2026-07-24, 11:07
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du har fel. Regimen i Iran har ett enda mål och det är att behålla makten. Sundet är vitalt för dom, det är deras enda hållhake. En hållhake som dessutom gradvis kommer tappa betydelse i takt med att Irans grannar bygger andra transportvägar för oljan.

Nja, regimen i Iran har två mål och förutsättningen för att nå de målen ÄR att de behåller makten. Vilket förstås medför att du har rätt, att behålla makten är det ultimata kravet/målet.

De två andra är att göra Iran starkt och att sprida den "islamska revolutionen". Det finns två huvudsakliga klickar i den iranska "makt- och regimsektorn", som båda i sin tur består av diverse mindre klickar. Men de två huvudsakliga maktgrupperna är "revolutionärerna" och "pragmatikerna". De delar målet att Iran ska bli starkt (vilket i nuläget innebär att det ska försvaras), men "pragmatikerna" är mer nationalister och mindre intresserade av den islamska revolutionen.

Sundet har nu blivit vitalt för båda grupperna, eftersom det stoppade USAs anfall (och kommer att göra det igen). Men för "revolutionärerna" har sundet nu blivit ett sätt att påverka inte bara grannländerna utan hela världen, och de vill därför använda sundet till fromma för den "islamska revolutionen". För "pragmatikerna" är sundet en spelpjäs, som man kan utnyttja för strategiska fördelar under konflikten och för att få till en fördelaktig fredsuppgörelse, men efter det återgår Hormuz till att vara ett slags "latent hot" (som skyddar Iran från ytterligare aggressioner från USA och Israel). När Iran talar om "kontroll av sundet" så är det alltså två rätt olika versioner av "framtida kontroll", med en del gemensamma drag men med olika mål (ett aktivt och ett passivt).

De alternativa transportvägar som sannolikt kommer att byggas utgör ett slags hot mot "revolutionärernas" Hormuz-användning, eftersom de kommer att neutralisera den aktiva användningen av Hormuz som maktmedel. Men de utgör inget problem för "pragmatikerna", eftersom det är extremt enkelt att under en potentiell ny större konflikt slå ut dem (och därmed återge Hormuz den centrala roll sundet har idag). Det finns inget sätt att bygga hundratals kilometer av stora rör med brännbar vätska (eller gas) i som skulle göra dem ens svåra att angripa.

- - -

Det är förstås viktigt att det blir en balanserad fredsuppgörelse, och MoU:n var egentligen mycket bättre (för USA, och faktiskt hela världen) än allt gnäll om detaljerna och jämförelsen med Obamas "deal" och yada yada. Att lösa uranfrågan skulle ha varit en win (för världen), att stoppa Israels härjningar i Libanon skulle ha varit en win (för världen) och att öppna Hormuz skulle ha varit en win (och att man anmäler till Iran när man åker igenom ett billigt "pris" att betala). Men det som hade varit en jätte-win skulle ha varit att MoU:n ruckade maktbalansen i Iran till "pragmatikernas" fördel. Och den jättesegern skulle ytterlgiare ha förstärkts av att släppa Irans låsta tillgångar (så att de kunde befästa sin makt) och avlägsna sanktionerna (så de kunde ta Iran mot en ny "pragmatisk" framtid).

Israel var förstås helt emot den lösningen, eftersom det skulle ha utlöst Irans enorma tillväxtpotential och indirekt hotat den maktbalans i Mellanöstern som Israel är ute efter (där Israel med amerikanskt stöd är "centrum").

Och Trump är så okunnig, oallmänbildad och dum att han aldrig förstod ett smack. Han var därmed den svaga punkten i den smått briljanta lösning som USA hade fått tillstånd, där Iran såg ut att vinna i stunden men där den "islamska revolutionen" skulle ha neutraliserats på sikt (med stöd av 80% av folket i Iran, dessutom). Vem eller vad som fick idioten Trump att börja bomba igen blir väl en fotnot i historieböckerna, men det som kapitlet kommer att handla om är hur han brände tidernas chans att lösa hela Iran-frågan en gång för alla. Och möjligen samtidigt lägga grunden till ett stabilt Mellanöstern.

I princip har han ju chansen kvar, allt Trump behöver göra är säga "ok, nu har bombat tillräckligt, nu kör vi MoU:n". Han skulle förstås behöva kowtowa en aning framför Iran, fixa sina egna åligganden först (eftersom ingen, av fullgoda skäl, kan lita på Trump) och se till att åsidosätta alla iranska "revolutionärer" som vill vara med och styra förhandlingarna (så det blir "pragmatikerna" som rör fredsuppgörelsen i hamn). En rätt kort och enkel ToDo-lista med en mega-win i slutändan, men det fixar Trump garanterat inte heller, för honom är det alldeles, alldeles för komplicerat.
Citera
2026-07-24, 11:22
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
En av det mest positiva saker att se just nu är det som händer i Libanon.

