Citat:
Ursprungligen postat av
BradS
Herregud, snacka om att helt missa sensmoralen i originalverket, som utöver att vara en av de första "Ur askan i elden"-historier har bara en enda mänsklig moralpredikan; att de val vi gör förändrar oss som personer, vilket är varför Odysseus när han återvänder till Ithaka måste bevisa att han är han för sin son och fru även efter Athenas förklädnad tas bort. Om något kan jag tycka det är synd att i filmen så fokuserade han sina samvetskval kring slaget vid Troja och inte kring att ha förlorat 600 män på resan hem. Slaget vid Troja var ur grekisk synvinkel en enorm succé och inget Odysseus skulle ha samvetskval över.
Så din tolking är alltså den enda rätta?
Enligt mig handlar sensmoralen mer om vikten av att tålamod, lojalitet och respekt, speciellt för gästfriheten (tänker på bla. historien med Xenia).
Odysséen visar även tydligt att högmod alltid straffas, att list och klokhet vinner över rå styrka, och att uthållighet till slut leder dig i mål.
Så jag håller verkligen inte med dig om att Odysséen endast har en enda mänsklig moralpredikan; att de val vi gör förändrar oss som personer, men vi är ju alla fria att tolka verket som vi vill.