2026-07-22, 21:31
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Asså vafan, en psykiskt sjuk transperson som spelar en krigare? En svart person som Helen? Svarta personer som är i bakgrunden överallt och ingen reagerar?

Förstår inte varför alla är så upprörda över Lupita och Zendaya, när det stora problemet väl är Elliot Page som lajvar Grekisk krigare, men med sin kvinnliga röst och kroppshydda på max 50 kg, så fungerar det ju helt enkelt inte. Tur nog att det bara är 5min screentime med hen!
Senast redigerad av doncroce 2026-07-22 kl. 21:53.
Citera
2026-07-22, 22:12
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Förstår inte varför alla är så upprörda över Lupita och Zendaya, när det stora problemet väl är Elliot Page som lajvar Grekisk krigare, men med sin kvinnliga röst och kroppshydda på max 50 kg, så fungerar det ju helt enkelt inte. Tur nog att det bara är 5min screentime med hen!
5 min är inte så lite. Plus 5 min Zendaya och 5 min Lupita.

Catherine McCormack som den undersköna Murron har 10 min i Braveheart. Brian Cox har 5 minuter i Troja.

Det är tillräckligt för att få fram budskapet.
Senast redigerad av Pedri 2026-07-22 kl. 22:25.
Citera
2026-07-23, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Alltså.
Du har inte sett filmen, och väljer att lita på en youtuber som kör med click-bait för att få views och likes.
OK.
Dessutom så "Wanted" or "Declared" betyder inte "Ropade", det du citerar förminskar inte något.

Sedan vill jag bara säga att man måste göra genvägar när man gör en film, ingen hade sett filmen om den var 6 timmar lång och man tog med alla element som finns i berättelsen/na.
Vissa moment kommer att saknas, vissa uttalanden kommer att saknas.
Om man väljer att skippa "del 1, 2 och 3" så kanske uttalande X, Y och Z inte längre är relevanta - och såldeles kommer de att skippas och man måste då göra förändringar för att få handligen att sitta ihop.

Du behöver inte hålla med om det, men det är sådant en regissör måste besluta.

Han framstår absolut inte som en "PTSD stridshjälte" i filmen.

Vad pratar du om? Jag har i tidigare inlägg talat om saker jag vet via trailrar och annat som gör att jag inte vill lägga tid på att se filmen, till exempel att Agamemnon ser ut som Batman. I det inlägg av mig du svarar på har jag talat om en youtuber som jämför olika översättningar och anger källorna för dessa. Och jag har jämfört hennes med en bra svensk översättning som jag citerar ur med källa. Hon tar upp originalgrekiskan också. Men det är ju du som inte har sett youtubevideon du talar om...

Vad menar du med "Wanted" och "Declared"? Wanted nämns inte ens. Hennes poängen handlade om det utelämnade ordet, inte om översättningen av det ordet. Poängen hon gör är att det i originalet står att Odysseus framförde detta, och du kan välja andra ord, framförde, ropade, deklarerade osv medan detta nämnande av hans handling är struken av Emily Wilson i hennes feministiska genustolkning av Odysséen som Nolan bygger på.

Eller, ja du, inte ens Emily Wilson, som är professor i klassiska studier vid University of Pennsylvania och har gjort översättningen Nolan bygger på tycker att hans film är bra:

The Independent:
What scholars think about Christopher Nolan’s adaption of The Odyssey
It’s all Greek to them

Scholars of ancient Greek have been left scratching their heads at Christopher Nolan's The Odyssey, conflicted between accuracies and an increase in interest.

(...) For Greek translator Emily Wilson, the release of the blockbuster has been gratifying in various ways. Her acclaimed 2017 edition of Homer's epic has reached the top 5 on Amazon.com, leading a wave of similar books boosted by the movie. Nolan has even cited her translation, notably the opening line “Tell me about a complicated man," as inspiration.

(...) But the film itself, which opened this weekend and has received raves from many critics, left her unsatisfied.

“I want to celebrate the fact that so many more people are aware of The Odyssey and were brought back to the poem,” she told The Associated Press. ”But at the same time, I had the sense that Christopher Nolan was trying to pack everything in while missing themes that were essential to the poem.

(...) Wilson, a professor of classical studies at the University of Pennsylvania, said she didn't want to come across as a “snobby,” nitpicking expert at odds with any deviation from the original text. But she questioned a range of omissions and other choices, from the absence on screen of the Gods Zeus and Poseidon (Athena is played by Zendaya ) to the “incoherent” messaging that condemns both war and physical cowardice. She found Penelope's role so thinned out that it endangered “any possibility of believing in this marriage.” Wilson also that thought parts of the movie, notably the scenes with Odysseus' dog, Argos, “catered towards modern sentimentality.”

“Everybody's a sucker for a dog,” she said.

(...) Wilson declined to offer a grade or ranking for the movie, but said she would recommend it for others, as long as they see it in a cinema.