Det ser ut som om bägge länderna lever upp till det de kommit överens om. Gör det inte? Det är så det blir när parterna ha ett gemensamt mål som bägge vill ha. Libanan har stöd från USA vilket de också behöver.

Israel bombar och förstör mer hus och hem och infrastruktur varje dag. Det senaste är att också spränga sönder vägkorsningar. De skjuter dessutom både på den libaneiska armén, ambulanser och annat som rör sig.

Citat:
Israel har börjat dra sig ur, Libanons arme tar över de platser. Kanske denna gång går det, Hizbollah avväpnas!! Vi får se en varaktig fred, det som länderna vill ha. Jag är jätte hoppfull, blir glad bara jag tänker på det.

Har för mig att inget Hizbollah-vapen ännu har överlämnats.

Men jag håller förstås med om att en varaktig fred skulle vara bra. Det förutsätter förstås att Israel drar sig tillbaka från ALL ockuperad libanesisk mark.

Citat:
Oavsett vad vi tycker om Trump prestationer i Mellanöstern måste vi väl kunna enas om att i Libanon har han lyckats med något som är historiskt. Länderna har typ varit i krig i 80 år, nu finns hopp för varaktig fred.

Trump har inte lyckats med nånting. Och hela "fredsgrejen" skapades för att ge Israel en ursäkt att fortsätta ockupera Libanon (och därmed neutralisera kravet i MoU:n på ett fullständigt tillbakadragande, en överenskommelse som Trump faktiskt har skrivit under). Det enda Trump har gjort är ljugit igen. För triljonte gången...?

Hur går det t.ex. med "Trumps fred" i Gaza? Också där dödas civila människor dagligen, och Israel har kapat åt sig en ännu större bit utan att lögnhalsen i Vita Huset sa ett knyst...

Citat:
Som jag fattar det är det 3 områden Israel dragit sig ur och som Libanons arme har tagit över. Amerikanarna kommer stödja Libanon i detta och även själva kontrollera att Hizbollah inte återvänder.

Då har du fattat fel. Betydande delar av "pilotområdena" är sådana områden som Israel inte lyckats ockupera, de drar sig alltså inte ens tillbaka.

Och "hizbollah" består av de människor som bor i området, så det blir litet svårt att kontrollera att de inte återvänder...

Citat:
Jag tror inte det kommer bli som under UNFIL då Hizbolla kunde bygga tullar bara hundra meter från FN utsiktstorn. Vad gjorde de ens där?

De bor där. Hizbollah är i grunden en gerilla-milis som försvarar sitt eget land.

Citat:
Du måste ju också tycka att det är possetiv att Libanons arme tar över dessa platser som Israel drar sig ur, eller? Det går inte över en natt, det ska det inte heller göra, för Hizbollah kan inte återvända. Då har vi krig igen. De är på väg och kanske det tar några månader.

Nu är det inte jag som är "du" i citat ovan, men jag tycker att det är extremt positivt om Libanons armé faktiskt börjar försvara landets befolkning och gränser. Det är ju den armén som borde ha försökt stoppa de israeliska krigsbrotten, mot den befolkning de är skyldiga att försvara. Istället sprang den libaneiska armén och gömde sig när Israel angrep landet, jagade en miljon människor på flykten och började förstöra deras hem och samhällen. Och lämnade hela försvarandet till hizbollah.

Nu har de som sprang och gömde sig fått i uppdrag att avväpna de enda som faktiskt försökte försvara området och människorna. Allt medan Israel fortsättningsvis ockuperar stora delar av landet och dagligen förstör hus, hem och infrastruktur. Hur tror du att det kommer att sluta?
Citera
2026-07-24, 11:41
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Då har du fattat fel. Betydande delar av "pilotområdena" är sådana områden som Israel inte lyckats ockupera, de drar sig alltså inte ens tillbaka.
Om det är så är du ensam om att ha rätt för så här skriver världens medier.

BEIRUT, July 21 (Reuters) - Lebanese army troops began deploying in the southern Lebanese town of Zawtar al-Gharbiyeh on Tuesday after Israeli forces withdrew from the ‌area, a senior Lebanese security official said, in line with a U.S.-brokered plan.
https://www.reuters.com/world/middle-east/lebanese-army-deploys-southern-town-after-israeli-withdrawal-official-says-2026-07-21/

Här är en annan länk där man ger samma citat.
https://www.google.com/amp/s/www.timesofisrael.com/in-first-lebanese-army-deploys-in-southern-pilot-zone-after-israeli-withdrawal/amp/

Det är alltså Libanons Armed Forces (LAF) som har sagt detta i ett statement.

