen har han 30min på sig (i bästa fall) med mig.
Då ingår allt som han behöver göra där. Läsa på, lyssna på mig, undersöka, dra slutsater och komma fram till vad som behöver göras för just mig (jo, jag vet att han även kommer generalisera och försöka göra det enkelt för sig).

Men du tänker att han även har tid att sitta på Fass och läsa samtidigt som han skriver ut medicinen?
Nej, men det var ett svar på påståendet att de inte hade tillgång. Min läkare berättade att de har 15 minuter avsatt tid för varje patient, så jag vet att det är bråttom. Det kan ju också vara därför många har frågor om hur de skall ta sitt läkemedel som läkaren uppenbarligen inte hunnit gå igenom.Om de tog sig tid att göra det tydligt hade kanske kön på apoteket varit kortare, eller kanske inte. En del personer verkar behöva repetition.
Citera
Igår, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Som sagt, du förstår inte ens problemet.

Ditt jobb är inte att leka läkare.

.
Ditt påstående var att apoteket inte ville erbjuda dig alternativ när det läkemedel du skulle ha inte fanns att få tag på, jag svarade med att förklara varför det inte är så enkelt. Vårt jobb är inte att leka läkare nej, d.v.s ställa diagnoser och ange behandling. Däremot är det vårt jobb att säkerställa att läkemedlet du får är det som läkaren förskrivit. Då det inte går ber vi dig ATT PRATA MED DIN LÄKARE. Den som inte förstår situationen är du. Om du kommer till apoteket med ett recept och din medicin finns att få tag på, så får du den. Du kan bli erbjuden ett generika, eller så beställs just det läkemedel du skulle ha. Vad vi inte gör är hitta på en alternativ behandling när det förskrivna inte finns att få.
Citera
Igår, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Det är läkaren som förklarar vad för medicin du får och behöver. Inte någon simpel farmaceut med 0.2 merit från gymnasiet.

De receptfria kan du köpa på ICA, och där sitter Ahmed som inte talar svenska i kassan.
Farmaceut blir du inte på gymnasiet. Receptarie är tre år och Apotekare 4,5. Jag har en master i medicin och en i farmakologi. Jag vet inte riktigt vad du menar med 0,2 merit, om det är något betyg som tillkom efter min tid, men jag hade 4,5 i snitt och 2.0 på högskoleprovet. Jag hade kunnat bli läkare precis som resten av familjen, men sanningen är att jag inte har lust att ta på folk och definitivt inte att fingra dem där bak, så jag valde farmaceut istället. Det är inte ett jobb jag skulle rekommendera mina barn att utbilda sig till idag, men på min tid gav det hög lön, bekväma arbetstider och rätt lite stress samtidigt som jag fick ägna mig åt mitt intresse medicin.
Citera
Igår, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Jo visserligen men när endast 1 kassa av 2 är öppna så är det lite drygt att man ska stå och behöva vänta när man ska ta medicin som man tagit i många år då förstår jag inte varför dom inte har en kassa för rådgivning och en som man bara hämtar ut och inte har några frågor eller övriga funderingar.
Konstigt att du får problem när du är så säker. Jag har aldrig behövt stå ut med mycket extra rådgivning förutom på Nordby där farmaceuten har autism eller nått. Kanske du framstår som lite bakom eller nått?
Citera
Igår, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
När argumenten tryter går man på personangrepp om man är tillräckligt korkad….

Självklart har ENBART läkaren det fulla medicinska ansvaret för den medicin som en patient sätts in på i form av ett utfärdat recept.
Själva processen när patienten köper sin medicin - över disk eller över nätet - är en affärsuppgörelse. Inte en medicinsk åtgärd till skillnad från läkarbesöket.

Ingen annan än läkaren och patienten har rätt att få reda på och ”gräva efter information” kring patientens diagnoser och sjukdomssymptom!
Det är mycket, mycket viktigt att förstå att detta faller under patientsekretessen och absolut inte ska ventileras på ett Apotek där personal utan medicinsk utbildning och som inte är inblandade i patientens behandling ”vill veta”. Bara för vetandet skull eller för lusten att leka ”nästan-läkare” i vit rock…

Kanska dags att ta bort Apoteksföreteelsen?
För framtiden bör det kanske övervägas om läkare på läkarmottagningar i högre utsträckning ska förse patienterna direkt med utskrivna preparat inom läkemedelsförmånen.
Det skulle bespara patienterna mycket tid att slippa gå till Apotek. Så sker på många jourmottagningar - framför allt på helger i glesbygden - där förskrivna receptbelagda mediciner delas ut. Det fungerar alldeles utmärkt.

Eftersom sjukhus och mottagningar beställer förbrukningsmediciner genom större Apoteksbolag skulle de likaväl också kunna beställa de vanligaste medicinerna patienterna får utskriva, som sedan med sedvanlig rabatt kan säljas direkt på läkarmottagningen till patienterna.

Eftersom många patienter får sin medicin hemskickad genom beställning på nätet - BEHÖVS ju uppenbarligen inte mellanhanden av frågvis och näsvis apotekspersonal.
Patienterna slipper ta sig extra till ett Apotek och slipper träffa dem.

Dessutom har ju ofta Apoteken ändå inte medicinen hemma - då kan ju läkaren som alternativ också direkt beställa medicinen på nätet samtidigt vid förskrivningen, så skickas den hem till patienten och betalas mot faktura.

Allt för att minska patienternas tidsspillan, onödiga kostnader och överflödiga arbetsinsatser från Apotekspersonal. Som ju faktiskt då kan gå till andra arbetsuppgifter någon annanstans.
Det som beställs från nätapotek behandlas också av farmaceuter. Min tidigare kollega arbetar hemifrån nu, hon sitter och ringer patienter och läkare, alltså samma dialog som över disk. Vi gräver inte i diagnoser eller försöker leka läkare, det har vi faktiskt inte tid med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in