2026-07-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Inte mig emot.

Tills den dagen du själv blir anklagad för något.
Citera
2026-07-24, 17:41
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Finns det några exempel på fall där någon blivit dömd enligt samtyckeslagen där ena partten nekar till att ha haft sex med den andre öht?

Nej det tror jag verkligen inte.
Citera
2026-07-24, 17:42
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Tror det är huvudanledningen. Det känns rimligt. Lär vart fler som anmälde våldtäker inom äktenskapet bland de som föddes efter förbudet än de som föddes innainnan också.

Vad tänker du själv?

Nu tror jag nog nästan att ingen av de som dömts i något av de så kallade "nya" fallen är gift och att det ska ha skett mellan makar. Kan säker finnas något sådant fall men ytterst få.

1. Jag tror mycket handlar om förväntningar. Killar förväntas vara de som tar initiativ. Och det är den som tar initiativ som löper en risk. Så är det bara. Den som inte tar initiativ utan bara tar emot löper ingen risk.
2. Jag tror att det ska mycket mer till att en kille anmäler våldtäkt än att en tjej gör det. Det är t.ex. likadant med våld i relationer. Det finns studier som visar på att det typ nästan är lika vanligt att män utsätts för våld i relationer som kvinnor men män anmäler otroligt sällan det.
3.Jag tror faktiskt bara att det faktum att killen har en snopp ger killen en större risk. Det är snoppen som penetrerar. Killen blir sällan penetrerad och bara i och med det så tror jag det ligger en skillnad.
4.Jag tror det finns en ganska stark syn på att en kille i mångt och mycket inte kan bli våldtagen av en tjej. Det tror jag lever kvar. TomatKungen har själv uttryckt det tidigare i tråden.
5.Porren. Ungdomar influeras mycket av sociala medier och annat vad de ser. Att många unga killar och tjejer tittar på porr är vi nog alla överens om. Om killarna och tjejerna då influeras av porren och tror att det är så sex ska gå till så löper killar per automatik en högre risk att hamna i trubbel än tjejerna. Ta t.ex. det här med strypsex som verkar blivit ganska vanligt. Var kommer det ifrån? Jag antar att det i allra största utsträckningen är killar/män som tar stryptag på kvinnor/tjejer i filmerna.
Citera
2026-07-24, 17:43
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja, om man har grava problem med social samvaro. En normalt tänkande människor förstår subtila koder.

Nej normal hyffs är att känna av läget och agera där efter.

Du låter som kapten klänning.
Citera
2026-07-24, 17:45
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Inte mig emot.

Och det är därför kvinnor inte borde ha med rättsväsendet eller lagstiftningen att göra.

Det är för svårt för er att resonera nyktert om känsloladdade ämnen.
Citera
2026-07-24, 17:46
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Hypotetiska scenarion är rätt meningslösa här. De få fallen som jag läst har aldrig varit så slätstrukna.

Börja leta och läs fler all då.

Om du är intresserad av ämnet så tänker jag att denna video kan vara en bra börja. Ett riksdagsseminarium om samtyckeslagen. Där beskrivs bland annat just detta att ett samlag kan ha varit högst frivilligt och hållit på 1 timme men tjejen säger att det är ca 30 sekunder som inte var frivilligt för att det ska räknas som och kunna dömas som våldtäkt.

https://www.youtube.com/watch?v=3_jwz9MDf1w
Citera
2026-07-24, 17:47
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Tills den dagen du själv blir anklagad för något.

Tyvärr lär det aldrig hända eftersom killar/män inte anmäler sådant som vi talar om här.
Citera
2026-07-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Gäller nedanstående i dessa fall?

Vad? Det finns inget nedanstående fall.

Och ja, om du har grundläggande kunskaper i juridik så vet du att det alltid är pklagarens jobb att bevisa brott bortom rimligt tvivel.
Citera
2026-07-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Generellt sett är det inte så jättestor skillnad mellan könen. Medelmännen och medelkvinnorna skiljer sig inte så jättemycket. Det är i ändarna av fördelningskurvorna som skillnaderna finns i.

Ges ungdomar en bild av att det är killarna som ska vara initiativtagande vid sex? Om de tittar på porr och porren är normgivande, alltså att både killar och tjejer tror att det är så det ska gå till, vilket kön är det då som ligger sämst till för att riskera bli anmälda och åtalade?

Låter du porr fostra din barn så förklarar det en hel del av dina bisarra ideer.
Citera
2026-07-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Och det är därför kvinnor inte borde ha med rättsväsendet eller lagstiftningen att göra.

Det är för svårt för er att resonera nyktert om känsloladdade ämnen.

Så är det. Om såna som Jenny9 fått bestämma hade vi gått tillbaka till medeltiden.
Citera
2026-07-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du låter som kapten klänning.

Var det det intelligentaste du kunde komma på?

Dock verkar nämnda kapten vara din moraliska förebild.
Citera
2026-07-24, 17:55
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Låter du porr fostra din barn så förklarar det en hel del av dina bisarra ideer.

Ja herregud vilka otroligt dumma kommentarer det kommer från dig. Var tror du t.ex. den här trenden med strypsex kommer från?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in