2026-07-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Är det svårt/krångligt att utbilda sig som apotekare i Sverige?
Arbetslösheten i Kiruna är bland den lägsta i landet. Många i stan tar jobb i gruvan efter skolan, där tjänar de väldigt bra och där finns deras kompisar.

Tittar jag på Ai-översikt så får man 30k/månad i ingångslön efter internutbildning, och snittarbetaren där har 50-60k/månad med ob.

En apotekare har 40-50k/månad och en drös med studieskulder.
Citera
2026-07-23, 18:39
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Jag har ingen aning. Jag tror väl att det inte är så många svenskar som är akademiskt utbildade som vill bo i Kiruna eller något?

Det verkar vara brist på apotekare över lag i Sverige.

”När det saknas farmaceuter varför utvisar vi människor som har den kompetensen”

Sveriges Apoteksförenings vd Johan Wallér skriver på Expressen Debatt att Sverige har en akut farmaceutbrist som resulterar i stängda apotek, kortare öppettider och längre väntetider. Samtidigt fattar svenska myndigheter beslut som förvärrar problemen genom att utvisa människor som har utbildat sig, arbetat, betalat skatt och byggt sina liv i Sverige.

Känns ju lite konstigt att göra sig av med folk i ett sånt behövt yrke.
Man får väl höja lönerna isåfall?
Enligt statistik jag hittat så verkar ingångslönen för en apotekare vara ungefär 30 tusen.
Det är alltså mindre än vad den här bidragstagaren får genom att sitta på sin röv och svettas om dagarna.
https://arbetet.se/2026/07/23/fembarnsmamman-laila-lever-pa-15-000-i-manaden-inte-rad-med-tandlakare/
Citera
2026-07-23, 18:40
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Arbetslösheten i Kiruna är bland den lägsta i landet. Många i stan tar jobb i gruvan efter skolan, där tjänar de väldigt bra och där finns deras kompisar.

Tittar jag på Ai-översikt så får man 30k/månad i ingångslön efter internutbildning, och snittarbetaren där har 50-60k/månad med ob.

En apotekare har 40-50k/månad och en drös med studieskulder.
Okej. Så vad har det med ifall det är krångligt eller ej att bilda sig till apotekare i Sverige?
Citera
2026-07-23, 18:46
Medlem
Citat:
Okej. Så vad har det med ifall det är krångligt eller ej att bilda sig till apotekare i Sverige?
Uppenbart är det för få som vill utbilda sig till apotekare, om det sedan beror på att det är krångligt eller för att de inte vill har jag inte en aning om.

Apotekarprogrammet i Umeå är på fem år, dock mestadels på distans. Kräver 1.25-1.3 på högskoleprovet (sjuksköterskeprogrammet i samma stad, 0.5).
Citera
2026-07-23, 18:47
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Man får väl höja lönerna isåfall?
Enligt statistik jag hittat så verkar ingångslönen för en apotekare vara ungefär 30 tusen.
Det är alltså mindre än vad den här bidragstagaren får genom att sitta på sin röv och svettas om dagarna.
https://arbetet.se/2026/07/23/fembarnsmamman-laila-lever-pa-15-000-i-manaden-inte-rad-med-tandlakare/
Sinnesjukt att hon får ut så mycket bidrag. Så där ser det ut att leva livet på rekryt svårighet.
Citera
2026-07-23, 18:53
Medlem
Vi har inte behov av en Pakistansk apotekare med ev. falska intyg. Gör mig inget.

Jag var på Apoteket för ett par år sen. 4 av 5 kassor hade utländska kvinnor som bemannade dem. Tror alla hade slöja. Det kändes lite lurt, som om de fått jobb av kommunen utan att ha rätt behörighet men det vet jag ju inte. Men hur kan de finnas fler utländska apotekare på ett och samma apotek än svenska? Utländska kvinnor måste vara i minoritet fortfarande.
Citera
2026-07-23, 18:53
Medlem
Citat:
Arbetslösheten i Kiruna är bland de lägsta i Sverige. Tror de flesta där hellre arbetar i Gruvan med betydligt mer betalt.

Alternativet är väl att Apoteket slår igen, så Kirunaborna får åka till Gällivare tolv mil därifrån. Sedan finns såklart Apotea.se

Hahahahahahah så alternativet till att anställa en pakistanier som rest tvärs över halva jorden för att ta ett apoteksjobb i Kiruna är att stänga igen?!

Den går jag eller nån annan (hoppas jag) inte på.
Citera
2026-07-23, 18:55
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Uppenbart är det för få som vill utbilda sig till apotekare, om det sedan beror på att det är krångligt eller för att de inte vill har jag inte en aning om.

Apotekarprogrammet i Umeå är på fem år, dock mestadels på distans. Kräver 1.25-1.3 på högskoleprovet (sjuksköterskeprogrammet i samma stad, 0.5).
Man hade kunnat ha en gymnasieutbildning som leder raka vägen till apotekara + subventionerad arbetsbelagd träning.

Det är något fel när det tar fem år av högskola och studielån. Förståeligt varför det motar för ungdommar. Rätt korkat att sitta av fem år utan lön.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-23 kl. 19:02.
Citera
2026-07-23, 18:58
Medlem
Room531s avatar
Bra, pakistanier (och andra från samma ideologi som dominerar i Pakistan) har byggt upp så dåligt rykte med t.ex. jihadgängen att det är svårt att bry alls om de skickas ut, jobbandes eller ej. Mestadels muslimer, & sharialagar hör inte hemma i Sverige eller i Europa och islam är ett reellt säkerhetshot! Om personen är muslim eller inte vet jag inte, men troligt, lägg där till det som någon också nämnde med industrin av falsk dokumentation om "kompetens" osv från dessa regioner - så nej tack & hej då!
Senast redigerad av Room531 2026-07-23 kl. 19:00.
Citera
2026-07-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Hahahahahahah så alternativet till att anställa en pakistanier som rest tvärs över halva jorden för att ta ett apoteksjobb i Kiruna är att stänga igen?!

Den går jag eller nån annan (hoppas jag) inte på.
Vad skulle alternativet då vara om man inte får in någon apotekare? De har enligt artikeln sökt i två år.

Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Man hade kunnat ha en gymnasieutbildning som leder raka vägen till apotekara + subventionerad arbetsbelagd träning.
Kanske det, men nu är det inte så.

Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Det är något fel med skolan när det tar fem år av studielån. Jag förstår varför ungdommar tycker det verkar motigt. Rätt korkat att sitta av fem år i studier och utan lön.
Förstår också ungdomarna. Och därför har vi måst ta in en pakistanier som apotekare i Kiruna.
Citera
2026-07-23, 19:02
Medlem
Citat:
Men nu finns det ingen annan som vill jobba som apotekare i Kiruna.

Det finns ingen i hela Kiruna som vill arbeta som apotekare? Det är bara den här personen som vill göra det?
Sluta!

Du är en vurmare för folkutbytet.

Personen har ingen anledning att vara i Sverige.
Paret får helt enkelt resa hem och öppna apotek hemma istället.
Citera
2026-07-23, 19:03
Medlem
Jag är ju benägen att hålla med ts.

Vi har alltså en av allt att döma skötsam familj som kommer hit, och vi låter dem utbilda sig på våran bekostnad. Det tar sen en relevant tjänst som inte har lyckats bli tillsatt på 2år. Och då tycker vi att det här går ju inte för sig.

Jag tycker det verkar fenomenalt ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in