It was fun to be there with my kids. I didn’t feel it was pulling teeth to engage with it,” she said. “If you can see it on a big screen you should absolutely go."
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/news/nolan-the-odyssey-homer-emily-wilson-b3017913.html
Så det är en film man kan ta med sina barn till enligt översättaren. Såg du den med dina föräldrar?
Citera
2026-07-23, 00:44
Medlem
israelisinnocents avatar
Elon musk lovar finansiera en historiskt korrekt odyssey med ai
Citera
2026-07-23, 02:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Hon har typ en minut screen time så orka bry sig om det ens.

Sköna Helena ansågs vara världens vackraste kvinna. Hennes bortrövande ledde till trojanska kriget som varade i tio år.

Tror du på riktigt att någon hade gått i krig på grund av den här?
https://youtu.be/BkGOs3_q79I?si=yVSt9VGg5I0bOHN5&t=260
Citera
2026-07-23, 05:30
Medlem
Se den på Imax eller 70MM det är frågan? Nackdelen är att det är mer eller mindre slutsålt denna helg i Göteborg men däremot nästa torsdag när man är ledig så finns det platser kvar.
Hade inte tackat nej till VIP med bar bland annat men sådan lyx verkar de inte ha i Göteborg utan bara i Stockholm.

Nolans filmer är av blandad karaktär, Tenet och Oppenheimer pallade jag aldrig att se klart medans Interstellar är en av mina top 10 filmer. Rasister verkar avsky filmen men jag tror nog att den kan vara riktigt bra och lär vara värd ett biobesök.
Citera
2026-07-23, 06:28
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Visste du inte att det var en PK Nohlan film innan du köpte biljett?🤣 var ju allmänt känt! Har du en iq under rumstemperatur
Nej. Jag följer inte med i vilken idiot som är vem i Hollywood och jag blev illa tvungen att se den eftersom frun köpte biljetterna. Jag går sällan på bio eftersom det är oftast SKITFILMER som erbjuds.
Citera
2026-07-23, 06:38
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Filmer nuförtiden MÅSTE ha en massa olika etniciteter och defekter representerade för att ens ha en chans att nomineras till en Oscar, det är de ju själva öppna med. Förstår inte varför folk är förvånade över att det är så i just denna film?

Själv har jag bojkottat Hollywood sedan länge. Tänker inte sitta som ett hjärndött får i en biosalong med massa andra hjärndöda får och låta globalisterna knulla mig i röven med deras agendor.
Det som är så skrattretande är att ingen film som kommer ut i Afrika, Mellanöstern eller Asien uppvisar någon som helst diversifiering, handikapp, multikulti etc.

Det är sinnessjukt hur vi i väst som redan har världens mest utvecklade, inkluderande, egala samhällen hela tiden ska backa mer och mer, släppa in alla galningar och sudda bort vår kultur till förmån för multikulturen som leder till att svarta och bruna vilddjur tar mer plats, sabbar och kaozar våra länder ner till samma nivå som de shithole länder de kommit från.

Masskoordinerat folkutbye i våra vita länder är ett faktum. Den som förnekar detta är aktivt med i processen.
Senast redigerad av ForumApache 2026-07-23 kl. 06:41.
Citera
2026-07-23, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaja1
Det säger absolut ingenting. Sinners och One Battle After Another såg jag gratis mdd familjen. Båda dom har fått skyhöga betyg och en massa oscars. Sinners var en av dom sämsta filmer jag har sett. One Battle After Another var i princip lika urisel. Båda filmerna var pinsamt dåliga och var så woke så man baxnar. Di Caprios överlägset sämsta film förövrigt. Jag vägrade att se klatt båda fimlmerna.

Smaken är väl delad som baken. Antingen har du dålig smak eller annorlunda smak. Den har fått in mycket pengar. Den tjänade in 264 miljoner dollar globalt första helgen. Det är Christopher Nolans största globala premiärhelg någonsin, och den slog därmed tidigare succéer som "The Dark Knight Rises" och "Oppenheimer". Så marknaden har talat. Kapitalismen vinner mot känslorna främst på högerkanten.

Troligen är det IMAX-formatet som driver upp intresset. På de svenska biograferna spelade filmen in drygt 16 miljoner kronor under öppningshelgen, vilket lockade närmare 100 000 biobesökare och toppade den svenska biotopplistan (DN)

Break even ligger väl runt 625-750 milj dollar*. (Forbes) Och den tjänade in 264 milj dollar första helgen. Den kommer säker upp i The Dark knight rises som tog in 1.1 miljard dollar och stigande.

*Filmkostnader, marknadsföring och biografers andel och mm.
Citera
2026-07-23, 06:46
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Snacka om att pissa på ett 2700 år gammalt västerländskt kulturarv, uppenbart att allt som är just västerländskt, vitt eller maskulint måste ändras, bytas eller på annat sätt undermineras, det är filmens budskap.

Så lider man av race-swap eller gender ideology/dei fatigue, rekommenderar jag inte filmen.

Slutbetyg: Meh!
Exakt så är det. Allt europeiskt är ondska och skall ses som olyckligt och oönskat.

