2026-07-24, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
hIsToRiEn Är InTE koRreKt!!!

Odysséen är litteratur, en berättelse som skrevs 700 f.Kr. Wasa däremot har levt på riktigt och vi vet hur hans poträtt ser ut.

hela det här jävla larvet om "woke" är något blöjhögern hittat på för att gruppgråtrunka online med likasinnade rasister som bara vill ha vita skådespelsre i mainstreamfilmer.

googla beskrivningar av hur t.ex: polybus och bard som är de två karaktärer som gestaltas av mörkhyade i filmen. då finner du att det är hur karaktären är som person som beskrivs, inte hur denne ser ut.

vem ska spela cyklopen för att det ska bli HiStOrISKt korrekt?

vikingabåt i grekland?!?!?
https://www.svt.se/kultur/norska-vikingaskeppet-ar-stjarnan-i-hollywoodfilmen-the-odyssey

Både du och jag vet tankegångarna kring varför dessa svarta personer är med. Så där såg det inte ut förr i tiden.

Inkvotering, och det är en curse som har utspelat sig i filmbranschen de senaste 15 år sedan.

Du kan kalla mig för rasist, men du hade samtidigt blivit förbannad om en vit person hade spelat i huvudrollen för Black Panther.

Låt bara vissa saker vara som de är. Black Panther är förövrigt en fantastisk film och Chadwick Boseman är en grym "svart" skådespelare som jag gillar.
Senast redigerad av korvstofft 2026-07-24 kl. 13:16.
Citera
2026-07-24, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det några svenskar med i filmen så man orkar masa sig till bion?

Inte vad jag vet, kanske någon statist, är väl en svensk som stått för mycket av musiken däremot men den var inte speciellt engagerande.
Senast redigerad av Periodic 2026-07-24 kl. 13:19.
Citera
2026-07-24, 13:16
Medlem
Jag förstår verkligen inte varför filmen måste heta "The Odyssey" på svenska biografer. Känner folk inte till "Odysséen" sedan tidigare?
Citera
2026-07-24, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Har du någon källa där grekerna uttalar sig om hur mycket de ogillar filmen?

Jag har 1000. Du kan få En, säg till om vill ha fler. Valde att länka just denna då den är perfekt för tråden, då vi nämnt Denzel Washington som exempel många av oss och hur tokigt det vore om han exempelvis spelar Ragnar Lodbrok.

Och vad han tycker personligen tycker ifall någon vit hade spelat en svart karaktär från en bok eller liknande.

https://x.com/HomerPavlos/status/2079281385450143869

Kolla igenom hans posts och kommentarer från greker i övrigt och hur många likes dom får.
Grekerna är förbannade, med all rätt.
Citera
2026-07-24, 13:18
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Exakt så är det. Allt europeiskt är ondska och skall ses som olyckligt och oönskat.

Islam, öken- och djungelfolk, ghettonegerkultur är egentligen bättre.

Samma mall som de använt förut, ta en briljant, modig och moralisk man och förvandlade honom till en splittrad, vresig och nihilistisk liten bitch, den totala motsatsen till hans ursprungliga karaktär. Det var såklart inte ett misstag, det var helt avsiktligt.

Europeiska människor får absolute inte ha modiga, smarta och självsäkra hjältar. Vi ska ångra vår historia och våra gamla prestationer och absolut inte fira sånt, för det kan ju inspirera oss att vara modiga, smarta och självsäkra idag.
Senast redigerad av doncroce 2026-07-24 kl. 13:27.
Citera
2026-07-24, 13:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Inte vad jag vet, kanske i någon statist, är väl en svensk som stått för mycket av musiken däremot men den var inte speciellt engagerande.
Jag vill inte betala för en film där de inte har kvoterat in minst en svensk. Orka titta på en massa utlänningar som cos-playar att de är greker liksom.

Hur många avhuggna huvuden skulle du ge filmen i betyg?
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-24 kl. 13:22.
Citera
2026-07-24, 13:22
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Måste det vara skådespelare i "världsklass"? Tycker ingen i filmen gjorde något större avtryck, tvärtom hade jag nog föredragit obekanta ansikten framför Damon, Zendaya och Holland som ska vara i var och varannan film. Kunde gott använt lite mer av budgeten för att fixa andra delar av filmen istället för att sminka grisen.

