2026-07-24, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Vilket beror på att samtliga apoteks personal idag består av 100% blattar.

Är väl bra att invandrare kommer i arbete?
Citera
2026-07-24, 14:17
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback

Problemet är att det blir ytterligare en, av rätt många branscher nu, som stängs för Svenskar.
Citera
2026-07-24, 14:25
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Apotekarparet riskerar utvisning – trots skriande brist i Kiruna

Missförstånd om jobbannons
För att en icke EU-medborgare ska kunna få arbetstillstånd och uppehållstillstånd måste annonsen ligga ute i minst tio dagar så att alla inom EU ska få första chansen att söka jobbet. Det har Zaib Ansari inte kunnat bevisa enligt avslagsbeslutet. [...]

I det här fallet är annonsens id-nummer det enda som har ändrats. Detta bekräftas av Kronans apotek i överklagan till Migrationsöverdomstolen.

Beslutet står fast – apotekarparet i Kiruna utvisas

Migrationsdomstolen gick på Migrationsverkets linje och i veckan kom beskedet från Migrationsöverdomstolen att fallet inte öppnas för ny prövning. Därmed vinner beslutet om utvisning laga kraft.

Jaha, det här känns rätt så banalt. Tydligen är Kiruna i stort behov av apotekare och nu skickas behövd yrkesproffs iväg på godtyckliga grunder.

Jag tycker uppleva mig läsa väldigt ofta att det är just de som gör rätt som migrationsverket tycks sikta in sig på för att skicka ur landet. Det här är ytterligare ett sånt exempel, för mig.

Är det här verkligen målet/förhoppningarna med hos dem som sökte en strängare migrationspolitik? Kommer vinsten sen?

Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.

Hur ser ni på den trenden jag upplever mig se, behöver jag gå till optikern eller har jag 1/1 på skärpan?

Nya normala eller korruption/missförhållande inom offentlig verksamhet?
Handlar allt om nytta? Ska vi skicka ut odugliga invandrare?
Citera
2026-07-24, 14:38
Avstängd
Citat:
Jättebra idé. Men det tar fem år att utbilda sig - antar vi går utan apotekare tills dess?

Tvärtom är det väl lysande att vi kan ta in folk till yrken som svenskar inte verkar vilja utbilda sig till?
Nej det tar det inte din obildade fan.

Apotekare är inte farmaceut eller receptarie. Lär dig skillnaden.
Citera
2026-07-24, 14:45
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Problemet är att det blir ytterligare en, av rätt många branscher nu, som stängs för Svenskar.

De svenskar jag träffar på apotek är de som får styra upp verksamheten. Såsom du säger är det så även i andra branscher. Utvecklingen är en medveten strategi från näringslivet. Å så tvångsblandning på det.
Citera
2026-07-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
SKA? Skit på dig. Det är öppen information som du själv kan läsa om du anser det vara nödvändigt.
Vad du tror eller inte tror är mig egalt.
Vilket jag tolkar som att du hittade på.
Citera
2026-07-24, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jodå. Det handlar om att erbjuda rätt lön bara.

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
De kan höja lönen och finna en svensk. Kirunaborna får betala lite högre priser men de slipper åka 12 mil.
Nu kanske inte företaget hade något emot att anställa en pakistanier. Då finns det ingen anledning att höja lönen för att få in en pursvensk.
Citera
2026-07-24, 14:52
Medlem
Citat:

På vilket sätt är apoteksbranschen stängd för svenskar? Hur förklarar du att jag regelbundet träffar/ser uppenbart helsvenska apotekarier när jag är på apoteket?
Citera
2026-07-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
De svenskar jag träffar på apotek är de som får styra upp verksamheten. Såsom du säger är det så även i andra branscher. Utvecklingen är en medveten strategi från näringslivet. Å så tvångsblandning på det.

Vad är det för "medveten strategi" och vad går den ut på? Eller pratar du om den nyskapande strategin att ha tillräckligt många anställda för att kunna utföra företagets näringsverksamhet?
Citera
2026-07-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu kanske inte företaget hade något emot att anställa en pakistanier. Då finns det ingen anledning att höja lönen för att få in en pursvensk.

Visst men nu åker pakin ut ur landet, med all rätt.
Citera
2026-07-24, 14:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Visst men nu åker pakin ut ur landet, med all rätt.
Rätt för man har bra regler eller rätt på grund av att de är pakistanier?
Citera
2026-07-24, 14:56
Medlem
Citat:

Ja, om de har skäl att vistas i landet, något denne inte har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in