2026-07-23, 21:09
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyBillow
Jaså du. Ändå är kvantfysiken fylld av gåtor och märkliga saker. Elementpartiklar som är på olika platser samtidigt i rummet. Kvantsammanflätningar och superpositioner och se bara fotonen om den haft medvetande hade både tid och rum krympt till noll. Universum blir en punkt och all dåtid framtid och nuet sker samtidigt. Vi vet inte ens heller vad vår verklighet består av. Man tror att kvarkar byggs av strängar. Men strängteorin är en teori och jag vet inte ens vad min egen mobil består av. I denna gåtfulla värld som uppfattas av vår hjärna (som översätter fysiska dimensionen så själen förstår den) är bara endel av alla världar som finns. Vissa människor har en öppnare andlig del och kan se in i andra världar. Religioner är människans sätt att få grepp om det andliga. De avslöjjar delar av en andlig verklighet men bara på ytan. Den riktiga sanningen är inte menad att nå oss.
Hokus Pokus... Du beskriver vad den vetenskapliga metoden kommit fram till. Vi vet att vi inte har det slutgiltiga svaret, men den vetenskapliga metoden gör (till skillnad från foliehattarnas hallucinationer) att naturvetenskapen förbättrar mänsklighetens vetande steg för steg.

Religionen (ja, det finns ju mängder av religioner - vilken bekänner du dig till?) har inte lyckats förklara, eller ens förbättra, sin version av vad verkligheten egentligen är. Det enda du och jag är överens om
är att ingen av oss har den ultimata sanningen. Till skillnad från religionerna kan naturvetenskapen förklara tillvaron med teorier som ständigt förbättras, rannsakas och omarbetas. Om du är muslim (vem vet) har du den eviga sanningen i den bisarra Koranen (där inte ett ord får förändras).

Det är mycket möjligt att den verkliga tillvaron består av 11 dimensioner, att det fullkomligt kryllar av intelligent liv bland det observerbara universums uppskattningsvis 100 000 000 000 000 000 000 000 stjärnor eller att rumtiden är fixt och färdig från evighet till evighet där den fria viljan inte finns? Varför tror du och dina gelikar att det är just människan som Gud valde ut att få hemliga tips om underliga förhållningsregler och heliga böcker?
Senast redigerad av avulsion 2026-07-23 kl. 21:13.
Citera
2026-07-23, 21:16
Medlem
Citat:
Jag förbisåg vissa saker när jag svara första gången ursäkta. Men vi kom tillbaks till ämnet. Religion ändras också. Judendom blev kristendom. Sen alla tusentals samfund med olika tolkningar och New Age tolkningar och nyandlighet osv detta kallas jordens andliga uppvaknande. Vi kan och vet mer om allt idag än på Shamanismens första tid. Vi kan andliga lagar och regler och hur vi ska tolka religionen. Inte skulle 30 åriga kriget upprepas idag när Equmenik finns. Det är islam då som gått bakåt tyvärr och blivit mer inne i terror och krig. Men även där hoppas jag på ett andligt uppvaknande med tiden.
Ja, olika tolkningar, men böckerna är väl ändå desamma trots nya översättningar.

Att judendom blev kristendom, om det nu stämmer, innebär väl inte att man kommit någonstans vetenskapligt.

Fortfarande ska man stena bögar och folk som äter hummer är hemska syndare.
Citera
2026-07-23, 21:30
Medlem
FedupFlorences avatar
Hela tråden har attityd, tempo och tvärsäkerhet oavsett avsändare. Det är helt motsatt till det en del söker och en del säger sig veta. Ni som vet har väl ett lugn där och borde väl, tänker jag vilja berätta om det istället för att dra citat på ett språk den andre inte förstår.

Citera mig om det finns en tråd där folk tänker med varann om sakerna.
Citera
2026-07-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Hela tråden har attityd, tempo och tvärsäkerhet oavsett avsändare.
Du får mer än gärna citera något inlägg där jag har varit tvärsäker på att Gud inte finns.
Citera
2026-07-23, 21:39
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du får mer än gärna citera något inlägg där jag har varit tvärsäker på att Gud inte finns.

Avvakta, och se varför jag inte citerade någon.
Citera
2026-07-23, 21:40
Medlem
JimmyBillows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Hokus Pokus... Du beskriver vad den vetenskapliga metoden kommit fram till. Vi vet att vi inte har det slutgiltiga svaret, men den vetenskapliga metoden gör (till skillnad från foliehattarnas hallucinationer) att naturvetenskapen förbättrar mänsklighetens vetande steg för steg.

Religionen (ja, det finns ju mängder av religioner - vilken bekänner du dig till?) har inte lyckats förklara, eller ens förbättra, sin version av vad verkligheten egentligen är. Det enda du och jag är överens om
är att ingen av oss har den ultimata sanningen. Till skillnad från religionerna kan naturvetenskapen förklara tillvaron med teorier som ständigt förbättras, rannsakas och omarbetas. Om du är muslim (vem vet) har du den eviga sanningen i den bisarra Koranen (där inte ett ord får förändras).

