2026-07-23, 09:11
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
En tingsrätt kan helt och hållet bestämma att FUP enbart lämnas ut i utskriven form på papper mot en kostnad.
De med utgivningsbevis får den väl alltid FUP digitalt?

Du har rätt angående privatpersoner och digital FUP. Otydligt inlägg av mig.
Citera
2026-07-24, 10:29
Medlem
notknapparens avatar
Robin har svårt att följa regler och är kaxig, tjafsar emot:

Expressen:

”De säger att han ”följer ej anvisningar” och har ”dålig attityd”.

– Jag tjafsar så mycket jag vill, har han sagt flera gånger enligt häktets daganteckningar.”

https://www.expressen.se/nyheter/vilma-andersson-jag-tjafsar-sa-mycket-jag-vill/
Citera
2026-07-24, 11:32
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Expressen:

– Jag tjafsar så mycket jag vill, har han sagt flera gånger enligt häktets daganteckningar.”

https://www.expressen.se/nyheter/vilma-andersson-jag-tjafsar-sa-mycket-jag-vill/
Man kan tycka att efter det brutala brottet att ett viss mått av skuldtyngd tillbakadragenhet skulle lägra sig över kroppsdelsfanatikerns sinne, men inte då.
Å andra sidan är det så, att om så vore, skulle det trasiga sinnet varit friskt och aldrig fått för sig att utföra dådet. Det ligger i sakens natur att inte känna skuld för gärningen då den motiveras av en sjuklig åtrå som för Vilma rättfärdigar den.

Anders Eklund i färskt minne. Förklaringen till svårigheten att förstå för friska själar är för att den inte är det.
Senast redigerad av Taggad 2026-07-24 kl. 11:39.
Citera
2026-07-24, 11:45
Medlem
Dr.fisks avatar
Robin beter sig precis som en 6 åring gör om den inte får som den vill.
Citera
2026-07-24, 12:13
Medlem
gonewiththewinds avatar
Citat:

Expressen:

Han har suttit fängelse och häkte tidigare så han vet hur det fungerar därför är han kaxig
Citera
2026-07-24, 13:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Man kan tycka att efter det brutala brottet att ett viss mått av skuldtyngd tillbakadragenhet skulle lägra sig över kroppsdelsfanatikerns sinne, men inte då.
Å andra sidan är det så, att om så vore, skulle det trasiga sinnet varit friskt och aldrig fått för sig att utföra dådet. Det ligger i sakens natur att inte känna skuld för gärningen då den motiveras av en sjuklig åtrå som för Vilma rättfärdigar den.

Anders Eklund i färskt minne. Förklaringen till svårigheten att förstå för friska själar är för att den inte är det.

I det rättspsykiatriska utlåtandet står enligt artikeln i Expressen:

”Den rättspsykiatriska utredningen visade att Vilma Andersson inte led av en allvarlig psykisk störning men har en personlighetsstörning med antisociala drag.”

Det förklarar en hel del av hans beteende. Berättigad, ingen ånger eller skam.

Dn har just nu en artikelserie om profilering som hjälpmedel i utredningar. Inte uttömmande, men ändå intressant.

Gilgo beach- mördaren var extremt organiserad. Han skrev kom- ihåg listor likt Robin. Vissa punkter kan från ett perspektiv utifrån verka till synes märkliga att behöva skriva upp.

Kanske vet de med sig att när de är uppslukade av sina lustar, försvinner förnuftet?

Även han studerade polisens arbetssätt och olika fall för att vara påläst inför sina egna mord.

”Bland Saker att komma ihåg återfinns ”få tillräckligt med sömn” och ”slå hårdare”. Rex Heuermann, själv över 190 cm, har också noterat att ”liten är bra”. Många offer var petite byggda och några av dem bara runt 150 cm.”

”Under rubriken Kropp står bland annat: ”ta bort tatueringar”, ”ta loss huvud och armar” samt ”packa för transport”.”

