2026-07-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag har kommit underfund med ett par saker sen jag var här sist. Hittar ingen tråd om det och letade i andra underforum. Religion är inte heller rätt eller inte min ingång men kanske olika språk för samma värld.

Låter ganska snarlikt min egen uppfattning. Kanske inte skulle kalla det språk. Kanske mer en blandning av kultur och egen individuell tro. Kultur eftersom det påverkar traditioner, sociala normer etc. Kan finnas variationer av samma religion och traditioner beroende på var man är bosatt med tex. Individuell tro eftersom folk kan tolka religiösa skrifter olika etc. Alla inom ett och samma trossamfund behöver inte ha identiska åsikter och tolkningar. Det är likadant bland ateister. Osv.

Men jag ser det inte som om somliga har rätt medan andra har fel, där finns vår snarlika syn på saken åtminstone.
Citera
2026-07-18, 00:08
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
...
Men jag ser det inte som om somliga har rätt medan andra har fel, där finns vår snarlika syn på saken åtminstone.

Folk är där dom är, det finns inget att tycka om det. Det är en sak som landat i mig och nu har det rotat sig så djupt att jag inte tycker alls om någon horisont.
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-07-18 kl. 00:33.
Citera
2026-07-18, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Vetenskapen och monoteismen håller ingen meningsskiljaktighet om Guds varande förutom i om att Gud håller en symbolisk personlighet eller inte.
Men även däri går det inte klart att åtskilja disciplinerna, för YHVH är varken namn eller avbild utan en singularitets modell för alltet.
Både monoteismen och vetenskapen håller förståndet alt tanken om att en singularitet bevisas/återfinns i skapelsen/universum.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men toppen. Då inväntar jag bara dina vetenskapliga evidens för att en Gud finns.

Och nej, vare sig Bibeln eller YT håller.

Det som skrevs, det som är fetat.
Medans du konsulterar de ”övriga” vetenskapsmännen du påstår umgås med, så åter skriver jag den mest enkla, självklara, sanna och som så lättförståeliga formeln som visar att en skapelse bevisar en skapare, håll till godo 👍 -

Skapare->Skapar->Skapelse
Citera
2026-07-18, 08:58
Medlem
Citat:
Det som skrevs, det som är fetat.
Medans du konsulterar de ”övriga” vetenskapsmännen du påstår umgås med, så åter skriver jag den mest enkla, självklara, sanna och som så lättförståeliga formeln som visar att en skapelse bevisar en skapare, håll till godo 👍 -

Skapare->Skapar->Skapelse
Vi vet inte om det finns en Gud eller inte, men att en skapelse skulle vara ett bevis på att en Gud finns stämmer inte. Det fungerar helt enkelt inte så. Däremot kanske det är ditt personliga bevis.

Du får komma med bättre bevis.
Citera
2026-07-18, 09:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vi vet inte om det finns en Gud eller inte, men att en skapelse skulle vara ett bevis på att en Gud finns stämmer inte. Det fungerar helt enkelt inte så. Däremot kanske det är ditt personliga bevis.

Det är inte bevis den intresserade ska leta efter utan rediga tankar och tecken.

Att en person träder fram och gör mirakel och säger sig vara Gud är inget bevis men inte heller något som kan motbevisas, särskilt inte eftersom det finns olika uppfattningar om vem Gud är och framför allt hur Gud är. Om någon säger sig vara skaparen och skapar bröd och fisk är det ett starkt tecken som bara motståndare avvisar.
Citera
2026-07-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är inte bevis den intresserade ska leta efter utan rediga tankar och tecken.
Precis, och då förstår jag inte varför vissa tjatar om att det finns vetenskapliga bevis för en Gud.

Det behöver inte finnas några bevis. Enligt mig så räcker tron.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om någon säger sig vara skaparen och skapar bröd och fisk är det ett starkt tecken som bara motståndare avvisar.
Fast nu är det ingen som har gjort det, mer än i en bok. Som troligen är fiktiv. Men vi vet inte.

Att jag säger att det saknas bevis för en Gud är inte detsamma som att jag är motståndare.
Citera
2026-07-18, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bando-Meido
Mänsklig tankeförmåga stannar vid "skapelse" som begrepp, eftersom vi inte känner något annat. Men universum tar inte hänsyn till det. Universum har "alltid" funnits, per definition. "Alltid" är här 14 miljarder år, dessförinnan fanns ingen tid och inget rum, men däremot ett kvanttillstånd.

Men du får gärna förklara hur du tänker dig att din "gud" har skapats, d.v.s. den figur du tror i sin tur har skapat universum. I kristen eskatologi förlänger man alltså bara ekvationen med ett steg, medan den fysikaliska teorin med kvanttillstånd och kosmisk inflation är självtillräcklig. Du får googla "cosmic inflation" för att lära dig om detta.
Du glömde förklara hur universum kunde skapa sig själv?
Citera
2026-07-18, 09:50
Medlem
Citat:
Men toppen. Då inväntar jag bara dina vetenskapliga evidens för att en Gud finns.

Och nej, vare sig Bibeln eller YT håller.
Och din vetenskapliga evidens på att Gud inte finns?
Citera
2026-07-18, 09:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Precis, och då förstår jag inte varför vissa tjatar om att det finns vetenskapliga bevis för en Gud.

Det behöver inte finnas några bevis. Enligt mig så räcker tron.

Fast nu är det ingen som har gjort det, mer än i en bok. Som troligen är fiktiv. Men vi vet inte.

Att jag säger att det saknas bevis för en Gud är inte detsamma som att jag är motståndare.
Jag tänkte på de som såg det själva, så som det beskrivs i evangelierna. De som inte såg det ville också se tecken.

Nej du verkar inte vara en motståndare utan någon som söker klarhet.
Citera
2026-07-18, 10:02
Medlem
Citat:

Ja alltså du som vetenskapsman av moderna vetenskapen vet ju att, jag citerar -
the reason we still have some of these questions about the inner workings of the universe is because we have so far only seen half of the picture.”.
Alltså ni(moderna vetenskapen)kan inte än fullt ur bevisa Gud, men jobbar intensivt på det, era teorier och experiment glimtar pekar åt rätt håll, d.v.s åt vart Bibeln i tusentals år pekat och förklarat om - Gud

Citat från CERN’s hemsida /
https://home.cern/science/physics/supersymmetry/
Senast redigerad av Kirev 2026-07-18 kl. 10:06.
Citera
2026-07-18, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Och din vetenskapliga evidens på att Gud inte finns?
Jag säger flera gånger i tråden att vi inte vet. För övrigt är det svårt att bevisa att något inte finns. Du kanske hört talas om Russell's teapot?
Citera
2026-07-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ja alltså du som vetenskapsman av moderna vetenskapen vet ju att, jag citerar -
the reason we still have some of these questions about the inner workings of the universe is because we have so far only seen half of the picture.”.
Alltså ni(moderna vetenskapen)kan inte än fullt ur bevisa Gud, men jobbar intensivt på det, era teorier och experiment glimtar pekar åt rätt håll, d.v.s åt vart Bibeln i tusentals år pekat åt - Gud

Citat från CERN’s hemsida /
https://home.cern/science/physics/supersymmetry/
Då får du väl återkomma när det finns bevis. Inte påstå att det finns. Hur svårt kan det vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in