2026-07-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2431juli
Önskar att sonen fått andra mediciner än inhalationer när barnmottagningen "envisades" i nästan 6 år att han bara hade förkylningsastma.
Vi har alltid sagt att sonen har astma även om det "bara" var enl vården förkylningsastma. Vet inte om jag tycker att astma låter som att barnet skulle vara "sjukare" än om man säger förkylningsastma.
nu handlar inte tråden om dig. Men oavsett, självklart testas det inhalationer först eftersom man inte gör astma utredaningar på såsmå barn, för att det inte går på ett adekvat sätt. Utredningen då baseras på sjukdomshistoria, upprepade episoder av obstruktivitet samt ett prövande av astmamedicin, eftersom traditionella lungfunktionstester som spirometri inte går att utföra på så små barn. Sen kan jag hålla med om att 6 år är för lång tid att gå med ytterligare besvär, sökte ni er inte vidare till andra sjuklhus då?
Sen igen, tråden är inte om dig, jag sa aldrig att DU tyckte det lät sjukare med asstma än förkylninghsastma.
Citera
2026-07-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barahartillfalligt
Här kommer trollet igen. Okej men för att svara på din fråga så vore det kul om Hanna klarar av att.läsa en kurs om 7.5 hp på en termin😅 ja gissar hon kommer faila och inte ens läsa kursen som med allt annat hon ljuger om att hon ska göra men drar sig ur sista sekunden. Vad tror du att Hanna kan göra med kursen för det fall hon klarar den? En ynka 7.5 hp. Skaffa annat jobb 😅 d kräver liiite mer än 7.5 för att få ett jobb vettu. Hon kommer försöka va *influenser * så länge hon andas o knappt söka andra jobb o d vet vi alla.

Ja jag fattar fortfarande inte vad som är kul med det 🤷‍♂️. Varje liten sak hon gör som kan ta henne ifrån influenser- "karriären" tycker jag är bra, det ena kanske leder tlll det andra. Helt uppenbart mår hon inte bra av att vara influenser i alla fall.
Vad hon kommer göra med kursen? Ingen aning, inte så mycket gissar jag. Kan man göra så himla mycket med en 7,5 poängs kurs?
Senast redigerad av Anso22 2026-07-23 kl. 22:26.
Citera
2026-07-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surkorv
Hahah jättegulligt att hon valt den kursen ju. Tror att hon ska få sitta och kolla på barnfilm och låta chatte skriva inlämningsuppgifterna 🙂

De senaste åren har alla behöriga antagits till kursen och den är fortfarande öppen för sen anmälan. Något jag definitivt tror kan ligga till grund för valet av utbildning. I år har 10 reserver blivit antagna, om jag ska gissa handlar det säkert om sena anmälningar.
Citera
2026-07-24, 03:17
Medlem
FruKrokodils avatar
Jag tycker det är en fantastisk nyhet att Hanna ska plugga till hösten, spelar ingen roll om det så är en 5 poängs kurs om valars parningsläten- allt som får henne att dra tummen ur munnen och pausa Pippi Långstrump är otroligt positivt!
Citera
2026-07-24, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grainger-13
nu handlar inte tråden om dig. Men oavsett, självklart testas det inhalationer först eftersom man inte gör astma utredaningar på såsmå barn, för att det inte går på ett adekvat sätt. Utredningen då baseras på sjukdomshistoria, upprepade episoder av obstruktivitet samt ett prövande av astmamedicin, eftersom traditionella lungfunktionstester som spirometri inte går att utföra på så små barn. Sen kan jag hålla med om att 6 år är för lång tid att gå med ytterligare besvär, sökte ni er inte vidare till andra sjuklhus då?
Sen igen, tråden är inte om dig, jag sa aldrig att DU tyckte det lät sjukare med asstma än förkylninghsastma.
Vet att inte tråden handlar om mig tack och lov😂. Jämförde bara sones situation med L@r@s även om det framkom lite otydligt. Nej du sa inte att jag tyckte det lät sjukare med att man använder ordet astma ist för förkylningsastma men du antar att Hanna tycker att det låter bättre.
Självklart försökte vi få vård på annan mottagning men hänvisades alltid tillbaka till mottagningen han tillhörde. Inte alltid så lätt att "slåss" mot vården vet du.
Jag vet också att barn under 5 år inte kan utföra spirometri har liksom varit i denna situation som sagt! Men nog om det!
Citera
2026-07-24, 07:58
Medlem
Gotyourbacks avatar
Jag tror att Hanna hade mått bra av att gå en kurs eller ett program som tvingade ut henne ur huset. Det blir svårt med en förändring om hon är i samma miljö hela tiden. Träffa nya människor, skaffa vänner och få ett utbyte med andra vuxna hade hon mått bra av.
Citera
2026-07-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotyourback
Jag tror att Hanna hade mått bra av att gå en kurs eller ett program som tvingade ut henne ur huset. Det blir svårt med en förändring om hon är i samma miljö hela tiden. Träffa nya människor, skaffa vänner och få ett utbyte med andra vuxna hade hon mått bra av.

