2026-07-24, 08:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
. Läkare är inte experter på läkemedel och så ansvaret faller på apotekaren, det är apotekare som informerar läkarna om läkemedlen.

???

Så du tror att apotekare undervisar läkare…..
I vilket land tror du det sker?

Det är rena dumheter och har i vart fall aldrig hänt i Sverige att apotekare informerar läkare om vilka läkemedel som ska ges för vilken behandling…

Det är ett medicinskt ställningstagande som kräver en medicinsk utbildning som apotekare absolut inte har

Dröm vidare….
Citera
2026-07-24, 08:28
Medlem
Var glad att ni lever i en modern tid då det går att kolla upp saker själv och att färre mediciner är på recept.
Minns på 70-talet. Vid en förkylning var det följande procedur:
1. Gå till en öron näsa hals läkare och få recept på nässprej (hette näsdroppar då).
2 Gå till ett apotek med det skrivna receptet. Väl där fick man ta en kölapp och vänta i evigheter. Var det lite folk undvek apotekaren en efter som man hade recept och det var jobbigare än en som inte hade det.
Det gick alltså minst en halv dag.
Citera
2026-07-24, 08:45
Medlem
Imnshos avatar
Hmmm, intressant. Jag ska plocka ut lite receptbelagda piller idag. Ska jämföra sedan med nätpriser hos Apotea. Kanske ska börja tänka på plånboken, man vill ju inte betala i onödan. Jag kan ju själv läsa på paketet att det är rätt styrka på milligrammen.

Har väl inget emot personalen per se, även om det är mycket blattar bakom disken. Men det är det ju också som plockar på lagret hos Apotea.

Som kuriosa har jag frågat varför i helvete dom viker den lilla självhäftande etiketten på paketen. Tydligen är det för att man lätt ska kunna riva bort den när man källsorterar den tomma?!?
Citera
2026-07-24, 08:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Värst är när man ska ta ut sin medicin, när nån jävel står i 10 minuter och pratar om krämpor och medicinering med farmaceuten. Jisses!

Det är precis där det brister.
Apotekspersonalen ska enligt avsikten i den lag postaren ”a-mortal” hänvisar till kunna svara på enkla frågor om läkemedlet som fås på recept.

Men detta har apotekspersonalen missförstått.
De tror att kunden plötsligt är deras patient - trots att de inte kan eller får ha patienter utan en medicinsk utbildning - och tror att kundens sjukdomsbehandling med läkemedel är något de SKA lägga sig i, vilket naturligtvis är helt fel.

De påflugna lusten från apotekspersonalen att leka läkare och använda pekpinnar är ett gissel.
Det tar mycket helt onödigt tid för kunden.
Citera
2026-07-24, 08:49
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jag visar leg, säger vad jag ska ha, det ör över på en minut. Men i princip alla andra står och jiddrar om ditten och datten. Det skulle de tagit upp med läkaren som skrev ut medicinen! FFS! Sluta jiddra, bara plocka ut din medicin!

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Många kunder på apoteket är äldre och hämtar ut mediciner i större säckar då de har många olika åkommor så då tar det tid. Många gånger vill folk berätta hela sin sjukdomshistoria för apotekaren också plus att apotekarens uppgift inte bara är att lämna ut medicin utan även se till att användaren förstår hur den ska tas och i vilka mängder.
Det är lite det här jag upplever med.
Att hämta ut gr hur snabbt som helst men innan man får komma till, ja fyn. Men det verkar vara allmängiltiga att när man blir äldre får man grus i maskineriet, kan det vara medicinerna som gör att dom inte förstår något tro?
Citera
2026-07-24, 08:57
Medlem
De flesta är som tidigare nämnts i tråden receptarier. Det brukar finnas någon/några apotekare per apotek. Apotekarutbildningen är nästan lika lång som läkarutbildningen och innehåller till stor del samma sak, men med mer fokus på biokemi, molekylärbiologi, lab etc. Apotekare är väldigt nödvändiga på läkemedelsföretag, men jag håller med ts om att deras roll på apotek numera kanske är förlegad. Förr blandades en del läkemedel på apoteken men detta är en svunnen tid.
Citera
2026-07-24, 09:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Det är lite det här jag upplever med.
Att hämta ut gr hur snabbt som helst men innan man får komma till, ja fyn. Men det verkar vara allmängiltiga att när man blir äldre får man grus i maskineriet, kan det vara medicinerna som gör att dom inte förstår något tro?

Du kommer märka att när du blir äldre så kommer du också ha grus i maskineriet och känna dig rätt bortkollrad många gånger.

Vissa äldre ser också apoteken som en social träffpunkt men också som ett snabbt läkarbesök då de kanske kan visa upp ett utslag, ett sår eller annat och få bekräftelse om att de bör uppsöka sjukhus eller kanske räcker med lite receptfri salva eller vad det nu kan vara.
Citera
2026-07-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Helvete! Jag blir förbannad bara jag läser det där! Du borde ha vält en hylla och kanske till och med ha slagit en apotekare på käften så att de lär sig veta hut!

Önskar att man kunnat göra det. Alternativt trycka ut en rejäl skitkorv rätt på golvet i protest.

Jag kan inte förstå varför de ska ha såna långa dialoger och informera extremt mycket. Denna dialog har man väl redan haft med sin läkare? Hur olika läkemedel reagerar med dina nuvarande, vad du ska tänka på etc. De försöker bara rättfärdiga sin egen existens. Inom 10 år är de borta från apoteken, och så blir det att fira
Citera
2026-07-24, 10:25
Medlem
orrtupps avatar
En fråga till som jag borde haft med i rubriken.

Finns det män som arbetar som receptarier? Jag har aldrig någonsin stött på en man bakom kassan, är det någon som har sett en manlig anställd på apoteket?
Citera
2026-07-24, 10:28
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.
Inte heller är det längre apotekaren som tillverkar och doserar upp medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?

Yes håller med det blir löjligt när dom på apoteket går runt i vit rock och leker läkare 😂

Har man frågor om läkemedlet så är det bara att fråga AI.
Citera
2026-07-24, 10:52
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Många kunder på apoteket är äldre och hämtar ut mediciner i större säckar då de har många olika åkommor så då tar det tid. Många gånger vill folk berätta hela sin sjukdomshistoria för apotekaren också plus att apotekarens uppgift inte bara är att lämna ut medicin utan även se till att användaren förstår hur den ska tas och i vilka mängder.

Man skulle haft en kassa/flera kassor till äldre (60+) med samma kölapps-system som nu och resten snabbkassor till yngre lite beroende på storleken på apoteket/kundkrets. Mindre svinn på kölappar hade det blivit och fan så smidigt också.

Ja, fan vad skönt det hade varit. Ungefär som en Drive In på en snabbmatsresturang.
Citera
2026-07-24, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
En fråga till som jag borde haft med i rubriken.

Finns det män som arbetar som receptarier? Jag har aldrig någonsin stött på en man bakom kassan, är det någon som har sett en manlig anställd på apoteket?

Skulle säga att en av tio receptarier jag har mött är män. ChatGPT är lite mer noggrann och säger ca 7 procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in