2026-07-23, 19:43
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Jag tänker på hur vissa vill relativisera bort kön - varför inte relativisera bort tid? Den är ju ändå relativ.

Borde indoktrineringen av tideräkning, sekundrar och minutrar osv - upphöra? Egentligen all uppfattning av tid som sådan.

Finns det några logiska argument emot?
Vad då "logiska" argument? Vad som är logiskt sant beror på premisserna. T ex
1. Apor kan flyga.
2. Du är en apa.
S. Alltså kan du flyga.

Vilka är dina premisser för din pundiga TS?
Citera
2026-07-23, 19:55
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kul tanke, då kan jag vara på jobbet innan jag åker hemifrån, och på pizzerian är min Hawaii klar redan innan jag beställer. Kanske till och med innan jag ens vet att jag vill ha en pizza.

Visst vore tanken lite kul, men ganska snart blir den nog en helvetisk mardröm
Citera
2026-07-23, 19:59
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
1. Apor kan flyga.
2. Du är en apa.
S. Alltså kan du flyga.

Är inte riktigt med - ifrågasätter du att tid är relativ?

Och du kan lägga ner försök till förolämpningar om du vill ha fortsatt diskussion, ditt lilla sönderknullade rövhål eller nåt i den stilen.
Citera
2026-07-23, 20:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Indelningen av dagarna i timmar, minuter och sekunder hänger nog tätt samman med det moderna löneslaveriet, där arbetsdagen, passen och momenten delas upp i atomer. Den kan vi gladeligen skippa!
Fast jag vill gärna veta att bussen går klockan 20:08, så jag kan vara på plats i tid.
Citera
2026-07-23, 20:32
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
1. Apor kan flyga.
2. Du är en apa.
S. Alltså kan du flyga.

Kom på en sak till. Varför skulle dina premisser leda till vad du anser är logiskt sant?

En förlängning av dina premisser säger att vissa apor kan flyga alternativt att alla apor kan flyga.

Och med kan så behöver förutsättningar vara gällande (varav den minsta är viljan till det).

Så om vissa apor kan flyga så är ju inte din logiska sanning en logisk sanning. Och om alla apor kan flyga så är inte din logiska sanning logiskt sann ändå.

Om du däremot sagt:

1. Alla apor flyger.
2. Du är en apa.
S. Alltså flyger du.

Då blir det svårt att peta hål i resonemanget. Kruxet jag försöker införa här, vilket ditt pantade arsle verkar ha svårt för att hänga med på, är att du kan relativisera allt det där.

Vad ska du hänga upp det på?

Och jag är då trött på försöken till sån här skit.
Citera
2026-07-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Fast jag vill gärna veta att bussen går klockan 20:08, så jag kan vara på plats i tid.
Ja, vi har gjort oss "beroende" av vår fantasitid, det är sant. Men tack och lov är det endast en överenskommelse människor emellan och därmed kan vi enkelt göra oss av med den.
Citera
2026-07-24, 00:27
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Jag såg att timecube är uppe igen. https://www.timecube.net/

Gene Ray har svaret på alla dina frågor.
Citera
2026-07-24, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Om det inte finns någon tid så kommer bussen stå och vänta på dig, oavsett när du kommer. Och du är framme innan bussen går från hållplatsen.
Citera
2026-07-24, 02:38
Medlem
saksis avatar
Citat:
Om det inte finns någon tid så kommer bussen stå och vänta på dig, oavsett när du kommer. Och du är framme innan bussen går från hållplatsen.

Nu tänkte jag lite mer på tideräkning, kategorisering. Orsak och verkan verkar vi inte komma undan.
Citera
2026-07-24, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Nu tänkte jag lite mer på tideräkning, kategorisering. Orsak och verkan verkar vi inte komma undan.
Är inte det beroende av din tid?

Hur tänkte du att något händer innan och något händer efter om det inte finns någon tid? Allt måste ju då hända samtidigt, och då kan man välja vad man vill ska hända just då.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-24 kl. 02:42.
Citera
2026-07-24, 03:23
Medlem
saksis avatar
Citat:
Är inte det beroende av din tid?

Hur tänkte du att något händer innan och något händer efter om det inte finns någon tid? Allt måste ju då hända samtidigt, och då kan man välja vad man vill ska hända just då.

Tid är inte beroende av tideräkning, som jag ser det. Men jag kanske missförstod din fråga? Jag förstår att min TS lätt blir otydlig.
Citera
2026-07-24, 03:28
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Jag såg att timecube är uppe igen. https://www.timecube.net/

Gene Ray har svaret på alla dina frågor.

Oj då, hoppas han blir gladare av det där. Som sagt, det blir liksom inget kvar av varken det ena eller det andra. Tröttsamt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in