2026-07-24, 00:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det är inte läkaren utan apotekaren som blir ansvarig när du blir felmedicinerad.

Detta är ett fullständigt absurt påstående och rena dumheter!

NATURLIGTVIS är det förskrivande läkare som är helt och hållet ansvarig om för vilken medicin denne har ordinerat och också den som kritiseras/åker dit om medicinen är felaktig eller allvarligt interagerar med andra mediciner som patienten tar.
Det är också helt och hållet läkarens ansvar att informera patienten om hur, varför, när och hur länge medicinen ska tas samt vilka vanliga biverkningar som ofta uppstår.

Apotekspersonal, oavsett utbildning eller position, får varken ifrågasätta eller vägra expediera av läkaren förskrivet preparat. Apoteken har inte ens rätt att försöka ta reda på mer om kundens sjukdom eller varför just den medicinen skrivits ut. Det är sekretessbelagda uppgifter mellan behandlade läkare och patient, som apotekspersonalen inte har med att göra.

Det var annorlunda förr när beredning av preparat - ex tempore beredningar - och pillertrillande gjordes på Apotek.
Nu görs i stort sett inget sådant längre utan allt handlar om att lämna ut, registrera och ta rätt betalt för färdiga förpackningar med mediciner från läkemedelsbolagen, som läkare beslutat att patienten behöver.
Och att sälja allt annat krims krams som numera finns på Apoteken - godis, smink, hårprodukter, solkrämer etc.

Apotek/Farmaceut yrket har förändrats väldigt mycket och kan till stor del idag ersättas med expediter på Apoteken.
Det är därför deras fackförbund vill få in mer medicinska arbetsuppgifter och erbjuda medicinska undersökningar och vård på Apotek - som i u-länder.
Det vore fullkomligt vansinnigt och patientfarligt och inte värdigt ett utvecklat i-land.

Det är utmärkt att allt fler idag beställer sina receptbelagda mediciner på nätet och får medicinerna hemskickade eller uthämtade hos närmaste paketombud. Det visar tydligt att apokespersonalens arbete och deras fackförbunds såväl inriktning som inställning idag är felaktigt och definitivt i många fall utgör en helt överflödig företeelse.
Senast redigerad av coli 2026-07-24 kl. 00:41.
Citera
2026-07-24, 00:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Gäller det de där ute som säljer klövervasilin och plåster, eller även de som har hand om folks livsavgörande hälsa via recept?

Receptarien tar hand om receptbelagd medicin.
Citera
2026-07-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Detta är ett fullständigt absurt påstående och rena dumheter!

NATURLIGTVIS är det förskrivande läkare som är helt och hållet ansvarig om för vilken medicin denne har ordinerat och också den som kritiseras/åker dit om medicinen är felaktigt eller allvarligt interagerar med andra mediciner som patienten tar.
Det är också helt och hållet läkarens ansvar att informera patienten om hur, varför, när och hur länge medicinen ska tas samt vilka vanliga biverkningar som ofta uppstår.

Apotekspersonal, oavsett utbildning eller position, får varken ifrågasätta eller vägra expediera av läkaren förskrivet preparat. Apoteken har inte ens rätt att försöka ta reda på mer om kundens sjukdom eller varför just den medicinen skrivits ut. Det är sekretessbelagda uppgifter mellan behandlade läkare och patient, som apotekspersonalen inte har med att göra.

Det var annorlunda förr när beredning av preparat - ex tempore beredningar - och pillertrillande gjordes på Apotek.
Nu görs i stort sett inget sådant längre utan allt handlar om att lämna ut, registrera och ta rätt betalt för färdiga förpackningar med mediciner från läkemedelsbolagen, som läkare beslutat att patienten behöver.
Och att sälja allt annat krims krams som numera finns på Apoteken - godis, smink, hårprodukter, solkrämer etc.

Apotek/Farmaceut yrket har förändrats väldigt mycket och kan till stor del idag ersättas med expediter på Apoteken.
Det är därför deras fackförbund vill få in mer medicinska arbetsuppgifter och erbjuda medicinska undersökningar och vård på Apotek - som i u-länder.
Det vore fullkomligt vansinnigt och patientfarligt och inte värdigt ett utvecklat i-land.
Tack!
Bara tack.
Citera
2026-07-24, 00:41
Medlem
Grontarskonts avatar
Nja tycker att det går fort att hämta ut! Mycket kan man beställa via apotea också!
Citera
2026-07-24, 00:55
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.
Inte heller är det längre apotekaren som tillverkar och doserar upp medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?

Måste du ha så bråttom...?

Jag tror att du skulle vinna på att coola ner ett par hekton.
Citera
2026-07-24, 00:58
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Alla undrar det samma, därför beställer man på nätet..

Besök på lokala apoteket, de har 112 olika sololjor, mjukgörare för fötter och dildos, men de har inte en vanlig jävla blodtrycksmedicin hemma. -Vi beställer så har vi den i morgon!

Då kan jag lika gärna beställa den själv och ha den i brevlådan i morgon, jävla sumprunkare!

Skrattade lite åt din kommentar
Exakt så är det.