Kort svart är ja, det måste vara skådespelare i världsklass för det är den typ av regissör Christopher Nolan är. Framför allt Matt Damon och Anne Hathaway hyllas för deras roller i den här filmen, din personliga åsikt om dem är så galet ointressant så det är skrattretande.

Men om du inte vill ha skådespelare i världsklass så kan du kolla på någon av alla dom andra adaptionerna av Odyssén, kanske det till och med finns någon skapad av greker med grekiska skådespelare där dialogen är på forngrekiska? Eller inte.
Citera
2026-07-24, 13:24
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det några svenskar med i filmen så man orkar masa sig till bion?
Det är en svensk vikingabåt med som de fortfarande väntar på betalningen för.

Värmländskt skepp slets ut i ”The Odyssey” – fakturan fortfarande obetald
https://www.dn.se/kultur/varmlandskt-skepp-slets-ut-i-the-odyssey-fakturan-fortfarande-obetald/
Citera
2026-07-24, 13:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är en svensk vikingabåt med som de fortfarande väntar på betalningen för.

Värmländskt skepp slets ut i ”The Odyssey” – fakturan fortfarande obetald
https://www.dn.se/kultur/varmlandskt-skepp-slets-ut-i-the-odyssey-fakturan-fortfarande-obetald/
Jag tror jag väntar på AI-versionen av filmen om själva historien saknar copyright.
Citera
2026-07-24, 13:29
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Samma mall som de använt förut, ta en briljant, modig och moralisk man och förvandlade honom till en splittrad, vresig och nihilistisk liten bitch, den totala motsatsen till hans ursprungliga karaktär. Det var såklart inte ett misstag, det var helt avsiktligt.

Europeiska människor får absoluter inte ha djärva, smarta och självsäkra hjältar. Vi ska ångra vår historia och våra prestationer och absolut inte fira sådana saker, för det kan ju inspirera oss att vara djärva, smarta och självsäkra idag.

Herregud, snacka om att helt missa sensmoralen i originalverket, som utöver att vara en av de första "Ur askan i elden"-historier har bara en enda mänsklig moralpredikan; att de val vi gör förändrar oss som personer, vilket är varför Odysseus när han återvänder till Ithaka måste bevisa att han är han för sin son och fru även efter Athenas förklädnad tas bort. Om något kan jag tycka det är synd att i filmen så fokuserade han sina samvetskval kring slaget vid Troja och inte kring att ha förlorat 600 män på resan hem. Slaget vid Troja var ur grekisk synvinkel en enorm succé och inget Odysseus skulle ha samvetskval över.
Citera
2026-07-24, 13:39
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Herregud, snacka om att helt missa sensmoralen i originalverket, som utöver att vara en av de första "Ur askan i elden"-historier har bara en enda mänsklig moralpredikan; att de val vi gör förändrar oss som personer, vilket är varför Odysseus när han återvänder till Ithaka måste bevisa att han är han för sin son och fru även efter Athenas förklädnad tas bort. Om något kan jag tycka det är synd att i filmen så fokuserade han sina samvetskval kring slaget vid Troja och inte kring att ha förlorat 600 män på resan hem. Slaget vid Troja var ur grekisk synvinkel en enorm succé och inget Odysseus skulle ha samvetskval över.

Så din tolking är alltså den enda rätta?

Enligt mig handlar sensmoralen mer om vikten av att tålamod, lojalitet och respekt, speciellt för gästfriheten (tänker på bla. historien med Xenia).
Odysséen visar även tydligt att högmod alltid straffas, att list och klokhet vinner över rå styrka, och att uthållighet till slut leder dig i mål.

Så jag håller verkligen inte med dig om att Odysséen endast har en enda mänsklig moralpredikan; att de val vi gör förändrar oss som personer, men vi är ju alla fria att tolka verket som vi vill.
Senast redigerad av doncroce 2026-07-24 kl. 14:12.
Citera
2026-07-24, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Jag förstår verkligen inte varför filmen måste heta "The Odyssey" på svenska biografer. Känner folk inte till "Odysséen" sedan tidigare?
Vi slutade översätta namn på filmer efter några "Tjejen som xx för mycket", för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in