2026-07-24, 15:01
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Farmaceuter jobbar med service. Men det förstår de inte själva.

Sällan är de trevliga, säger knappt hej, tar sin goda tid att hämta medicinerna, scanna in dem, sätta lilla lappen på o.s.v.

Jag tror de blir bittra över att en femårig utbildning leder till att de, i princip, jobbar som kassabiträden med jobbiga kunder och måste upprepa frasen "undvik grapefrukt med denna" till var och varannan jävel.

Som tur är finns ju numer möjlighet att få receptbelagd medicin hemskickad, tack gode gud.

EDIT: Bland det dummaste jag sett är Apoteket Hjärtats reklam om att du kan beställa dina läkemedel och hämta ut dem i butik - och de kallar det "smidigt". Det blir ju ett extra moment med beställning PLUS att du ska ta dig dit och köa ändå. Ett sätt att berättiga sin existens som fysiska apotek...

Dagens apotek är som dagens bemannade bensinmackar.
Frågar du om vilken motorolja du bör köpa till bilen så får du till svar att korv med bröd kostar bara 24kr.
Farmaceuter (minst 5-årig utb.) ska fan inte jobba på ett apotek, ett labb borde motsvara utbildningen bättre än att råda kunder vilka stödstrumpor som passar bäst.

Idiotiskt.
Citera
2026-07-24, 15:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Borde räckt med ett år

Fast alla som läser till receptarie ska inte jobba på apotek. De kan även arbeta på myndigheter och i läkemedelstillverkning. Det är en bred utbildning som ska kunna leda till olika sorters jobb.

Det är så med de flesta utbildningar.

Varför ska undersköterska vara flera år? Ska inte det också räcka med ett halvår, typ?
Citera
2026-07-24, 16:06
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Jag håller med helt.
Det tar otroligt lång tid, och det känns som att de ska skriva en novell på deras dator.
Långa pauser mellan knappandet.
Sist frågade jag henne om hon löser korsord för det tog 20 minuter att få sin medicin vilket borde tagit 2 minuter.

Anställda på apotek har också ofta en kass attityd och ett behov av att "läxa upp" kunder och ge råd om hur mycket, och hur man ska ta sin medicin som några jävla översittare.
Brukar påminna att de inte är läkare, och att jag hellre går efter läkarens rekommendationer, brukar bli tyst då.
De har mycket gemensamt med väktare eller P-lisor som nog helst velat bli poliser men failat på slutprovet.

Skulle hämta ut medicin till min katt också en gång, och det besöket går nog till historien och gick väl till så här:

Apotekare - Men åh, ett handskrivet recept... "Suckar"
Jag - Ok? Men det är väl giltigt?
Apotekare - Ja, men man ser ju knappt vad det står?
Jag: Okej, ska jag hjälpa dig att läsa eller?
Apotekare - "räcker över lappen" Kan du se vad det står där eller?!
Jag - Javisst, Metacam 8mg, intages oralt, en gång om dagen i 10 dagar
Apotekare - Det går att skicka in recept digitalt, mycket smidigare
Jag - Jag vet, men nu gjorde dom inte det?
Apotekare - Men det här är så mycket osmidigare!
Jag - Ja kanske, men fortfarande giltigt. Vad är problemet?
Apotekare - Det tar mycket längre tid.
Jag - Kan du bara göra ditt jobb och ge mig medicinen nu eller? Har inte hela dagen på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
Bra att du sätter dem på plats!

Ja det är ofta grinigt översitteri. Minimalt service minded. Bara ge mig skiten, jag har haft det förr. Det är oftast inte rocket science det handlar om... Man måste ju ändå läsa bipacksedeln om man får nåt nytt.

Tror ni att de blir gladare och snabbare av att kunderna ofta beter sig surt?

Någon bör kunna vara den större människan. Att möta med empati när man kan, kan ge mycket positivt tillbaka.
Citera
2026-07-24, 16:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Apotekare vet mer om mediciner än vissa klåpare till läkare. Så det är en garant så att inte något blir på tok för fel när man har utbildad farmaceut som sköter receptbelagda mediciner på apoteket.