Dessvärre kan jag inte länka artikeln från dn- appen. Men rubriken är dock:

”Kom ihåg -listor hjälpte Gilgo Beach- mördaren att begå mord”

https://www.dn.se/varlden/kom-ihag-listor-hjalpte-gilgo-beach-mordaren-att-bega-mord/

Artikeln om Anna Linds mördare i samma serie, tar upp att man delar in mördare i två grupper vid profilering; den organiserade och den oorganiserade.

”Ju mer kontroll som mördaren haft över förloppet, från förberedelser till möjligheterna att komma undan, desto mer välanpassad i samhället är troligen gärningsmannen (organiserad). Och omvänt, ju mer impulsivt uppträdande, desto mer förväntas det även avspegla sig i hens övriga liv (kaotisk). Analysen ger polisen en riktning att söka i.”

https://www.dn.se/sverige/plotsligt-brot-mijailovic-tystnaden-och-forklarade-en-atta-ar-lang-gata/

Miljailovic beskrivs som den som är mer åt det oorganiserade (kaotiska) hållet. Någon som kanske vanligen kan ”hålla ihop”, men som inte klarar av att hantera impulserna i vissa situationer. Polisen drog slutsatsen av mordet att gm levde förmodligen i utanförskap, genomlevt misslyckanden och inte tar ansvar för dessa utan skyller dom på andra.

I Robins fall kan man tänka sig kanske att han ligger mer åt det organiserade hållet. Löser på, skriver listor, förbereder sig med ett överfallslarm, ser ut plats, spanar …. Men som även har drag som gör att han behöver lägga band på sig och sina lustar. Och som tur är, kanske inte så brilliant.
Citera
2026-07-24, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonewiththewind
Han har suttit fängelse och häkte tidigare så han vet hur det fungerar därför är han kaxig

Det kan hända.
Men det blev konsekvenser efter att han tjafsar vid meningsutbyte med personalen och sagt att han tjafsar så mycket han vill. Personalen ställer in hans gym vilket går Robin att banka hårt på dörren.

Jag kan tänka att personer likt Robin med bristande empati och antisociala drag, inte är särskilt känsliga för olika bestraffningar och tillsägelser. De lär sig därför inte heller särskilt mycket av sina överträdelser.
Citera
2026-07-24, 13:48
Medlem
Gör ett juridiskt undantag och dra ut råttan på fängelsegården och skjut honom. Det är inte friskt att ett samhälle håller detta vid liv
Citera
2026-07-24, 14:45
Medlem
gonewiththewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Gör ett juridiskt undantag och dra ut råttan på fängelsegården och skjut honom. Det är inte friskt att ett samhälle håller detta vid liv

Amen
Citera
2026-07-24, 15:15
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
I Robins fall kan man tänka sig kanske att han ligger mer åt det organiserade hållet. Löser på, skriver listor, förbereder sig med ett överfallslarm, ser ut plats, spanar …. Men som även har drag som gör att han behöver lägga band på sig och sina lustar. Och som tur är, kanske inte så brilliant.
Jag har helt missat detta (det fetade) & hittar ingen info vid snabb sökning. Vad var det för larm & i vilket syfte?
Citera
2026-07-24, 15:19
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
”Klienten börjar tjafsa emot personalen och efter många tillsägelser ger han ifrån sig papperet.”
Citat:
Vilma Andersson får också kritik för att han inte ville tala med sin advokat när personalen på hans begäran hade ringt upp advokaten.

Häktespersonalen har totalt tappat kontrollen & Robin leker med dem.
Man undrar vad de har / får för utbildning.
Citera
2026-07-24, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
(…….)

Varför skulle han välja att ägna tankar som ger honom känslor av skuld för ett mord han samtidigt nekar till?

Han tog ju bara vara på kroppen enligt honom.

Varför skulle han hålla på och ge sig själv mer lidande och skuldkänslor genom att tänka på att han mördat henne medan han ska uppträda så trovärdigt som möjligt till att han inte mördade henne utan bara tog hand om kroppen.

Om han fortfarande nekar till mordet, så passar ju det skuldlösa uppträdandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in