2026-07-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Kan det finnas ett värde i att behålla landets kultur och befolkningsuppsättning? Kan det finnas ett värde i att låta nuvarande befolkning avstå från att med tiden upptas i den globala islamiska gemenskapen?
Absolut. Men jag ser inget som helst problem med att personer från andra länder som skaffar sig en akademisk eller hög tekniskt utbildning flyttar till Sverige.

Problemen handlar väl snarare om de som flyttar hit och väljer att leva på bidrag, skaffar mängder med barn för att få ännu mer bidrag, och på så sätt inte bidrar något till samhället. Speciellt om de dessutom tar in lite extra pengar genom att de själva och/eller barnen är kriminella.
Citera
2026-07-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Nej det är möjligt men då har man erbjudit för låg lön sett till var jobbet finns. Istället gjorde man en fuling. Och nu bölar kommunisterna över hur syyyynd det är om familjen.

Höga löner är i och för sig eftersträvansvärt, men det blir knappast bra om man måste betala stora premier för att hitta folk.
Citera
2026-07-24, 16:48
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Sen är frågan? När våra arbetsgivare inte vill betala den lön som krävs ska vi då importera billig arbetskraft. Vi ser ju hur det gått i hemtjänsten.

På det stora hela är det uppenbart att hemtjänstföretagens huvudsakliga mål är att tjäna pengar och då tummar man på kvaliteten. Inget konstigt.
Citera
2026-07-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Såklart. Till rätt pris kan du köpa nästan vad som helst.
Inte kunskaper.
Citera
2026-07-24, 16:54
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoedaMinHund
för att dra på sig en miljon eller så i studieskulder är vansinne när ingångslönen är samma som en budbilschaufför typ.

Ja, ur ett rationellt perspektiv är det ett vansinnigt beslut. Tacka gudarna för att vi har folk som kan tänka sig att jobba i apotek trots lönerna. Speciellt när läkemedelsföretagen blinkar i varje hörn med lönespecar de bara kan drömma om om de jobbar kvar.

Tyvärr är det många utbildningar som är underbetalda som inåt helvete. Känns som att det kanske behövs incitament i form av större CSN-bidrag, billigare studielån och löner som motsvarar 3-5 års slit.
Citera
2026-07-24, 17:14
Medlem
Gridiots avatar
Nuvarande invandringspolitik är starkt influerad av SD. Dom vill inte ha personer personer från amdra länder gär, framför allt inte utomeuropeisk. Spelar ingen roll att det i flera fall har negativ påverkan på ekonmi och kompetens.
Citera
2026-07-24, 17:21
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Nuvarande invandringspolitik är starkt influerad av SD. Dom vill inte ha personer personer från amdra länder gär, framför allt inte utomeuropeisk. Spelar ingen roll att det i flera fall har negativ påverkan på ekonmi och kompetens.
Hmmmmmm ändå så tillåter tidöregeringen fortsatt massinvandring från Iran, Irak, Bangladesh, Indien, Afghanistan, Pakistan, Syrien.
Hur går det ihop?
Citera
2026-07-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Så är det. Spelar ingen roll vilken kompetens dessa personer har eller vad de kan bidra med. Är de bruna ska de ut. Så dagens immigrationspolitik skiter i landets bästa så länge inte folk är bruna. Det är dagens politik tydligen.
Citera
2026-07-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
I just det här fallet hade det väl fungerat bra? En person hade varit i arbete, och ett apotek hade fått den personal som behövs.

Jo visst, det har fungerat just i detta specifika fallet. Men jag pratar om att det inte fungerar som system, och då blir det vanskligt att göra undantag bara för några inte gjort som de skulle. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2026-07-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Apotekarparet riskerar utvisning – trots skriande brist i Kiruna

Missförstånd om jobbannons
För att en icke EU-medborgare ska kunna få arbetstillstånd och uppehållstillstånd måste annonsen ligga ute i minst tio dagar så att alla inom EU ska få första chansen att söka jobbet. Det har Zaib Ansari inte kunnat bevisa enligt avslagsbeslutet. [...]

I det här fallet är annonsens id-nummer det enda som har ändrats. Detta bekräftas av Kronans apotek i överklagan till Migrationsöverdomstolen.

Beslutet står fast – apotekarparet i Kiruna utvisas

Migrationsdomstolen gick på Migrationsverkets linje och i veckan kom beskedet från Migrationsöverdomstolen att fallet inte öppnas för ny prövning. Därmed vinner beslutet om utvisning laga kraft.

Jaha, det här känns rätt så banalt. Tydligen är Kiruna i stort behov av apotekare och nu skickas behövd yrkesproffs iväg på godtyckliga grunder.

Jag tycker uppleva mig läsa väldigt ofta att det är just de som gör rätt som migrationsverket tycks sikta in sig på för att skicka ur landet. Det här är ytterligare ett sånt exempel, för mig.

Är det här verkligen målet/förhoppningarna med hos dem som sökte en strängare migrationspolitik? Kommer vinsten sen?

Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.

Hur ser ni på den trenden jag upplever mig se, behöver jag gå till optikern eller har jag 1/1 på skärpan?

Nya normala eller korruption/missförhållande inom offentlig verksamhet?

Problemet är klanerna på Migrationsverket och inom domstolarna.
Plus tjänstemän som politiskt motarbetar beslut fattade av sittande
regering.
Dessa apotekare behövs i Sverige, men är "fel" muslimer enligt de
som styr via migrationsverket - kvinnan täcker inte håret, har fel klädsel
och de tillhör inte rätt klaner.
Idag spelar det ingen roll vilka beslut politikerna fattar när det finns folk
på myndigheterna och i förvaltningar som agerar utifrån sina egna ideal.
Citera
2026-07-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jo visst, det har fungerat just i detta specifika fallet. Men jag pratar om att det inte fungerar som system, och då blir det vanskligt att göra undantag bara för några inte gjort som de skulle. Som man bäddar får man ligga.

Varför fungerar det inte som system att ha folk från andra länder i jobb där vi inte kan få fram anställda från den egna befolkningen?
Citera
2026-07-24, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Höga löner är i och för sig eftersträvansvärt, men det blir knappast bra om man måste betala stora premier för att hitta folk.

Nej det var inte så jag menade. Men vill man ha personal så får man betala vad det kostar eller bli utan, och inte köra en fuling och anställa nån utan arbetstillstånd. Det är där det blivit fel och nu bölar folk för att man vill ställa felet tillrätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in