2026-07-24, 12:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nä du har fel
Det är väl bara du, dina utvalda länkar, Filter och Tilde de Paula som har rätt?

Jag noter det på baksidan av en lapp jag skrivit om den tyska vinregionen Rheingau mellan Wiesbaden och Rüdesheim innan jag slänger den i papperskorgen.
Citera
2026-07-24, 12:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är väl bara du, dina utvalda länkar, Filter och Tilde de Paula som har rätt?

Jag noter det på baksidan av en lapp jag skrivit om den tyska vinregionen Rheingau mellan Wiesbaden och Rüdesheim innan jag slänger den i papperskorgen.
Du och Knattarna verkar vara förtjusta i Tilde.

Och visst, hon uppmärksammade LGWP på det viktiga faktumet att Engström var på platsen "då det hände" men nog om detta.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-24 kl. 12:32.
Citera
2026-07-24, 12:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tror du har fel, hon har också sagt att hon tror låste upp både ytter- och innerdörr åt Engström.

Man får starkt intrycket av att polisen lägger orden i munnen på ALG.
F: Är du säker på att det skedde så den här kvällen? Att han bankade på dörren?

G: Ja det gjorde, det vet jag att han gjorde.

F: Såg du att han gjorde det?

G. Ja om han bankade så tog han i dörren och vi såg honom och öppnade dörren och han går in va'.

F: Menar du nu den här händelsen 20:10 ?

G: Ja då, det, då, jo då, det gjorde nog.

F: Då ryckte han eller bankade?

G: Ja just det och så öppnar man vet du.

F: Ja.

G: För han vill inte registrera.

F: Du sa att han brukade göra det, har du varit med om det förut?

G: Ja oh ja, oh ja. Han arbetar ganska mycket över på kvällarna och går ut och äter och kommer igen och drar i dörren.

F: Det är någonting du har varit med om och upplevt?

G: Jahadå.

F: Vid flera tillfällen?

G. Jodå. Det är inte bara han som gör för det är väl obekvämt att stå där och slå en kod som man kanske inte kommer ihåg och..

F: När man går ut då? Är det samma sak där?

G: Nej då går man bara. Då är det ett vred på insidan av dörren som man bara öppnar, då går man bara rakt ut.

F: Du såg alltså inte Engström något mer den här kvällen?

G: Jo på natten sen.

F: Det gjorde du?

G: För att du vet att han kom ju tillbaka ungefär 20 i 12.

F: 23 och...

G: 40 ungefär.

När ALG får berätta utan att styras av polisen säger hon:
Och när jag kom dit så kom Stig Engström in utifrån och sa att han skulle arbeta över. Det är väl honom ni vill höra om?
I det spontana uttalandet finns inte ett spår av att ALG öppnat utterdörren åt SE när hon kom till jobbet.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-24 kl. 12:35.
Citera
2026-07-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vill du diskutera så kan du väl ändå vara lite mer noggrann med vad jag påstår och inte påstår.
Likt tidigare så försöker du göra poäng av saker som jag redan instämmer i. Varför?

Spoiler:
Ditt problem med DBG, ser jag ingen mening med att diskutera vidare. Du får fortsatt tro på din sanning.

Personlig gissning är att Lebel och ... är nån individ som tränas/ tränar sig på desinformations-argumentation för kriser i länder.
Då nyttjas denna tråden till det.

För på allvar är hanhon inte.
Citera
2026-07-24, 12:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Man får starkt intrycket av att polisen lägger orden i munnen på ALG.
F: Är du säker på att det skedde så den här kvällen? Att han bankade på dörren?

G: Ja det gjorde, det vet jag att han gjorde.

F: Såg du att han gjorde det?

G. Ja om han bankade så tog han i dörren och vi såg honom och öppnade dörren och han går in va'.

F: Menar du nu den här händelsen 20:10 ?

G: Ja då, det, då, jo då, det gjorde nog.

F: Då ryckte han eller bankade?

G: Ja just det och så öppnar man vet du.

F: Ja.

G: För han vill inte registrera.

F: Du sa att han brukade göra det, har du varit med om det förut?

G: Ja oh ja, oh ja. Han arbetar ganska mycket över på kvällarna och går ut och äter och kommer igen och drar i dörren.

F: Det är någonting du har varit med om och upplevt?

G: Jahadå.

F: Vid flera tillfällen?

G. Jodå. Det är inte bara han som gör för det är väl obekvämt att stå där och slå en kod som man kanske inte kommer ihåg och..

F: När man går ut då? Är det samma sak där?

G: Nej då går man bara. Då är det ett vred på insidan av dörren som man bara öppnar, då går man bara rakt ut.

F: Du såg alltså inte Engström något mer den här kvällen?

G: Jo på natten sen.

F: Det gjorde du?

G: För att du vet att han kom ju tillbaka ungefär 20 i 12.

F: 23 och...

G: 40 ungefär.

När ALG får berätta utan att styras av polisen säger hon:
Och när jag kom dit så kom Stig Engström in utifrån och sa att han skulle arbeta över. Det är väl honom ni vill höra om?
I det spontana uttalandet finns inte ett spår av att ALG öppnat utterdörren åt SE när hon kom till jobbet.
Jo men då är det återigen de här med körsbären. Hon har sagt till PH att hon tror att hon öppnade både ytter- och innerdörr åt Engström och att Engström kom in vid 21-tiden. Hon har även sagt till TP att den första uppgiften (den till PH) var korrekt och inte det hon nån vecka senare sa åt Skoglund.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-24 kl. 12:51.
Citera
2026-07-24, 12:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jo men då är det återigen de här med körsbären. Hon har sagt till PH att hon tror att hon öppnade både in- och ytterdörr åt Engström och att Engström kom in vid 21-tiden. Hon har även sagt till TP att den första uppgiften (den till PH) var korrekt och inte det hon nån vecka senare sa åt Skoglund.
PH visste att dörren var låst kl 21, så han fick massera fram det ur ALG också.

