2026-07-24, 11:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är ju extremt viktigt att de ger rätt information och att rätt mediciner delas ut, så ett väldigt noggrant yrke. Fel medicin kan döda en människa, en medicinätare kollar inte vad han får utan tar det han tilldelas.

Detta sagt så påminner det lite om bibliotekarie, en annan utbildning som är 4 år och det enda de gör är att hitta böcker. En del kvinno-yrken som är rätt simpla försöker uppvärdera sig själva genom lång studietid.
Citera
2026-07-24, 11:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Man skulle haft en kassa/flera kassor till äldre (60+) med samma kölapps-system som nu och resten snabbkassor till yngre lite beroende på storleken på apoteket/kundkrets. Mindre svinn på kölappar hade det blivit och fan så smidigt också.

Ja, fan vad skönt det hade varit. Ungefär som en Drive In på en snabbmatsresturang.
Vi andra använder apotea.se, paketet kommer i brevlåndan nästa dag utan kö, priset är lägre.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-24 kl. 11:25.
Citera
2026-07-24, 11:26
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Skulle säga att en av tio receptarier jag har mött är män. ChatGPT är lite mer noggrann och säger ca 7 procent.
Wow, märkligt att jag inte en enda gång har stött på en sån.
Citera
2026-07-24, 11:32
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vi andra använder apotea.se, paketet kommer i brevlåndan nästa dag utan kö, priset är lägre.

Tänkte att det går ju inte på det receptbelagda men surfade in på hemsidan för att se att det går ju visst.

Dra mig baklänges, detta är ju revolutionerande. Jag räknas väl som mellanskicktet då jag är 40+. När vi är gamla kommer ingen gå till det fysiska apoteket. Tackar ödmjukast för denna kunskap du gav mig.
Citera
2026-07-24, 11:42
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Det kan ju vara bra om de är kapabla till att svara på frågor om läkemedlet du ska hämta ut.
Varför? Det är väl läkaren som skriver ut medicinen?
Citera
2026-07-24, 11:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Tänkte att det går ju inte på det receptbelagda men surfade in på hemsidan för att se att det går ju visst.

Dra mig baklänges, detta är ju revolutionerande. Jag räknas väl som mellanskicktet då jag är 40+. När vi är gamla kommer ingen gå till det fysiska apoteket. Tackar ödmjukast för denna kunskap du gav mig.
De gör reklam varenda dag på TV! Men det första man blir blind på är ögonen.

Hur billigt och snabbt som helst, jag hittade dem när Clas Ohlsson började ta 69 kr för glasögondukar, så jag googlade och apotea tar 29 kr för exakt samma och jag insåg vilken fejk vissa firmor är. Apoteas service och priser är absolut perfekta, de säljer allt även strumpor och badborstar, kostar ingenting. Om de sålde Levis jeans eller iphone hade jag köpt där, Sveriges amazon.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-24 kl. 11:47.
Citera
2026-07-24, 11:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Varför? Det är väl läkaren som skriver ut medicinen?
Jo, men en del äldre har 10-12 mediciner som byts ändras mixas med och en läkare är oanträffbar bakom hemligt telenummer och underbart om apoteket då kan svara. Apoteket är någon slags backup för de oanträffbara läkarna.
Citera
2026-07-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.
Inte heller är det längre apotekaren som tillverkar och doserar upp medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?
Skråmentalitet är rätta ordet. Jag trodde att det skulle bli bättre när apoteksmonopolet togs bort, men det blev ingen skillnad alls. Så nu är det Apotea eller Apohem som gäller. Snabb, gratis frakt och betydligt lägre priser på receptfritt, ofta halva priset jämfört med fysisk butik. Fysiska apotek bör bli nästa krisbransch. (Uppmuntra inte barnen till att studera till receptarie.)
Citera
2026-07-24, 11:53
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, men en del äldre har 10-12 mediciner som byts ändras mixas med och en läkare är oanträffbar bakom hemligt telenummer och underbart om apoteket då kan svara. Apoteket är någon slags backup för de oanträffbara läkarna.
Ja, farmaceuten ser över helheten i kundens läkemedelsbehandling. För en multisjuk patient med ett dussin olika läkemedel dessutom utskrivna av fyra olika läkare är det bra att farmaceuten kan hjälpa till.

Sen håller jag med om att det tar orimligt lång tid när man bara ska hämta ut ett recept. Apotekaren vill då leka läkare helt i onödan.
Citera
2026-07-24, 12:03
Medlem
Upplever dessa problem bara finns på statliga "Apoteket Apoteket".
Där tar det alltid megalång tid, allt ska trippelkollas mot FASS och stämmer det inte mot FASS så ska läkaren ringas, trots att läkaren redan skrvit det i receptet.
Och receptet bara gäller nån sketen medicin egentligen är receptfri.

Har helt slutat gå på "Apoteket Apoteket" pga detta och går enbart till övriga.

Där kommer man in, visar leg, dem frågar om man tagit det innan, man betalar och går där ifrån med det man kom dit för, helt okomplicerat.
Citera
2026-07-24, 12:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Sen håller jag med om att det tar orimligt lång tid när man bara ska hämta ut ett recept. Apotekaren vill då leka läkare helt i onödan.
Jag har 5 olika apotek, olika firmor, bara på min gata mitt i Stockholm. Jag får känslan av att vissa har som koncept att prata mycket och få kunden att känna trygghet och gärna sälja något lite till. Jag brukar undvika dem.
Citera
2026-07-24, 12:05
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.
Inte heller är det längre apotekaren som tillverkar och doserar upp medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?

Alla apotekare jobbar inte på apotek
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in