2026-07-24, 13:17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Precis, men du vänder på det hela tvärt om. Det är alltså inte så att vi måste ha en klocka för att passa tiderna på jobbet, utan det är på grund av att vi skapat oss "jobb" som gör klockan nödvändig. Vi behöver egentligen varken jobb eller klockor.

Precis, men återigen vänder du på det hela. Vi kanske inte behöver bo i hus som kräver rörmokare?

Det du kallar verkligheten är egentligen ett skådespel, någonting som sker inuti huvudet på en hårlös apa. Naturligtvis kommer du att hävda motsatsen eftersom det är så vi indoktrinerats av skådespelet allt sedan vår födsel (och våra föräldrar innan oss och så vidare).

Det räcker med en blick ut i världen för att inse att vi är helt förlorade i detta skådespel. Det är anledningen till att vi har krig, fattigdom och rikedom, miljöförstöring och så vidare och så vidare. Dessutom möts all kritik av detta skådespel med hätskt motstånd av dem som är förblindade av det vilket gör det ytterst svårt att kritisera.
Jag antar att allt det du föraktar gör att du har något att äta varje dag, utan att behöva springa ut och strypa harar om nätterna.
Att du har tak över huvudet, osv.

Men inget hindrar dig att lämna detta skådespel, och leva som du önskar.
Men verkligheten är väl för bekväm, antar jag.
Citera
2026-07-24, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag antar att allt det du föraktar gör att du har något att äta varje dag, utan att behöva springa ut och strypa harar om nätterna.
Att du har tak över huvudet, osv.

Men inget hindrar dig att lämna detta skådespel, och leva som du önskar.
Men verkligheten är väl för bekväm, antar jag.
Precis ett sådant svar visste jag att jag skulle få. Men kanske kommer också du till insikt någon gång (eller andra som läser vår korrespondens). Man kan ju alltid hoppas!
Citera
2026-07-24, 13:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Precis ett sådant svar visste jag att jag skulle få. Men kanske kommer också du till insikt någon gång (eller andra som läser vår korrespondens). Man kan ju alltid hoppas!
Varför lever du inte som du lär ?
Det det är ju rent hyckleri i annat fall.
Citera
2026-07-24, 13:25
Medlem
Citat:
Varför lever du inte som du lär ?
Det det är ju rent hyckleri i annat fall.
Ja, det kan man tycka.
Citera
2026-07-24, 14:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ja, det kan man tycka.
Visst är det hyckleri, försök inte släta över det.

Nu ska jag avsluta dagens "skådespel" och åka hem, på cykel.
Citera
2026-07-24, 14:04
Medlem
Citat:
Visst är det hyckleri, försök inte släta över det.

Nu ska jag avsluta dagens "skådespel" och åka hem, på cykel.
Lycka till!
Citera
2026-07-24, 20:25
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Tid är inte beroende av tideräkning, som jag ser det. Men jag kanske missförstod din fråga? Jag förstår att min TS lätt blir otydlig.
Det skulle ingen fysiker hålla med om. Se t ex
In physics, time is defined by its measurement: time is what a clock reads.
https://en.wikipedia.org/wiki/Time_in_physics
Citera
2026-07-24, 20:29
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det skulle ingen fysiker hålla med om. Se t ex
In physics, time is defined by its measurement: time is what a clock reads.
https://en.wikipedia.org/wiki/Time_in_physics

Precis, ”time in physics”, dvs tideräkning.
Citera
2026-07-24, 20:40
Medlem
Citat:
Jag tänker på hur vissa vill relativisera bort kön - varför inte relativisera bort tid? Den är ju ändå relativ.

Borde indoktrineringen av tideräkning, sekundrar och minutrar osv - upphöra? Egentligen all uppfattning av tid som sådan.

Finns det några logiska argument emot?
Vad menar du med att tid är relativ? Är det relativitetsteorin du syftar på? Det låter mer som att du vill avskaffa tidsmätning.
Citera
2026-07-24, 20:52
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridderfju
Vad menar du med att tid är relativ? Är det relativitetsteorin du syftar på? Det låter mer som att du vill avskaffa tidsmätning.

Ja, precis. Vet dock ej om Albert var först med den insikten.

Posten är mer i satirisk och motsatt riktning, men det finns ju inga logiska argument emot det. Jag är trött på hela den grejen bara. Det blir inget kvar.
Citera
2026-07-24, 20:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Precis, ”time in physics”, dvs tideräkning.
Dvs det som ÄR tid, med dess relativitet och som del av den 4D rumtiden och allt som relativitetsteorin handlar om, och som t ex GPS är helt beroende av, och lite annat sånt där som vårt högteknologiska samhälle beror på.

Nej, tideräkning borde inte upphöra, det är en idiotisk idé.
Citera
2026-07-24, 21:05
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Dvs det som ÄR tid, med dess relativitet och som del av den 4D rumtiden och allt som relativitetsteorin handlar om, och som t ex GPS är helt beroende av, och lite annat sånt där som vårt högteknologiska samhälle beror på.

Nej, tideräkning borde inte upphöra, det är en idiotisk idé.

Menar du att om tid inte mäts så existerar den inte? Tiden är relativ oavsett om den mäts eller ej.

Nej, tideräkning borde inte upphöra, försök häng med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in