Så har världens medier gjort ett fel citat eller ljuger Libanons arme enligt dig?

Jag är tror faktiskt mer på Libanons arme en ett anonymt konto på forumet som tidigare kommit med osanningar och inte ger källa till sitt påstående.

Du kanske inte ser det. Men detta är något mycket posetivt.

Edit. Jag uppdaterade mitt inlägg ett tag innan du skrev ditt. Jag förstår det som om det är tre byar som Libanon har/tar över efter Israel. En av tre områden.

The Lebanese army announced on Tuesday that it had begun deploying to an area in the south, one of three "pilot zones" outlined in a deal with Israel to disarm Hezbollah.
https://www.euronews.com/2026/07/21/lebanese-army-begins-deployment-to-southern-regions-after-israel-deal

Jag tror det kommer att gå bra!

Det är lite som ett test också, skriver medier
Man ska ha nytt samtal i augusti om jag inte misstar mig för att diskutera övriga områden.

Finns massa fina videor också på detta, där man ser Libanesisk militär och kanske även amerikansk(?) i området.

Jag tror man tränger undan den väpnade delen av Hizbollah och sedan ska de ju då helst frivilligt lägga ner vapnen. Vi får väl se hur det går med den biten. Men Libanon står inte ensamma i detta.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-24 kl. 12:15.
Citera
2026-07-24, 12:15
Medlem
Citat:
En av det mest positiva saker att se just nu är det som händer i Libanon.

Det ser ut som om bägge länderna lever upp till det de kommit överens om. Gör det inte? Det är så det blir när parterna ha ett gemensamt mål som bägge vill ha. Libanan har stöd från USA vilket de också behöver.

Jag hoppas att du har rätt. Vi vill alla, med undantag för Iran och de som stöttar Iran, ha fred. Men det är viktigt att påpeka att det i så fall blir fred genom styrka. Det är Israels massiva invasion med fem armédivisioner och tillämpningen av Dahiya-doktrinen som tvingat Libanon att inse att denna gång kommer Israel stanna permanent om de inte får med sig ett fredsavtal i reträtten.

Israeler är trötta på att ständigt behöva återkomma till Libanon för nya krig. Jag har själv varit där och jag är också trött på det. Samtliga av Israels övriga grannländer har blivit grundligt besegrade och förnedrade i flera olika storkrig och därför tvingats inse att krig med Israel måste undvikas till varje pris. Med Libanon är det annorlunda. De har aldrig lärt sig läxan. De deltog lite tafatt i förintelsekriget mot Israel 1948 men har sedan klarat sig undan storkrigen.

Terrängen i Libanon gynnar försvararen och nästintill omöjliggör för Israel att bedriva den storskaliga manöverkrigföring man är så duktiga på. Istället måste Israel vid varje ny invasion återerövra de kullar och byar man säkrade vid förra kriget. Det är riskabelt för soldaterna. Då är det bättre att stanna kvar permanent och vänta på seriösa fredstrevare. Kanske har vi sett en sådan nu.
Citera
2026-07-24, 12:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
De bor där. Hizbollah är i grunden en gerilla-milis som försvarar sitt eget land.

Det faktum att Libanons regering tycker att Hizbollah tillhör främmande makt är irrelevant menar du? Om Israel skulle stödja en kurdisk milis i Irak som bombade Iran, skulle du tycka att denna milisen var lika legitim?
Citera
2026-07-24, 12:51
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag hoppas att du har rätt. Vi vill alla, med undantag för Iran och de som stöttar Iran, ha fred. Men det är viktigt att påpeka att det i så fall blir fred genom styrka. Det är Israels massiva invasion med fem armédivisioner och tillämpningen av Dahiya-doktrinen som tvingat Libanon att inse att denna gång kommer Israel stanna permanent om de inte får med sig ett fredsavtal i reträtten.

Israeler är trötta på att ständigt behöva återkomma till Libanon för nya krig. Jag har själv varit där och jag är också trött på det. Samtliga av Israels övriga grannländer har blivit grundligt besegrade och förnedrade i flera olika storkrig och därför tvingats inse att krig med Israel måste undvikas till varje pris. Med Libanon är det annorlunda. De har aldrig lärt sig läxan. De deltog lite tafatt i förintelsekriget mot Israel 1948 men har sedan klarat sig undan storkrigen.