Det tar oändligt lång tid för att inte vara speciellt många i kö. Alltid är det nån tant med rollator som ska berätta halva livshistorian och betala med enkronor. Har rage quittat mitt lokala apotek mer än en gång... Dessutom grova överpriser på alla receptfria grejer som kostar hälften på nätet. (Här tycker jag grovt synd om alla gamlingar som inte är så tech savvy och trogna sitt lokala apotek.) Handlar i princip bara akutgrejer i fysiska apotek numera. Typ hostmedicin eller nåt man precis fått utskrivet samma dag. Är det akutbehov av treo och nässprej betalar jag hellre överpris i mataffären än att slösa en halvtimme inne på apoteket.

Förr litade jag dessutom på apoteksprodukter, lite som reklamen om noga utvalt och bortvalt, numera är det så mycket skit i många grejer att jag hellre köper rena produkter i hälso/ekoaffär. Gick bl.a. på niten locobase renew, i princip bara vaselin och hormonstörande parabener för över 100 spänn. Trodde de förbjudit parabenskit för länge sen, men tydligen inte. Diverse akrylpolymerer är det i alla möjliga krämer. Billiga konserveringsmedel och konsistensgivare. Även om det är godkänt, hur rimligt är det att smörja in sig i mikroplaster? Nej tack.
Citera
2026-07-24, 01:10
Medlem
Inhale82s avatar
Jag håller med helt.
Det tar otroligt lång tid, och det känns som att de ska skriva en novell på deras dator.
Långa pauser mellan knappandet.
Sist frågade jag henne om hon löser korsord för det tog 20 minuter att få sin medicin vilket borde tagit 2 minuter.

Anställda på apotek har också ofta en kass attityd och ett behov av att "läxa upp" kunder och ge råd om hur mycket, och hur man ska ta sin medicin som några jävla översittare.
Brukar påminna att de inte är läkare, och att jag hellre går efter läkarens rekommendationer, brukar bli tyst då.
De har mycket gemensamt med väktare eller P-lisor som nog helst velat bli poliser men failat på slutprovet.

Skulle hämta ut medicin till min katt också en gång, och det besöket går nog till historien och gick väl till så här:

Apotekare - Men åh, ett handskrivet recept... "Suckar"
Jag - Ok? Men det är väl giltigt?
Apotekare - Ja, men man ser ju knappt vad det står?
Jag: Okej, ska jag hjälpa dig att läsa eller?
Apotekare - "räcker över lappen" Kan du se vad det står där eller?!
Jag - Javisst, Metacam 8mg, intages oralt, en gång om dagen i 10 dagar
Apotekare - Det går att skicka in recept digitalt, mycket smidigare
Jag - Jag vet, men nu gjorde dom inte det?
Apotekare - Men det här är så mycket osmidigare!
Jag - Ja kanske, men fortfarande giltigt. Vad är problemet?
Apotekare - Det tar mycket längre tid.
Jag - Kan du bara göra ditt jobb och ge mig medicinen nu eller? Har inte hela dagen på mig.
Citera
2026-07-24, 01:24
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Anställda på apotek har också ofta en kass attityd och ett behov av att "läxa upp" kunder och ge råd om hur mycket, och hur man ska ta sin medicin som några jävla översittare.
Brukar påminna att de inte är läkare, och att jag hellre går efter läkarens rekommendationer, brukar bli tyst då.
De har mycket gemensamt med väktare eller P-lisor som nog helst velat bli poliser men failat på slutprovet.

Bra att du sätter dem på plats!

Ja det är ofta grinigt översitteri. Minimalt service minded. Bara ge mig skiten, jag har haft det förr. Det är oftast inte rocket science det handlar om... Man måste ju ändå läsa bipacksedeln om man får nåt nytt.
Citera
2026-07-24, 01:25
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?
I andra länder kan man be apotekspersonalen om lite specialbeställningar, typ "jag vill ha medicin X pulvriserad och utblandad med etanol", jag skulle vilja se personalens ansiktsuttryck om man försökte med samma beställning i Sverige.
Citera
2026-07-24, 01:35
Medlem
Kollar man på mupparna som jobbar på apoteken så förstår man ju varför det går så långsamt,och varje jävla gång ska dom fråga om man är MEDLEM!!!!!!dra åt helvete och ge mig mitt benzo!!
Citera
2026-07-24, 04:06
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Här i USA är det faktiskt ännu värre, tråkigt nog. Det är "cover your ass"-mentaliteten - allt ska vara så jävla säkert, för om det händer en enda gång att en patient får ut en medicin som krockar t ex med någon av hans andra mediciner, eller om de glömmer att fråga "har du någon fråga till apotekaren", kan apoteket bli stämt på hundratals miljoner.

Å andra sidan är det färre mediciner som är receptbelagda (efedrin t ex) och saker kan fås på recept som inte går i Sverige, så mestadels är skillnaden till det bättre.

Min favorit är apoteken i Indien - öppet dygnet runt, ingen kö, billigt som satan och man behöver inte recept på något, förutom på benso ibland och centralstimulantia som är starkare än efedrin.
Citera
2026-07-24, 04:49
Medlem
Citat:

Vad säger ni andra?

Borde kunna gå att automatisera snart tycker man.

Som när man beställer från nätapotek, då behövs ingen helt plötsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in