2026-07-24, 03:34
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Oj då, hoppas han blir gladare av det där. Som sagt, det blir liksom inget kvar av varken det ena eller det andra. Tröttsamt tycker jag.

Gene dog 2015.

Time cube är lite av en meme för oss som var på internet för 30 år sen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Time_Cube

Jag skojade lite.

Hoppas Gene har det bra var han nu är i tidsrymden.

Kul att någon bevarade domänen som den var.
Citera
2026-07-24, 04:03
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Gene dog 2015.

Time cube är lite av en meme för oss som var på internet för 30 år sen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Time_Cube

Jag skojade lite.

Hoppas Gene har det bra var han nu är i tidsrymden.

Kul att någon bevarade domänen som den var.

Sorry, den flög över mig. Jo, hoppas han har det bra.
Citera
2026-07-24, 05:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, vi har gjort oss "beroende" av vår fantasitid, det är sant. Men tack och lov är det endast en överenskommelse människor emellan och därmed kan vi enkelt göra oss av med den.
Jag blir nyfiken på vad som skulle hända om vi nu gjorde oss av med tiden.

Bussexemplet blir bra att börja med.
Citera
2026-07-24, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag blir nyfiken på vad som skulle hända om vi nu gjorde oss av med tiden.

Bussexemplet blir bra att börja med.
Gällande bussen så blir det kanske så att bussen kommer när den kommer.

Men det är nog bättre att vi själva förflytta oss för egen maskin (använder våra ben) som våra förfäder gjort i hundratusentals år. De hade inga klockor men det gick utmärkt att leva.
Citera
2026-07-24, 06:18
Avstängd
Merwinnas avatar
Jag kan se en fördel: då skulle vi slippa bli bedömda efter vår kronologiska ålder. Vi åldras ju olika, men även om man har fördelen att ha ett ungdomligt utseende och sätt, så bedöms man efter sitt födelseår så fort som folk får reda på det (och det är mycket lätt att ta reda på i Sverige), i en kultur som räknar och håller reda på tiden.

Jag tänker att man även påverkas själv av vetskapen om hur många år gammal man är. Man sätter begränsningar för sig själv: "det där kan jag inte göra längre, det är för riskfyllt i min ålder, och inte DET heller, för det passar sig inte i min ålder, och DET är det ingen idé att börja med längre i min ålder". Bättre att inte veta hur gammal man är, och bara göra det man känner för så länge som man känner för det!
Citera
2026-07-24, 06:47
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag kan se en fördel: då skulle vi slippa bli bedömda efter vår kronologiska ålder. Vi åldras ju olika, men även om man har fördelen att ha ett ungdomligt utseende och sätt, så bedöms man efter sitt födelseår så fort som folk får reda på det (och det är mycket lätt att ta reda på i Sverige), i en kultur som räknar och håller reda på tiden.

Jag tänker att man även påverkas själv av vetskapen om hur många år gammal man är. Man sätter begränsningar för sig själv: "det där kan jag inte göra längre, det är för riskfyllt i min ålder, och inte DET heller, för det passar sig inte i min ålder, och DET är det ingen idé att börja med längre i min ålder". Bättre att inte veta hur gammal man är, och bara göra det man känner för så länge som man känner för det!

Absolut, det finns många fördelar. Likaså med att skippa kön, och atomer också. Kultur, identitet, osv. Jag orkar bara inte. Kan vi inte få leva lite också? Bara finna oss i strukturernas ordning och be dom som vill begränsa en att dra åt helvete - inklusive en själv..?
Citera
2026-07-24, 07:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Gällande bussen så blir det kanske så att bussen kommer när den kommer.

Men det är nog bättre att vi själva förflytta oss för egen maskin (använder våra ben) som våra förfäder gjort i hundratusentals år. De hade inga klockor men det gick utmärkt att leva.
Var det verkligen så ?

Tänk efter nu, vad använder du själv idag där du, eller något annat förflyttats med annat än fotkraft, och/eller tid.
Citera
2026-07-24, 10:14
Medlem
Citat:
Var det verkligen så ?