Islam, öken- och djungelfolk, ghettonegerkultur är egentligen bättre.
Citera
2026-07-23, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja, Odysseus är högmodig från start. Han straffas från start av en anledning. Det är en del av verkets poäng. Snyltarna också, som du skriver. En youtuber som jag tar upp nedan har gjort en poäng där hon påstår att Nolan läst en sämre översättning. Utan att ha sett filmen så tror jag ju på youtuberns ord om att Odysseus säkert framställs som en skör man i filmen. Det är han inte i eposet. Han är blyg en gång när han är naken inför ett antal kvinnor, men det är allt. Han är nog snarare det som idag kallas toxisk. Ja, men låt honom då vara detta.

Ja, de tidigare tyngsta universiteten har urholkats av vänsterpolitiska agendor, som vi ju vet, Harvard i USA, både Oxford och Cambridge i England.

Jag anser nog inte att en filmatisering av ett litterärt verk kan vara bra utan att följa verket. Jag anser att en filmatisering kan undersöka vissa sidor av originalet genom att betona de sidorna, men jag tycker inte att den ska förändra originalet.

Jag har läst Ingvar Björkesons översättning. Nolan verkar däremot ha läst en dålig översättning om vi får tro en youtubern, som pekar på hur Nolan förvandlat Odysseus till något slags andravärldskriget-hjälte med PTSD.

En poäng hon gör, som kan verka som hårklyvning, men som likväl kan ha en poäng är när hon jämför med grekiska originalet angående ett par ord. Här tror jag henne eftersom jag litar på Björkeson. Youtubern talar om när Odysseus högmod syns efter hans besegrande av cyklopen. Hennes poäng är att Odysseus, som ju har lurat i cyklopen att han heter Ingen, inte kan låta bli att skrika till cyklopen att det minsann är han Odysseus, som har besegrat cyklopen. Här är detta i Björkesons översättning och youtuberns poäng är att ordet att Odysseus deklarerar/ropar detta visar hans hübris:
'Om någon dödlig mänska, kyklop, vill veta och frågar
hur det gick till den gång du blev så ömkligen bländad,
säg att Odyssevs, Laërtes son och Ithakas herre,
han som lagt städer i grus, var den som släckte ditt öga.'

Detta ropade jag, och jämrande svarade jätten:
Men i den översättning Nolan enligt youtubern har läst så skippas orden om att Odysseus ropade detta. Istället börjar den översättningen stycket med (kommer 10:03 in i videon):
'Cyclops! If any mortal asks you how
Your eye was mutilated and made blind,
Say that Odysseus, the city-sacker,
Laertes’ son, who lives in Ithaca,
Destroyed your sight.'

He groaned
https://www.youtube.com/watch?v=nkBj6j3fN4k
Därmed missas en del av Odysseus hübris. Så översättningar har absolut en viktig betydelse och det är därför jag har valt en kvalitetsöversättning när jag läste verket. Nolan tycks inte ha gjort det, om youtubern har rätt. Och fan vet om hans skådespelare ö.h.t. har läst verket.

Jag har inte sett just den filmen, jag uttalar mig om faktum som hör till den.

Men nu när du skriver detta så funderar jag på vilka av Nolans filmer jag har sett. Jag inser att jag tyvärr har slösat min tid genom att se ett antal av dem och att de alla var skit.

Nolans The Dark Knight var ju skit, med en överspelande parodisk Joker som slickar sig på läpparna och överspelar på det där Hollywood-sättet mer än vad Pacino och andra nånsin gjort, och Interstellar var ju parodiskt platt och dålig. Den försökte vara metafysisk, men det var ju rena hånet hur metafysiskt tom den var om man exempelvis jämför med 2001.

The Prestige var piss. Samma tomma skit.

Jag har sett fler av Nolans dåliga filmer, som alla känns som när man ätit för mycket grädde utan näring.

Det är uppenbart att du har en annan smak än kapitalismen (Marknaden). Det är OK men det visar att du inte ska producera filmer. Ingen kommer vilja investera i dem. Den här filmen kommer troligen tjäna in mer än 1,1 miljarder dollar. Den sammanlagda kostnaden för break-even enligt Forbes ligger på 625-750 milj dollar. Det är groteskt. En sak jag ska inte satsa på är film det är vansinnigt vilka summor som behövs. Tänk om det blir en flopp.

Jag tyckte Dunkirk och Oppenheimer var OK. Jag är ingen Batman-fan. Dvs gillar inte någon av filmerna.
Citera
2026-07-23, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det här larvet med att Sköna Helena spelas av en svart kvinna lär knappast vara Nolans eller hans frus (producenten Emma Thomas) idé, det är nog snarare tryck uppifrån från Universal och Syncopy och deras finansiärer. Vi ser ju samma fenomen i alla stora Hollywoodfilmer numera.

Exakt. Och det är därför alla är så negativa till det.
Därför att det är samma mönster i alla Hollywoodfilmer.
Hade det bara förekommit i enstaka filmer så hade ingen brytt sig.
Lite udda casting ibland kanske rent av kan vara positivt.
Men när det är ett obligatoriskt tvång överallt och alltid, då blir de flesta negativa till det.
Och det är ju helt uppenbarligen bossarna i Hollywood som ligger bakom fenomenet som är rasister och besatta av hudfärg. Inte alla de vanliga människor som tycker att det är trist att de håller på så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in