2026-07-23, 21:15
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Visst kan det vara så, men det vi har att förhålla oss till är artikeln. Beslut har jag inte sett något, även om de såklart finns. Men antagligen inte offentliga.

Jamen så förhåll dig till artikeln då. Det finns ju tydliga luckor i hur artikeln (och inslaget) är formulerad. Tycker du själv det låter rimligt att en apotekskedja i Sveriges kanske viktigaste gruvort inte skulle kunna få tag i en apotekare på två år? Eller för den delen att Migrationsverket skulle framhärda i ärendet, om alles war in ordnung?
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-07-23 kl. 21:18.
Citera
2026-07-23, 21:17
Medlem
Citat:
Kronan är ett kommersiellt apotek, så du drabbas inte av att de har butiker. Och fosterländerna som driver Kronans apotek är Finland, Estland, Lettland och Litauern.

Du behöver alltså inte oroa dig för att det kostar dig några skattepengar.

Oriola kan du för övrigt köpa aktier i, https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52872/oriola

Självklart kostar det mig skattepengar om det utbildas ett överskott av apotekare när det förmodligen kan lösas genom att rationalisera det hela till ett fåtal nätapotek.

Finns det verkligen någon under 60 år som springer in på apotek och gör vad? Det är som gå in på en bank nu år 2026 för att utföra bankaffärer. Bankerna är också privatägda och börsnoterade och har lyckats med att mota bort kunderna alldeles förträffligt genom brutal och positiv rationalisering.
Citera
2026-07-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Jamen så förhåll dig till artikeln då. Det finns ju tydliga luckor i hur artikeln (och inslaget) är formulerad. Tycker du själv det låter rimligt att en apotekskedja i Sveriges kanske viktigaste gruvort inte skulle kunna få tag i en apotekare på två år?
Det kan jag faktiskt inte bedöma. Men inte är det osannolikt att en stad med så otroligt få arbetslösa har svårt att få utbildade apotekare som vill arbeta där.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Självklart kostar det mig skattepengar om det utbildas ett överskott av apotekare när det förmodligen kan lösas genom att rationalisera det hela till ett fåtal nätapotek.
Apotekare är ett bristyrke.

Citat:
Finns det verkligen någon under 60 år som springer in på apotek och gör vad? Det är som gå in på en bank nu år 2026 för att utföra bankaffärer. Bankerna är också privatägda och börsnoterade och har lyckats med att mota bort kunderna alldeles förträffligt genom brutal och positiv rationalisering.
Tror du på fullaste allvar att apotekare enbart arbetar i kassan i fysiska butiker?

Även nätapoteken har behov av apotekare.

Ai-översikt,
På sjukhus: Arbetar i nära samarbete med läkare och sjuksköterskor för att kvalitetssäkra läkemedelshanteringen, och blandar ibland specialtillverkade läkemedel (som cellgifter).

Inom läkemedelsindustrin (Life Science): Arbetar med forskning och utveckling av nya mediciner, kliniska prövningar eller tillverkning och kvalitetskontroll.

Hos myndigheter: Arbetar som utredare eller experter på myndigheter som Läkemedelsverket eller E-hälsomyndigheten.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-23 kl. 21:24.
Citera
2026-07-23, 21:32
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Ju fler som skickas hem desto bättre.
Citera
2026-07-23, 21:32
Medlem
Citat:
Det kan jag faktiskt inte bedöma. Men inte är det osannolikt att en stad med så otroligt få arbetslösa har svårt att få utbildade apotekare som vill arbeta där.

Apotekare är ett bristyrke.

Tror du på fullaste allvar att apotekare enbart arbetar i kassan i fysiska butiker?

Även nätapoteken har behov av apotekare.

Visst förstår jag vad en apotekare gör men stordriftsfördelarna väger över i min värld. Jag är helt övertygad om att stordriftsfördelarna finns där med nätapotek. Det är bara en tids- och uppfostringssträcka.

Går du ofta in på ett bankkontor nu år 2026? F.ö var det längesedan jag var på jakt efter en telefonkiosk för att ringa ett telefonsamtal.
Citera
2026-07-23, 21:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Babben gör större nytta hemma i Pakistan.
Citera
2026-07-23, 21:37
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Tror mer på autism hos handläggarna.

Snarare politiker som ligger på att öka pressen på myndigheterna. Uppenbarligen går detta rätt till enligt juridiken. Klaga på politiker som skriver dåliga lagar.
Citera
2026-07-23, 21:39
Medlem
Citat:
Visst förstår jag vad en apotekare gör men stordriftsfördelarna väger över i min värld. Jag är helt övertygad om att stordriftsfördelarna finns där med nätapotek. Det är bara en tids- och uppfostringssträcka.
Vad hjälper det apoteket i Kiruna?