Något som stör mig är att man alltid skall bli förhörd eller att de skall berätta om medicinen utan att man bett om det. Har jag frågor eller funderingar, så ställer jag dem själv och jag är fullt kapabel att läsa bipacksedeln på egen hand.

Japp, för läkare skiter i interaktioner. Har jag märkt.

Jag brukar bara få frågan om jag haft den förr. Det är bara vid en nyutskrivning som de säger något annat. Har också saknats delbarhetsinfo på någon medicin, då har de frågat om de är delbara, dvs med skåra.
Citera
2026-07-24, 16:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha, där kom den tyvärr så vanliga mentaliteten hos ”svensson” fram igen…
Bara för att du någon enstaka gång råkat ut för att ett apotek inte har din blodtrycksmedicin på hyllan så dömer du det som att så är det alltid i alla apotek…..

Innan jag började beställa på nätet så kunde det hända att de inte hade min medicin, eller ja, de hade inte den. Men då de såg att jag var återkommande kund så beställde de den igen varje gång jag gjort ett uttag. Så vissa tänker så och det är ju bra. Är man själv återkommande kund med samma medicin och styrka och bara går på ett apotek, då kan man be om att de håller den hemma för ens egen skull. De brukar faktiskt göra så. Eftersom alla kunder är värdefulla för en.
Citera
2026-07-24, 16:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
outbildade som står i kassan

Apotekstekniker.

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Finns det män som arbetar som receptarier?

Haft tre apotek jag gått till, ett har bara kvinnor, ett har två män och ett har okänt antal män.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vi andra använder apotea.se, paketet kommer i brevlåndan nästa dag utan kö, priset är lägre.

Beställer medicin på Apoteket eller Hjärtat, den är inte dyrare än Apotea.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Så du tror att apotekare undervisar läkare…..

En sak som de är bra på är att få kontakt med ens läkare. De bara ringer och läkaren är nästan alltid där. Medan som vanlig dödlig går det ju inte att få kontakt med läkare. De gör detta om de anser att något verkar fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Som kuriosa har jag frågat varför i helvete dom viker den lilla självhäftande etiketten på paketen. Tydligen är det för att man lätt ska kunna riva bort den när man källsorterar den tomma?!?

Jag river alltid bort lappen. Inte som ren källsortering men vill inte att någon ska kunna rota efter medicinlådor och se vem som har vilken medicin.
Citera
2026-07-24, 17:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag river alltid bort lappen. Inte som ren källsortering men vill inte att någon ska kunna rota efter medicinlådor och se vem som har vilken medicin.
Ändå underhållande att du tror att någon går igenom dina sopor i hopp om att finna ett slump-fynd typ att du äter Bisoprolol. Den informationen är verkligen ... informativ. Om du var Bob Dylan.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-24 kl. 17:08.
Citera
2026-07-24, 17:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ibland står man där och vill hämta ut ett läkemedel och får då svaret;

”Den är helt slut”
Jag: Läkaren skrev ut för 15minuter sen.
”Den är slut i hela landet”
Jag: Jaha, hur gör vi då då?
”Du får be läkaren skriva ut något annat”
Jag efter 3minuter tjafsade fram och tillbaka om alternativen:
Det finns alltså inget annat märke, annan form, eller nåt sånt av detta läkemedel?
”jo, det finns ju 10 alternativ här, men EXAKT det märket du ville ha finns inte”
Jag: Det är inte JAG som vill ha, det är läkaren som skrivit ut det. Ta ett av de andra märkena.
”Okej, här har du exakt samma läkemedel men annat fabrikat”
Jag: ja, tack så…..eller vad säger man.

Det här har hänt förvånansvärt många ggr.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det ska inte vara så. Apoteken är enligt lag skyldiga att erbjuda byte från det läkemedel som står på receptet. Det är bara om läkaren skriver ”Får inte bytas ut” på receptet som dom kan neka.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Apoteken har fyllt förådsutrymmet med lakrits, bakprodukter till jul, schampo, solkrämer smink mm.
De har helt enkelt inte plats för att lagerhålla mediciner längre.

