2026-07-24, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Vänsterns stora inflytande har inte alltid varit bra. Planekonomier i bland annat Sovjetunionen och Maos Kina ledde till ekonomiska problem och, i vissa fall, svåra svältkatastrofer.
Kommunistiska diktaturer har präglats av censur, politiskt förtryck och omfattande brott mot mänskliga rättigheter.
I vissa demokratiska länder har mycket expansiv offentlig sektor eller höga skatter kritiserats för att hämma tillväxt och företagande. Listan kan göras lång.
Mycket få vänsterväljare i Väst ser längre kommunistiska diktaturer som förebilder. Visst kritiseras höga skatter i demokratiska länder, utav egoistiska höginkomstagare.
Citera
2026-07-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Och trots det har vi lägre statsskuld nu än för 4 år sedan. Spännande det där.

Vår skuld ligger på 19% och kan jämföras med 60% som är EU;s referensvärde. Ni är så jävla usla på att ljuga och förvränga.

Vi har 300 miljarder mer i skuld. Den är lägre sett till BNP... (meat pga av högre befolkning)

Och ett underskott i statsfinanserna på 363 miljarder trors mer pengar in...
Citera
2026-07-24, 14:13
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Var ska pengarna tas? Och hur kan alla yrkesgrupper få en arbetstidsförkortning?
Vilka pengar syftar du på? På samma sätt som man fått arbetstidsförkortning förr.

Högern röstade emot 8 timmars arbetsdag och 5 dagars arbetsvecka. Tur för oss arbetare att de inte fick som de ville.
Citera
2026-07-24, 14:24
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vilka omprioriteringar är det du menar ska göras? Dra ner på barnomsorgen, skolan, vården, väg- och järnvägsunderhåll, eller att höja de redan höga priserna i kollektivtrafiken?
Det finns en rad olika besparingar som kan göras med fördel:
- Skär ner på Public Service, finns t.ex. ingen anledning till att skattepengar skall gå till realityprogram med Dolph Lundgren istället för t.ex. till undersköterskors lön.

- Minska biståndet, en betydande andel försvinner i korruption och de mätbara effekterna av det lyser i många fall med sin frånvaro.

- Finns ingen anledning till att myndigheter skall betala för en massa onödig marknadsföring (senast Kriminalvårdens reklam här i t-banan).

Finns mer, detta är bara ett axplock.
Citera
2026-07-24, 14:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Och trots det har vi lägre statsskuld nu än för 4 år sedan. Spännande det där.

Vår skuld ligger på 19% och kan jämföras med 60% som är EU;s referensvärde. Ni är så jävla usla på att ljuga och förvränga.

Staten subventionerar varje liter bensin och diesel med 6-9 kr.
Citera
2026-07-24, 14:34
Medlem
Citat:
.. som Tidö vill ha tillbaka genom att avgiftsbelägga vägar.
Citera
2026-07-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag försöker förstå hur det är möjligt att 15 % av befolkningen röstar V och MP och 32% S.

Jag har ställt frågan till några vänsterpersoner på FB vad som är dåligt med nuvarande styre och vad hoppas man på ska bli bättre med vänstern i förarsätet? Men jag får inget svar, inte ett enda.
Sverige är verkligen på rätt väg. Vi har färre skjutningar, ställer hårdare krav på försörjning, låga skatter och allmänt sunda saker som tas beslut om.
Ska tillägga att jag f.n är extrem låginkomsttagare och är förvånad hur otroligt förmånligt det är. Jag betalar extremt låg skatt och kan inte för mitt liv förstå hur någon kan vara missnöjd med det. Förväntar man sig ännu lägre skatter för de som är låginkomsttagare?
Kan någon här ge mig svar?
Är det fler som känner som jag
För att politik handlar om så mkt mer än de enstaka frågor som mantras på Flashback.
Citera
2026-07-24, 14:44
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
De grupperna som tjänar på S är invandrare som inte kan eller vill jobba och folk som är beroende av S-regeringar som de i kultursektorn, studieförbunden, fackförbunden, rädda våtmarkerna, anställda på public service, de flesta i media sektorn etc röstar nog 100% vänster.
Alla andra vilket egentligen är majoriteten tjänar på en SD-regering, synd bara att de inte kommer att fatta det förräns det är försent.
Citera
2026-07-24, 15:08
Avstängd
otellos avatar
Jag tycker det är bra med skattefinansierad vård, skola, omsorg, infrastruktur, försvar, osv. Jag betalar gärna höga skatter för sådant.
Vänstern har, historiskt sett, verkat för att stärka arbetarnas rättigheter.
Jag vill se kraftigt ökade skatter mot överklassen. Det finns ingen anledning att låta folk ha mer än 8-siffrigt på kontot.
Citera
2026-07-24, 15:14
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:

Enbart en vänsterväljare kan se lägre skatt på en vara som en subvention.

Typ 30% av det du betalar vid pump för en liter bensin är skatt även efter denna "subvention".
Citera
2026-07-24, 15:25
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Tack mycket bra svar.
Kan det vara så att den cyniska och negitava synen på invandring kan bero på att man tydligt kan se att våld, våldtäkter, skjutningar, sprängningar etc. ökat explosionsartat sen 2015? Nu har man tagit tag i saken på rätt sätt och börjar få ordning. För mig är det viktigaste frågan. Vill du tillbaka dit?

Nej, det vill ingen, varför det råder bred samsyn kring migrationen. Med S som största parti kommer det efter valet fortfarande finnas en riksdagsmajoritet för ungefär samma migrationspolitik som idag. Därutöver har det under både föregående och nuvarande mandatperiod tillkommit väsentliga straffskräpningar och andra förändringar i kriminalpolitiken. Det viktiga nu är framtiden, atr hantera de som redan är här, och tidö-partierna har ingen bra eller tydlig politik för minskad arbetslöshet och ökad sysselsättning. Enda jag uppfattat är att de vill göra det sämre för de som är sjuka, arbetslösa eller i övrigt beroende av bidrag, för att drivkrafterna till att söka och ta arbete ska öka. Men jag tror inte att det kommer att räcka, eller ens säkert att det gör någon nytta alls.
Citera
2026-07-24, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Kan vara för att högerpolitik endast gynnar den som är rik. Nuvarande regering är korrupt, populistisk, forskningsfientlig och bryter kärnlöften. Att varannan minister kommer från Livets Ord säger en del. Sämsta regeringen i historien och det kommer bli ”Liberalernas” grav.

Vissa människor vill ha arbetstidsförkortning och röstar bland annat därför på vänsterpartierna.

Märkligt att den gynnat mig som ensamstående lärare, men jag tillhör tydligen de rika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in