2026-07-24, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Och den allvetande skaparen av universum har tydligen tolkat dessa biologiska faktum fel.
Det är inte ett helt godtyckligt fritt tolkande som avgör hur vi klassificerar djur som fåglar.
Sen ändras såklart klassificeringar ibland i ljuset av ny kunskap (och alltså inte fritt tolkande). Kunskap som den allvetande skaparen av universum självklart hade haft även för tusentals år sedan.
Till skillnad från vetenskapen som ständigt förbättras och förfinas, så skulle en allvetande varelse per definition ha fullkomlig kunskap om allting redan från början.
Men det är som sagt inte vad vi ser när vi tittar i bibeln. Istället är 100% av allt som står i bibeln både vad gäller den fysiska verkligheten och moraliska frågor, helt i linje med med vad människor hade för kunskapsnivå för tusentals år sedan.
Det finns inte ett enda ord i bibeln som ger den minsta indikation på att den är gudomligt inspirerad, tyvärr.
Skaparen skapade land gående djur, vatten levandes djur och flygande djur, att Bibeln skriver fågel är korrekt i det att roten i ordet denoterar flyga, så i det skedet av skapelsen menas ”fågel” helt enkelt flyga.
Ett par stycken framåt i skapelseberättelsen ger Skaparen till människan uppdraget att själva efter tycke utöka klassificeringen av djur/varelser.

Bibeln är korrekt, fellös, uppriktig och sann.
Således är allt bibelmotstånd uppenbart inkorrekthet, felfullt och osanning
Citera
2026-07-24, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej där finns inga uppenbara fel att hitta i Bibeln.
Bibeln är tidlös, den påpekar så själv, så det är omöjligt att efterkonstruera utifrån den.

Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Det är alltså sant eftersom det står så i bibeln?
Är det nivån du vill lägga dig på?
Sanning är sanning och det är sanning Bibeln förmedlar. Det är du som [futilt] försöker förminska(lägga lägre nivå) den sanningen.
Citera
2026-07-24, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Håller med, Gud är inte ens intresserad av att bevisa sig för världen. De som tror på Jesus budskap gör det för att de inser att det är sanningen. De som inte tror på det tror på något annat än Guds vilja.
Gud (be)visade( visar och kommer fortsätta visa) sig exceptionellt för världen genom Jesus. De som medvetet uttalat inte tror på Jesus, sätter där igenom ändå ett fokus och en (till)tro på Jesus. Så Gud bevisar sig även genom motståndarna.
Citera
2026-07-24, 07:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Hokus Pokus... Du beskriver vad den vetenskapliga metoden kommit fram till. Vi vet att vi inte har det slutgiltiga svaret, men den vetenskapliga metoden gör (till skillnad från foliehattarnas hallucinationer) att naturvetenskapen förbättrar mänsklighetens vetande steg för steg.

Religionen (ja, det finns ju mängder av religioner - vilken bekänner du dig till?) har inte lyckats förklara, eller ens förbättra, sin version av vad verkligheten egentligen är. Det enda du och jag är överens om
är att ingen av oss har den ultimata sanningen. Till skillnad från religionerna kan naturvetenskapen förklara tillvaron med teorier som ständigt förbättras, rannsakas och omarbetas. Om du är muslim (vem vet) har du den eviga sanningen i den bisarra Koranen (där inte ett ord får förändras).

Det är mycket möjligt att den verkliga tillvaron består av 11 dimensioner, att det fullkomligt kryllar av intelligent liv bland det observerbara universums uppskattningsvis 100 000 000 000 000 000 000 000 stjärnor eller att rumtiden är fixt och färdig från evighet till evighet där den fria viljan inte finns? Varför tror du och dina gelikar att det är just människan som Gud valde ut att få hemliga tips om underliga förhållningsregler och heliga böcker?
Är du medveten om att många forskare är kristna? Ungefär hälften av dom i USA. Många blev kristna p.g.a. sin forskning. Detta narrativ med religion mot vetenskap stämmer inte, det är bara en ateistide som inte har någon förankring i verkligheten.

