2026-07-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Därför att hon släppte in Engström när hon kom till jobbet. Hon började jobba 16.45.

GM hade inte keps. Han hade en grovstickad mörkblå mössa med utstickande upprullad kant. Som vid en hastig blick i dålig belysning kunde verka kepsliknande eller hattliknande, särskilt på avstånd.

GM hade heller inte en handledsväska.

Wow!

Jeppson säger keps.

YN säger väska 20x15cm.

Byt namn till "Desinformatören" !
Citera
2026-07-24, 11:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Var ytterdörren verkligen låst på Skandia så tidigt som 16.45? På mitt jobb i mer modern tid låstes ytterdörren vid 17-tiden, det vill säga det gick att komma fram till receptionen utan kort och nyckel innan dess.
ALG skrev in sig 16.45. SE kommer lite senare.

Hypotetisk inre monolog:
"Attans, klockfan är redan 17.01 och dörrdjäveln är låst. Man undrar ju hur slöpittarna på säkerhetsavdelningen egentligen ställer in tidapparaten. Jag knackar på och ser om Anna-Lisa kan trycka på knappen så kan jag kan komma in och växla några ord med henne."

Edit: Vid 17-tiden handlar det väl om de inre dörrarna där ALG släpper in SE? Var hittar du uppgiften om att de yttre dörrarna var låsta redan kl 17?
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-24 kl. 11:43.
Citera
2026-07-24, 11:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det ska också noteras att SE har kepan på när han kommer tillbaka till Skandia runt 23:40. Hade han varit GM hade det varit en smal sak att lägga denna mycket utpekande del av signalementet i rockfickan, framförallt vid ett återbesök på brottsplatsen.
Bara återbesöket på arbetsplatsen är väl så osannolikt (som GM) att man bör börja fundera.

Det spelar ingen roll att ditt resonemang är helt rätt, någon i tråden kommer snart dragandes med att SE hade olika mössor, kepsar och herrhattar i handledsväskan och säkert bytte lite under flykten.

"För att 'fånga GM-SE' gäller det inte att komma runt honom utan att flytta målstolparna!"
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-24 kl. 11:49.
Citera
2026-07-24, 11:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
ALG skrev in sig 16.45. SE kommer lite senare.

Hypotetisk inre monolog:
"Attans, klockfan är redan 17.01 och dörrdjäveln är låst. Man undrar ju hur slöpittarna på säkerhetsavdelningen egentligen ställer in tidapparaten. Jag knackar på och ser om Anna-Lisa kan trycka på knappen så kan jag kan komma in och växla några ord med henne."
Jag tror också att han kom in lite senare, frågan är bara när och hur mycket senare? I ett förhör med ALG säger hon "när jag kom dit så kom Engström in utifrån" så få man intrycket att de kom i princip samtidigt men det där går säkert att tänja på vid behov så att det passar om nu dörren var olåst 16.45, du vet det där med körsbär.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-24 kl. 11:52.
Citera
2026-07-24, 11:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tror också att han kom in lite senare, frågan är bara när och hur mycket senare? I ett förhör med ALG säger hon "när jag kom dit så kom Engström in utifrån" så få man intrycket att de kom samtidigt men det där går säkert att tänja på vid behov på så att det passar, du vet det där med körsbär.
"Engström kom in genom den låsta dörren utifrån" är det verkligen det som ALG säger?
Menar du att SE kunde gå genom låsta dörrar?

För mig låter det som att ALG menar att SE kom genom ytterdörren till receptionen. För att detta ska vara möjligt är det rimligt att ytterdörren inte var låst.

Att ytterdörren var låst kl 20.10 är rimligt, men ALG säger inget om att hon släpper in SE genom ytterdörren utan: "när jag kom dit så kom Engström in utifrån".

Var ytterdörren verkligen olåst kl 20.10 på en löningsfredag i Träsket? Tillåt mig tvivla.

Nej allt tyder på att SE kom tillbaka 16.45 innan kvällen har börjat.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-24 kl. 11:57.
Citera
2026-07-24, 11:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
"Engström kom in genom den låsta dörren utifrån" är det verkligen det som ALG säger?
Menar du att SE kunde gå genom låsta dörrar?