Tänk efter nu, vad använder du själv idag där du, eller något annat förflyttats med annat än fotkraft, och/eller tid.
Hur det är idag är en sak, nu föreställer vi ju oss en värld där vi inte delar in dagarna i minuter och sekunder. Då får man offra en del saker naturligtvis men personligen tror jag det hade gjort oss gott.

Jag brukade promenera till jobbet förut, när jag bodde 5km från arbetsplatsen. Det går utmärkt!
Citera
2026-07-24, 11:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Hur det är idag är en sak, nu föreställer vi ju oss en värld där vi inte delar in dagarna i minuter och sekunder. Då får man offra en del saker naturligtvis men personligen tror jag det hade gjort oss gott.

Jag brukade promenera till jobbet förut, när jag bodde 5km från arbetsplatsen. Det går utmärkt!
Ahh, en fantasivärld, ja då är ju allt möjligt.

Men ska vi hålla oss till verkligheten.
Tid har man inte börjat mäta bara för att det var kul.

Du nämner arbetsplats.
Om ingen tid mäts, så kan du komma och gå som du önskar.
Beroende på vad du jobbar med, så har du kanske kunder och/eller leverantörer, som alla kommer och går lite som det passar, eftersom det inte finns några öppettider.

Jag antar att du bor i ett hus.
Om alla ska gå så förutsätter det att alla som byggde huset bodde på gångavstånd.
Tråkigt om du får en vattenläcka, och ingen rörmokare bor på gångavstånd.

Det kanske inte så dumt med verkligheten i alla fall.
Citera
2026-07-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ahh, en fantasivärld, ja då är ju allt möjligt.

Men ska vi hålla oss till verkligheten.
Tid har man inte börjat mäta bara för att det var kul.
Nja, då befinner du dig i fel forum min vän (notera vilken forumdel du är i).

Som jag förklarade innan: dagarnas uppdelning i minuter och sammanfaller med industriella revolutionen - först då blev det viktigt. Innan dess var det kyrkans klockringning. Om modernt löneslaveri är gott eller inte beror på ens preferenser.
Citera
2026-07-24, 12:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Nja, då befinner du dig i fel forum min vän (notera vilken forumdel du är i).

Som jag förklarade innan: dagarnas uppdelning i minuter och sammanfaller med industriella revolutionen - först då blev det viktigt. Innan dess var det kyrkans klockringning. Om modernt löneslaveri är gott eller inte beror på ens preferenser.
Jag är fortfarande nyfiken på svar till de frågor jag ställde.
Citera
2026-07-24, 12:55
Medlem
Citat:
Du nämner arbetsplats.
Om ingen tid mäts, så kan du komma och gå som du önskar.
Beroende på vad du jobbar med, så har du kanske kunder och/eller leverantörer, som alla kommer och går lite som det passar, eftersom det inte finns några öppettider.
Precis, men du vänder på det hela tvärt om. Det är alltså inte så att vi måste ha en klocka för att passa tiderna på jobbet, utan det är på grund av att vi skapat oss "jobb" som gör klockan nödvändig. Vi behöver egentligen varken jobb eller klockor.

Citat:
Jag antar att du bor i ett hus.
Om alla ska gå så förutsätter det att alla som byggde huset bodde på gångavstånd.
Tråkigt om du får en vattenläcka, och ingen rörmokare bor på gångavstånd.
Precis, men återigen vänder du på det hela. Vi kanske inte behöver bo i hus som kräver rörmokare?

Citat:
Det kanske inte så dumt med verkligheten i alla fall.
Det du kallar verkligheten är egentligen ett skådespel, någonting som sker inuti huvudet på en hårlös apa. Naturligtvis kommer du att hävda motsatsen eftersom det är så vi indoktrinerats av skådespelet allt sedan vår födsel (och våra föräldrar innan oss och så vidare).

Det räcker med en blick ut i världen för att inse att vi är helt förlorade i detta skådespel. Det är anledningen till att vi har krig, fattigdom och rikedom, miljöförstöring och så vidare och så vidare. Dessutom möts all kritik av detta skådespel med hätskt motstånd av dem som är förblindade av det vilket gör det ytterst svårt att kritisera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in