2026-07-23, 12:16
Medlem
saksis avatar
Jag tänker på hur vissa vill relativisera bort kön - varför inte relativisera bort tid? Den är ju ändå relativ.

Borde indoktrineringen av tideräkning, sekundrar och minutrar osv - upphöra? Egentligen all uppfattning av tid som sådan.

Finns det några logiska argument emot?
Citera
2026-07-23, 12:22
Medlem
Det passar bara daglediga som inte har något att passa och saknar kompisar och ansvar.
Citera
2026-07-23, 12:35
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det passar bara daglediga som inte har något att passa och saknar kompisar och ansvar.

Passar och passar. Min poäng var att även om man kan relativisera bort något logiskt, så kanske det inte är det smartaste.

Jag är lite trött på identitetslösheten. Som du på sätt och vis påpekar. Ansvar och relationer kan man relativisera bort logiskt om man vill - men är det så smart?

Tråden är nog lite mer personlig än vad jag egentligen vill erkänna.
Citera
2026-07-23, 12:43
Medlem
a-mortals avatar
12:16 är en kränkande tid att göra en ny tråd på, därför bör vi förbjuda 24-timmarsdigitalklockan.
Användningen av 12-timmarsuret är säkert rasistiskt av någon anledning också.
Vi bör jämlikt dela upp dagen i 86437 delar för att ingen ska kunna dela det jämt.
Här är en formel: (hh*60*60+mm*60+ss)*86437/86400 = ddddd.ddddddddddd
Nu är tiden 45759,58773148148 dagdelar.
Citera
2026-07-23, 12:53
Medlem
Indelningen av dagarna i timmar, minuter och sekunder hänger nog tätt samman med det moderna löneslaveriet, där arbetsdagen, passen och momenten delas upp i atomer. Den kan vi gladeligen skippa!
Citera
2026-07-23, 14:47
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
12:16 är en kränkande tid att göra en ny tråd på, därför bör vi förbjuda 24-timmarsdigitalklockan.
Användningen av 12-timmarsuret är säkert rasistiskt av någon anledning också.
Vi bör jämlikt dela upp dagen i 86437 delar för att ingen ska kunna dela det jämt.
Här är en formel: (hh*60*60+mm*60+ss)*86437/86400 = ddddd.ddddddddddd
Nu är tiden 45759,58773148148 dagdelar.

Jag förstår inte varför detta ska vara så svårt att förstå. Om vi nu ska ha tid alltså. Vi kan väl börja med detta, och sen avveckla den helt. Jag ska klura på någon inkluderande och intetsägande flaggsymbol.
Citera
2026-07-23, 14:51
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Indelningen av dagarna i timmar, minuter och sekunder hänger nog tätt samman med det moderna löneslaveriet, där arbetsdagen, passen och momenten delas upp i atomer. Den kan vi gladeligen skippa!

Det har du rätt i! Atomen kan man ju egentligen också relativisera bort. Vad ska man med den till?? Så jävla onödigt.
Citera
2026-07-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Det har du rätt i! Atomen kan man ju egentligen också relativisera bort. Vad ska man med den till?? Så jävla onödigt.
Ja, atomen är likaledes en konstruktion i en hårlös apas medvetande.
Citera
2026-07-23, 17:46
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, atomen är likaledes en konstruktion i en hårlös apas medvetande.

Det är väl det fundamentet vi landar i till slut. Känns ju stabilt och fantastiskt.
Citera
2026-07-23, 18:18
Medlem
sommarlovs avatar
Exakt tid är en förutsättning för det moderna samhället.

På samma sätt som tydlig könstillhörighet krävs för fortplantningen.
Citera
2026-07-23, 18:29
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Exakt tid är en förutsättning för det moderna samhället.

På samma sätt som tydlig könstillhörighet krävs för fortplantningen.

Är du säker på det? Kanske i nutid, men jag tänker om man spolar fram filmen lite.

Att vi försöker göra kön absoluta tror jag inte påverkar fortplantningen nämnvärt.

Om nu allt utom själva det att något upplevs är relativt, då är det ju skitsamma med allt absolut.

Märk väl att jag är trött på den här skiten. Visst behöver man inte göra allt absolut, men det får ju vara nån måtta med dumheterna också. Annars är det ju skitsamma med allting, som sagt. Relativt som absolut.
Citera
2026-07-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Jag tänker på hur vissa vill relativisera bort kön - varför inte relativisera bort tid? Den är ju ändå relativ.
Kul tanke, då kan jag vara på jobbet innan jag åker hemifrån, och på pizzerian är min Hawaii klar redan innan jag beställer. Kanske till och med innan jag ens vet att jag vill ha en pizza.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in