Framför allt behöver hon gå något som hon verkligen vill gå. Inte bara ta något för att hon kom in. Hon verkar ha svårt med motivation över lag och hoppar mellan projekt, inställning och drömmar hela tiden. För att hon ska ta sig igenom en kurs eller utbildning måste det vara något hon brinner för och som hon verkligen vill. Annars kommer hon tröttna efter tredje föreläsningen, tappa motivationen och känna sig dålig för att hon inte fixade det och begrava känslorna i onödig shopping. Det hon verkligen skulle behöva göra är att plugga ordentligt inför högskoleprovet (finns ju massor av hjälp på nätet hur man lägger upp det), genomföra HP och sedan söka och förhoppningsvis komma in på något som leder till något hon verkligen vill jobba med. Hon kanske skulle behöva ut på lite praktik också för att känna sig för vad hon vill och faktiskt klarar av för yrken.

Tänker även att hon behöver konkretisera och sätta mål över lag. Inte dra igång en massa projekt i radhuset som hon ändå inte vill bo i. Lägg inte pengar på tapeter, färg och möbler i ett hus som bara är tillfälligt och som ändå är fräscht och fullt beboeligt. Spara pengarna till en bostad i Malmö istället, om det nu är dit de vill.
Citera
2026-07-24, 11:28
Medlem
Topp med lite studier för H! ”Även små steg leder framåt” - kan vara bra för henne att bryta av influencervardagen med att faktiskt studera oavsett hur lite det är. 👏🏼👏🏼👏🏼
Citera
2026-07-24, 18:56
Medlem
Det hade ju varit så mycket snyggare med nån sorts perenner i rabatten. Och stenarna ligger upp mot träden såklart.. v a r f ö r kan hon aldrig göra nånting på rätt sätt haha. Borde verkligen inte få ha en trädgård.
Citera
2026-07-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frunilillabyn
Det hade ju varit så mycket snyggare med nån sorts perenner i rabatten. Och stenarna ligger upp mot träden såklart.. v a r f ö r kan hon aldrig göra nånting på rätt sätt haha. Borde verkligen inte få ha en trädgård.

Jag tycker det såg ut som en gigantisk katt-toalett/kattsandlåda med all ljus sten sådär… inte det snyggaste direkt
Citera
2026-07-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frunilillabyn

Ja ser lite märkligt ut. Och har de gjort en gång också eller vad är det för stenar hon promenerar på? Man ska väl inte gå i rabatten?

Och vadå att de brände hela semesterkassan i Turkiet. På vad? En utefrukost?
Citera
2026-07-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somntutiss
Ja ser lite märkligt ut. Och har de gjort en gång också eller vad är det för stenar hon promenerar på? Man ska väl inte gå i rabatten?

Och vadå att de brände hela semesterkassan i Turkiet. På vad? En utefrukost?
Ja man undrar hur liten semesterkassa de hade med sig. De åt ju ute ena dagen för 380 kr . Sen var det bara hamburgare och pasta m köttfärssås varje dag. Och en dag lagade Hanna middag hemma. Hon visade ju inte att hon handlat något där nere. Välling och allt möjligt till Lars tog hon med hemifrån.
Mycket märkligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in