Dessutom har de styrande bestämt att patienten inom läkemedelsförmånen alltid måste tilldelas det billigaste preparatet, ofta generika - dvs preparat tillverkade av firmor som inte forskat fram preparatet utan enbart framställer det så billigt som möjligt.
Preparatens pris ändras varje månad, därför blir det olika preparat i toppen. Inte så bra för Apoteket att då ha köpt in för stor mängd av ”fel” preparat.

Detta är ett stort problem, eftersom Sverige därför inte prioriteras för leveranser från många seriösa läkemedelsbolag. Våra beslutsfattare har inte förstått att den firma som seriöst utvecklar och forskar fram ett preparat under kanske 10-15 års tid, också måste kunna få betalt för det. Annars uppstår ju ingen utveckling och forskning. Det är som att besluta om att alltid bara köpa billiga kopior från Kina.

Ovanpå detta innebär det också en mycket stor medicinsk risk när äldre människor ofta tar dubbla doser av vad de tror är två olika viktiga mediciner, men egentligen är samma preparat men med olika namn.
Otaliga är de akutinläggning av äldre som tagit för stora substansdoser.

Vi har extremt många restnoteringar. Läkaren kollar ALDRIG om medicinen ens finns när de skriver ut. Trots att det finns i fasstexten.

Apoteken kan inte rå på restnoteringar, det är inte deras jobb. Det är faktiskt ingens jobb. Det är därför det blir så. Det blir tomt i centrallagren. Förr hade vi nästan inga restnoteringar, nu är det hela tiden.

Är det märket man har på receptet restnoterat så frågar de om det går bra med si och så märke. Då säger man ja eller nej.

Och som sagt, är receptet skrivet att man inte får byta, då måste läkaren skriva om receptet om märket inte finns. Förr kunde man som kund kräva byte till ett annat märke och ta det på sitt eget ansvar. Men blev tillsagd i vintras på Hjärtat att nu har de ett annat datasystem och då kan de inte ge dig ett annat märke om läkaren skrivit att det inte får bytas. Datasystemet tillåter inte längre att man byter på egen hand.

Om man har receptet låst till ett visst märke finns det ju en anledning.

Men kan också tycka att eftersom de faktiskt HAR utbildning att de skulle få ändra själva i samråd med patienten. Men vi har för fyrkantiga regler för det. T ex, om du har en medicin som du tar två gånger om dagen och säg att den är 5 mg så måste just denna finnas. De får inte ge dig samma medicin som är delbar och är på 10 mg. Då måste du ha ett nytt recept. Känns onödigt iom att det blir enklast för kunden.
Citera
2026-07-24, 17:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ändå underhållande att du tror att någon går igenom dina sopor i hopp om att finna ett slump-fynd typ att du äter Bisoprolol. Den informationen är verkligen ... informativ. Om du var Bob Dylan.

Att ta narkotiska läkemedel och bo i ett utsatt område, man tar inte sådana risker då.
Citera
2026-07-24, 17:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att ta narkotiska läkemedel och bo i ett utsatt område, man tar inte sådana risker då.
Sorry, en värld långt bortom min yttersta fantasi.
Citera
2026-07-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Noterar att många nämner köer och tid. Här måste jag ha tur för kunderna framför mig betas i nära alla ggr av alla av rätt fort på det apotek som jag vanligtvis besöker.

Väldigt lite "döhäng"/datorhäng. När en kund fått sitt så matas nästa nummer fram omgående.

Bäst är när man blir expiderad av butikschefen på detta bygge, karln verkligen ställer noll frågor om läkemedlet eller rapar merförsäljningslingo utan klickar fram läkemedlet, hämtar, lämnar och önskar en en trevlig dag. Typ 30 sekunder tar det

Har samma erfarenhet. Alla i personalen är trevliga, chefen extra trevlig, inga överflödiga frågor och ingen pushad merförsäljning. Kronansbutik möjligtvis? 😄
Citera
2026-07-24, 17:56
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Har samma erfarenhet. Alla i personalen är trevliga, chefen extra trevlig, inga överflödiga frågor och ingen pushad merförsäljning. Kronansbutik möjligtvis? 😄

Nix, ett Apoteket Hjärtat (ICA) faktiskt Skriver "faktiskt" då jag annars inte är så förtjust i ICAs verksamheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in