PH måste ha varit sugen på belöningen, den saken är klar.

PH har också skrivit i sitt PM att SE hade kopplingar till EAP, men den raden maskades bort. Däremot är uppgiften om EAP en bra värdemätare på hur fantasifull och otillförlitlig låtsaspolisen PH var 1986.

Att TramsPellen (TP) lyckades pressa ALG att verifiera PHs fantasier 20 år senare har lågt värde.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-24 kl. 12:53.
Citera
2026-07-24, 13:49
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Wow!

Jeppson säger keps.

YN säger väska 20x15cm.

Byt namn till "Desinformatören" !

Lars Jeppsson uppgav i förhören 1986 att huvudbonaden var "kepsliknande" och att gärningsmannen kunde ha haft en annan huvudbonad än keps. Jeppsson var inte säker på keps. Ett misstag av chefsåklagare Krister Petersson på pressträffen den 10 juni 1986.

Holmér utredde inte om Yvonne Nieminen mötte Stig Engström på Tunnelgatan väster om manskapsbodarna. Där Yvonne hade alla förutsättningar att möta honom. Där Yvonnes sällskap Ahmed Zahir (som inte såg någon alls på David Bagares gata enligt spaningsledningens möte den 11 juni 1986) såg "en tjock kille med en rock".

Byt namn till "Analfabeten".
Citera
2026-07-24, 13:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Lars Jeppsson uppgav i förhören 1986 att huvudbonaden var "kepsliknande" och att gärningsmannen kunde ha haft en annan huvudbonad än keps. Jeppsson var inte säker på keps. Ett misstag av chefsåklagare Krister Petersson på pressträffen den 10 juni 1986.

Holmér utredde inte om Yvonne Nieminen mötte Stig Engström på Tunnelgatan väster om manskapsbodarna. Där Yvonne hade alla förutsättningar att möta honom. Där Yvonnes sällskap Ahmed Zahir (som inte såg någon alls på David Bagares gata enligt spaningsledningens möte den 11 juni 1986) såg "en tjock kille med en rock".

Byt namn till "Analfabeten".
LJ var inne på täckjacka i början också, så den okända GM behöver inte vara klädd som efterspelsvittnet SE som du redan påpekat.
Citera
2026-07-24, 14:43
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
LJ var inne på täckjacka i början också, så den okända GM behöver inte vara klädd som efterspelsvittnet SE som du redan påpekat.

Kanske inte så konstigt att de två vittnen som vi vet haft möjlighet att se GM längst (LJ och HJ) är överens om jacka.
Citera
2026-07-24, 14:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Kanske inte så konstigt att de två vittnen som vi vet haft möjlighet att se GM längst (LJ och HJ) är överens om jacka.
Om vi ska tro att LP var på platsen är hon också övertygad om jacka.

Edit; AB brukar beskrivas som "ett nära vittne" och han säger jacka.

Edit2: Om Tensonmannen är den okända mördaren har han också en jacka. Snart dra jag fram och osäkrar mitt excelark!
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-24 kl. 14:59.
Citera
2026-07-24, 15:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Om vi ska tro att LP var på platsen är hon också övertygad om jacka.

Edit; AB brukar beskrivas som "ett nära vittne" och han säger jacka.

Edit2: Om Tensonmannen är den okända mördaren har han också en jacka. Snart dra jag fram och osäkrar mitt excelark!

Vi har också den vederhäftige Jan-Åke Svensson som också säger jacka.
Citera
2026-07-24, 15:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Vi har också den vederhäftige Jan-Åke Svensson som också säger jacka.
JÅS verkar kunna sina saker:
Jan-Åke Svensson påpekar också att när han vid det tidigare förhöret lämnade signalementet på gärningsmannen så hade han inte läst något beträffande detta i tidningar.

Han har nu senare reagerat när han läst att gärningsmannen har beskrivits ha en lång jacka. Detta stämmer inte med Svenssons minnesbild.

Jan-Åke Svensson vill minnas att mannen hade en mörk jacka, högst 3/4 lång.

Jan-Åke Svensson hade också reagerat för att mannen hade beskrivits ha en keps eller liknande på huvudet. Detta stämmer heller inte med Jan-Åke Svenssons minnesbild, utan Jan-Åke Svensson anser att mannen i stället torde ha varit mörkhårig och var barhuvad eller att han hade mörk stickad mössa.

Även huvudbonaden är intressant i JÅS vittnesmål. Tråkigt nog för den här tråden liknar den stickade mössan JÅS beskriver inte SEs keps så speciellt bra.

Edit: JÅS förhörs 9 april efter SEs rusning i TV. Ändå går JÅS mot det han läst i media och hävdar att den verkliga mördaren hade jacka och var barhuvad eller hade stickad mössa.

Man får intrycket att JÅS inte rapar upp det han läst i media utan pratar om sina egna intryck av mördaren.

Edit2: Om man utgår ifrån att vuxensagan 'SE som GM' stämmer måst det kännas kusligt och obehagligt för JÅS att han blev förväxlad med mördaren av ett mordplatsvittne (JA).
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-24 kl. 15:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in