Citat:
Går du ofta in på ett bankkontor nu år 2026? F.ö var det längesedan jag var på jakt efter en telefonkiosk för att ringa ett telefonsamtal.
Av vilken anledning frågar du det?

Det finns ingen brist på banktjänstemän, de flesta har nog redan sadlat om, kanske till apotekare som är ett bristyrke.

Banktjänsteman kan du bli även om du hoppat av grundskolan. Apotekare är ett legitimationsyrke som kräver ganska okej gymnasiebetyg och/eller ganska okej poäng på högskoleprovet, plus fem års universitetsutbildning förutom tre år på gymnasiet.
Citera
2026-07-23, 21:51
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Skulle nog inte heller vilja gå en universitetsutbildning på fem år för att stå och sälja Treo på ett apotek, inte för 45k i månaden i alla fall.
Ja att kasta bort fem år av sitt liv för att tjäna lika mycket som en person som kör gaffeltruck skvallrar ju om hur trasig svensk arbetsmarknad är, utbildning lönar sig i regel inte i Sverige.
I många andra länder får du dubbel eller tredubbel lön.
Citera
2026-07-23, 21:56
Medlem
Citat:
Vad hjälper det apoteket i Kiruna?

Av vilken anledning frågar du det?

Det finns ingen brist på banktjänstemän, de flesta har nog redan sadlat om, kanske till apotekare som är ett bristyrke.

Banktjänsteman kan du bli även om du hoppat av grundskolan. Apotekare är ett legitimationsyrke som kräver ganska okej gymnasiebetyg och/eller ganska okej poäng på högskoleprovet, plus fem års universitetsutbildning förutom tre år på gymnasiet.

Jag har ingen anledning att betvivla kompetensen och utbildningsnivån för apotekare men jag är helt övertygad om att det som utmålas som ett problem kommer att kunna övervinnas. Det bildas nya köpmönster helt enkelt. Jag har dessutom anslut inget emot indiska apotekare i Sverige men de kan likväl få srbete i ett meganätapotek och således med stor säkerhet kunna rationalisera arbetsuppgifterna precis som inom en mängd andra yrken.

Allt onödigt ska bort.
Citera
2026-07-23, 22:04
Medlem
Citat:
Jag har ingen anledning att betvivla kompetensen och utbildningsnivån för apotekare men jag är helt övertygad om att det som utmålas som ett problem kommer att kunna övervinnas. Det bildas nya köpmönster helt enkelt. Jag har dessutom anslut inget emot indiska apotekare i Sverige men de kan likväl få srbete i ett meganätapotek och således med stor säkerhet kunna rationalisera arbetsuppgifterna precis som inom en mängd andra yrken.

Allt onödigt ska bort.
På vilket sätt störs du av att det finns ett fysiskt apotek i Kiruna? Eller ens någonstans? Det drabbar ju inte dig på något sätt.

För många äldre är fysiska apotek viktiga, de kanske vare sig har Bank-id eller kunskap om hur det fungerar.
Citera
2026-07-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Apotekarparet riskerar utvisning – trots skriande brist i Kiruna

Missförstånd om jobbannons
För att en icke EU-medborgare ska kunna få arbetstillstånd och uppehållstillstånd måste annonsen ligga ute i minst tio dagar så att alla inom EU ska få första chansen att söka jobbet. Det har Zaib Ansari inte kunnat bevisa enligt avslagsbeslutet. [...]

I det här fallet är annonsens id-nummer det enda som har ändrats. Detta bekräftas av Kronans apotek i överklagan till Migrationsöverdomstolen.

Beslutet står fast – apotekarparet i Kiruna utvisas

Migrationsdomstolen gick på Migrationsverkets linje och i veckan kom beskedet från Migrationsöverdomstolen att fallet inte öppnas för ny prövning. Därmed vinner beslutet om utvisning laga kraft.

Jaha, det här känns rätt så banalt. Tydligen är Kiruna i stort behov av apotekare och nu skickas behövd yrkesproffs iväg på godtyckliga grunder.

Jag tycker uppleva mig läsa väldigt ofta att det är just de som gör rätt som migrationsverket tycks sikta in sig på för att skicka ur landet. Det här är ytterligare ett sånt exempel, för mig.

Är det här verkligen målet/förhoppningarna med hos dem som sökte en strängare migrationspolitik? Kommer vinsten sen?

Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.

Hur ser ni på den trenden jag upplever mig se, behöver jag gå till optikern eller har jag 1/1 på skärpan?

Nya normala eller korruption/missförhållande inom offentlig verksamhet?

Då han är pakistanier och muslim är det självklart bra att han utvisas, oavsett om han jobbar eller ej.

Dock är det bättre att börja med bidragsparasiterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in