Kristna menar ju att varelser och krafter från andra högre dimensioner har gjort kontakt med oss, inte att det skulle vara något spekulativt som kvantfysiker i science fiction filmer pratar om, utan att det faktiskt har hänt och fortsätter hända.
Citera
2026-07-24, 08:31
Medlem
JimmyBillows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan förstå att det inte är lätt att hitta rätt, det jag undrar över var om du varje gång som du tyckte att du hittat rätt kände att du hade bevis för att just den tron var den enda riktiga.
Ja fillfälligt som jag skrev. Eller undrar du vad för bevis jag hade ? Som muslim byggde jag på gamla testamentets monoteism. Att den var självklar hos judendomen och att faktiskt nya testamentet också är monoteism. Som kristen hänvisa jag till ordet "Elohim" som betyder Gudar i gamla testamentet och till denne mystiske Herrens Ängel som kallas Gud i gamla testamentet och som var inkarnation av Jesus innan han blev människa. Var mitt bevis då. Man har olika bevis olika tider.
Citera
2026-07-24, 13:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Gud (be)visade( visar och kommer fortsätta visa) sig exceptionellt för världen genom Jesus. De som medvetet uttalat inte tror på Jesus, sätter där igenom ändå ett fokus och en (till)tro på Jesus. Så Gud bevisar sig även genom motståndarna.
Om Gud bevisade sig för världen (så att ingen kunde tvivla) och sedan lämnade oss åt oss själva så skulle ett par generationer frukta och tillbe honom men sedan skulle den historiska händelsen bli en klassisk religion med klassiska utövare som kanske trodde på sina egna föreställningar om Guds uppenbsrelse.
Citera
2026-07-24, 14:42
Medlem
Citat:
Och kunde var vad jag visade att bemästra, jag beskrev ju ditt förfarande till dig redan innan du frågade om hjälp att komma ihåg om ditt förfarande. Att du inte bemästrar att minnas och således tjatar om hjälp hela tiden är vad som är något av problem artad natur här i tråden.
Bevisa Gud(Skaparen) som [eventuellt, enligt vissa] problematiskt står sig slätt i jämförelse.
Du har fortfarande inte länkat något där jag skriver som du påstår.

Men jag släpper det här nu. Att du hittar på saker ska inte behöva förstöra tråden.
Citera
2026-07-24, 14:49
Medlem
Vi ateister vinner alltid i debatt mot religiösa.
Citera
2026-07-24, 15:44
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte länkat något där jag skriver som du påstår.

Men jag släpper det här nu. Att du hittar på saker ska inte behöva förstöra tråden.

Inte är du bara glömsk, du är lat också, vill ha allt serverat t.o.m dina egna påståenden.
Håll till godo -
Citat:

Det behöver inte finnas några bevis. Enligt mig så räcker tron.

Det är en bland andra
Citera
2026-07-24, 15:55
Medlem
Citat:
Det är en bland andra
Om du hade länkat konversationen så hade man förstått att det handlar om att jag inte kan förstå varför troende ska tjata om bevis, att det borde räcka för dom med tron.

När man länkar som jag gör så kan man klicka på pilen i det citerade för att gå bakåt och då enklare förstå det som skrivs.

Citat:
Precis, och då förstår jag inte varför vissa tjatar om att det finns vetenskapliga bevis för en Gud.

Det behöver inte finnas några bevis. Enligt mig så räcker tron.

Fast nu är det ingen som har gjort det, mer än i en bok. Som troligen är fiktiv. Men vi vet inte.

Att jag säger att det saknas bevis för en Gud är inte detsamma som att jag är motståndare.
Tycker vi släpper det här nu. Jag anser att om man hävdar att det finns bevis, då ska man såklart kunna presentera dem. Inte bli förbannad på mig som efterfrågar.

Sedan förstår jag inte riktigt varför någon troende behöver bevis, det borde räcka med tron.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-24 kl. 15:58.
Citera
2026-07-24, 18:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melodikaoset
Vi ateister vinner alltid i debatt mot religiösa.
Det ligger något i det. Vi som tror på Jesus önskar er ateister väl men blir oftast besegrade.
Citera
2026-07-25, 05:19
Medlem
Citat:
det handlar om att jag inte kan förstå varför troende ska tjata om bevis, att det borde räcka för dom med tron.

Tycker vi släpper det här nu. Jag anser att om man hävdar att det finns bevis, då ska man såklart kunna presentera dem.

Se nu förvirrings velar du igen, först säger du att du inte ”förstår tjatet”, för att i nästa andetag faktiskt säga (det fetade) att det är du som driver fram ett tjat [som du själv står för]
Senast redigerad av Kirev 2026-07-25 kl. 05:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in