Det är mycket möjligt att den verkliga tillvaron består av 11 dimensioner, att det fullkomligt kryllar av intelligent liv bland det observerbara universums uppskattningsvis 100 000 000 000 000 000 000 000 stjärnor eller att rumtiden är fixt och färdig från evighet till evighet där den fria viljan inte finns? Varför tror du och dina gelikar att det är just människan som Gud valde ut att få hemliga tips om underliga förhållningsregler och heliga böcker?
Beror på vilken lära du talar om. Spiritismen till exempel menar inte bara att Gud valde oss människor. Det finns liv i många dimensioner och vi utvecklas i olika världar för att nå högre och högre riken. Denna värld är bara en av alla Gud styr. Jag bekänner mig numera mest till New Age men det kan givetvis ändras. Har varit både Muslim och Kristen och Mormon men är närmast kristendomen om man ska tala om religioner. Summith Lighthouse är jag nära också. Andligt uppvaknande handlar om att man lär sig mer och får en större inblick i det andliga och dess lagar. Som till exempel att änglar följer vår fria vilja. De får inte hjälpa oss om vi ej ger tillstånd.
Citera
2026-07-23, 21:42
Medlem
JimmyBillows avatar
Citat:
Ja, olika tolkningar, men böckerna är väl ändå desamma trots nya översättningar.

Att judendom blev kristendom, om det nu stämmer, innebär väl inte att man kommit någonstans vetenskapligt.

Fortfarande ska man stena bögar och folk som äter hummer är hemska syndare.
Skriften är densamma det är väl mer tolkningen som utvecklats. Att stena folk som tyvärr finns som straff i gamla testamentet tolkas av New Age som att stenarna är förnuft och den som stenas är sitt eget lägre ego och begär. Det blir en andlig tolkning. Religionskrigen också det är egentligen ett inre krig mot sina egna lägre begär enligt New Age.
Citera
2026-07-23, 21:49
Medlem
Citat:
Beror på vilken lära du talar om. Spiritismen till exempel menar inte bara att Gud valde oss människor. Det finns liv i många dimensioner och vi utvecklas i olika världar för att nå högre och högre riken. Denna värld är bara en av alla Gud styr. Jag bekänner mig numera mest till New Age men det kan givetvis ändras. Har varit både Muslim och Kristen och Mormon men är närmast kristendomen om man ska tala om religioner. Summith Lighthouse är jag nära också. Andligt uppvaknande handlar om att man lär sig mer och får en större inblick i det andliga och dess lagar. Som till exempel att änglar följer vår fria vilja. De får inte hjälpa oss om vi ej ger tillstånd.
Du har alltså funnit sanningen tio gånger, och varenda gång har du sedan insett att det inte var sanningen.

Hade du bevis för varenda sanning?
Citera
2026-07-23, 22:06
Medlem
JimmyBillows avatar
Citat:
Du har alltså funnit sanningen tio gånger, och varenda gång har du sedan insett att det inte var sanningen.

Hade du bevis för varenda sanning?
Tillfälligt. Tills mer kunskap gjorde att jag valde en annan väg. Jag hade nog slutat om jag inte på resan upplevt den andliga verkligheten. Vi bodde i en lägenhet en gång som var hemsökt och då förstod jag att den andliga världen finns men sen att hitta rätt religion var inte lika enkelt.
Citera
2026-07-23, 22:11
Medlem
Citat:
Tillfälligt. Tills mer kunskap gjorde att jag valde en annan väg. Jag hade nog slutat om jag inte på resan upplevt den andliga verkligheten. Vi bodde i en lägenhet en gång som var hemsökt och då förstod jag att den andliga världen finns men sen att hitta rätt religion var inte lika enkelt.
Kan förstå att det inte är lätt att hitta rätt, det jag undrar över var om du varje gång som du tyckte att du hittat rätt kände att du hade bevis för att just den tron var den enda riktiga.
Citera
2026-07-24, 03:34
Medlem
Citat:

Men det kunde du alltså inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jag förstår att sökfunktionen att finna dina inlägg är ganska värdelös för dig så glömsk som du är, du glömmer säkert vad du söker medans du söker.

Citat:
Det är väl för fan inte jag som ska påvisa vad du påstår att jag har sagt, eller? Det är precis detsamma som att det inte är jag som ska påvisa att det finns bevis för att Gud finns om det är du som påstår det.

Läste du artikeln jag länkade ett par inlägg upp?

Och kunde var vad jag visade att bemästra, jag beskrev ju ditt förfarande till dig redan innan du frågade om hjälp att komma ihåg om ditt förfarande. Att du inte bemästrar att minnas och således tjatar om hjälp hela tiden är vad som är något av problem artad natur här i tråden.
Bevisa Gud(Skaparen) som [eventuellt, enligt vissa] problematiskt står sig slätt i jämförelse.
Citera
2026-07-24, 04:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Och vi som inte vet?
Vet vad? Ingen människa har makt att "veta". Man kan tro eller misstro budskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in