För mig låter det som att ALG menar att SE kom genom ytterdörren till receptionen. För att detta ska vara möjligt är det rimligt att ytterdörren inte var låst.
ALG har sagt åt PH att hon tror att hon låste upp både ytter- och innerdörren åt Engström. Det fanns väl inga registrerade in- och utpassager för Engström under kvällen eller hur var det med den saken?
Citera
2026-07-24, 12:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
ALG har sagt åt PH att hon tror att hon låste upp både ytter- och innerdörren åt Engström. Det fanns väl inga registrerade in- och utpassager för Engström under kvällen?
PH ville ha 50 miljoner i belöning, så hans uppgifter verkar lite tillrättalagda.

Menar du att ALG säger i förhör att hon släppte in SE genom den låsta ytterdörren?

kl 20.10 var ytterdörren säkerligen låst.
Citera
2026-07-24, 12:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Då "uppfattar du fel" å det första och verkar inte själv tagit dig an att läsa alla uppgifter.
Å det andra så borde det väl finnas en gräns för där SE som GM blir övernaturlig i allt han ska ha uppfattat under flykten vidare också från media där han inte plockade en enda felaktig uppgift o.s.v.
/.../
Att mördaren skulle ha varit yngre och haft en mörkblå täckjacka måste väl ändå betraktas som ett exempel på just en sådan felaktig uppgift.
Citera
2026-07-24, 12:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
PH ville ha 50 miljoner i belöning, så hans uppgifter verkar lite tillrättalagda.

Menar du att ALG säger i förhör att hon släppte in SE genom den låsta ytterdörren?

kl 20.10 var ytterdörren säkerligen låst.
Okej, så du menar att han stövlade in 20.10 och inte 16.45? Det finns ju en del som menar att Engström kom in samtidigt som ALG började, som tydligen var 16.45.

Nåja han kan säkert varit ut flera svängar, ALG har ju även sagt vid 21-tiden, det finns körsbär åt alla.

SE förnekade dock att han varit ut överhuvudtaget, i vart fall nämnde han inte någon av utgångarna för polisen. Det var nåt dribblande med "den tidiga kvällen" eller hur det nu var han slingrade sig.

Han kunde sagt: jo jag var ut vid 17-tiden, 20-tiden eller rentav 21-tiden men inget av detta men ut hade han uppenbarligen varit.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-24 kl. 12:31.
Citera
2026-07-24, 12:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det är inte ett smack osäkert att ALG började jobba 16.45.

Vill du diskutera så kan du väl ändå vara lite mer noggrann med vad jag påstår och inte påstår.
Likt tidigare så försöker du göra poäng av saker som jag redan instämmer i. Varför?

Spoiler:
Ditt problem med DBG, ser jag ingen mening med att diskutera vidare. Du får fortsatt tro på din sanning.
Citera
2026-07-24, 12:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Okej, så du menar att han stövlade in 20.10 och inte 16.45? Det finns ju en del som menar att Engström kom in samtidigt som ALG började, som tydligen var 16.45.

Nåja han kan säkert varit ut flera svängar, ALG har ju även sagt vid 21-tiden, det finns körsbär åt alla.
16.45 är enda tiden som passar ihop med SEs förhör.

SE "skulle jobba hela kvällen" är något man säger innan kvällen börjar. kl 16.45 till exempel.

"Engström kom in utifrån" låter inte som om ALG släppte in honom. Ytterdörren var öppen 16.45 men inte 20.10, vilket utesluter den tiden.

ALG släppte in SE genom de inre dörrarna när hon kom till jobbet. Enligt loggboken var klockan då 16.45.

Alla körsbär pekar på att SE återkom efter middagen kl 16.45.
Citera
2026-07-24, 12:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
16.45 är enda tiden som passar ihop med SEs förhör.

SE "skulle jobba hela kvällen" är något man säger innan kvällen börjar. kl 16.45 till exempel.

"Engström kom in utifrån" låter inte som om ALG släppte in honom. Ytterdörren var öppen 16.45 men inte 20.10, vilket utesluter den tiden.

ALG släppte in SE genom de inre dörrarna när hon kom till jobbet. Enligt loggboken var klockan då 16.45.

Alla körsbär pekar på att SE återkom efter middagen kl 16.45.
Jag tror du har fel, hon har också sagt att hon tror att hon låste upp både ytter- och innerdörr åt Engström.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-24 kl. 12:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in