Terrängen i Libanon gynnar försvararen och nästintill omöjliggör för Israel att bedriva den storskaliga manöverkrigföring man är så duktiga på. Istället måste Israel vid varje ny invasion återerövra de kullar och byar man säkrade vid förra kriget. Det är riskabelt för soldaterna. Då är det bättre att stanna kvar permanent och vänta på seriösa fredstrevare. Kanske har vi sett en sådan nu.
Nu är jag en godtrogen person. Jag vill ju tro att detta kommer gå bra.

Denna gång är läget mer gynnsamt. Libanon får denna gång verklig hjälp. Vi minns väl alla innan förra gången då UNFIL skulle hålla Hizbollah borta och hur Hizbollah kunde bygga tullar och avfyra raketer bredvid UNFIL's baser och vakttorn. Libanon kan mycket väl ha haft goda intentioner, men de fick inte hjälpen de behövde.

Sedan förstår jag din synvinkel. Hade man inte lämnat förra gången hade kanske inte detta krig startat och liv hade sparats på bägge sidor. Jag läser Israeliska medier ibland. Jag känner till oron att man kan bli tvingad att göra om det och att då de personer som dött har gjort det förgäves.

Men om Israel också skulle vara kvar på obestämd framtid så tänker jag att det lägger krokben för varaktig fred. Denna gång är det inte FN som går in som garanti det är USA. Det är en jätte stor skillnad. Sedan med val i demokratiska länder kan allt förändras visserligen.

Jag tror att Trump har större planer en bara Iran och Libanon. Jag tror han ser för sig en våg av påskrivande av Abrahamsavtal. Saudiarabien med kärnavtalet nyss. Han har ju hintar att han vill få med Gulf Länderna, Libanon, Syrien kanske. Om han nu ror det iland eller inte, är ju en annan sak då.

Det får bära eller brista, vilket är lätt för mig att skriva när jag inte bor där.

Jag håller med dig. Hur kan man inte hoppas på fred? Två länder som krigat i typ 80 år som förhandlat fram en väg till varaktig fred, världens starkaste militärmakt ska stötta. Det är lätt att se det positiva i det.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-24 kl. 12:57.
Citera
2026-07-24, 16:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du har fel. Regimen i Iran har ett enda mål och det är att behålla makten. Sundet är vitalt för dom, det är deras enda hållhake. En hållhake som dessutom gradvis kommer tappa betydelse i takt med att Irans grannar bygger andra transportvägar för oljan.

Ja, iranska regeringen har som mål att behålla makten. Men det är inte Israels och Förenta staternas huvudsakliga mål att avlägsna iranska regeringen från makten.

Ja, Hormuz-sundet är iraniernas hållhake. Men det var inte därför Israel och Förenta staterna inledde kriget.
Citera
2026-07-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det blir inget inbördeskrig i Bahrain - titta på en karta. Saudierna har flera val inget av dem är bra. Det är ett klassiskt dilemma. De blir tvungna att eskalera om det inte kan fortsätta muta Houthis. Problemet är att om de eskalerar är att de har jemenitiska styrkor som är dåliga. Sudaneserna har åkt hem och Pakistan vill inte och sagt nej tidigare MEN om Saudi informerar Pakistan att det är deras olja Houthi stoppar kommer säker parlamentet i Pakistan godkänna att deras styrkor i Saudi går över gränsen till Jemen. Och är det riktig kris så kan nog Saudierna få Pakistan att hota Iran med en invasion i östra Iran. Möjligen kan Saudi skicka in Saudiska stammiliser/inrikestrupper men de är ju till mest för att förtrycka saudier men de är bra på ökenkrig. Det är nog bättre än den saudiska armen.
Intressant inlägg du gjorde. Anledningen att jag tänkte att det kunde eskalera i Bahrain är att det är ett av få länder där Shia är i majoritet.
Citera
2026-07-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi ser det blir exakt tvärtom, skulle vi vara förbannade hade vi kickat ut Usa:s baser från europa, vi gör tvärtom o smörjer upp Trump vid varje besök, hänvisa vi är mer enade än innan.

Usa skulle tjäna stora pengar på sluta var världspolis, men skulle vi inte ha någon polis skulle världen varit mycket värre.
Fast väldigt många har tolkat nuvarande situation som att USA är svagare och sårbarare än vad man tidigare trott. Lite som flera experter trodde att Ryssland enkelt skulle inta Ukraina.
Citera
2026-07-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Intressant inlägg du gjorde. Anledningen att jag tänkte att det kunde eskalera i Bahrain är att det är ett av få länder där Shia är i majoritet.

Saudi bestämmer och kontrollerar allt i Bahrain. Titta på kartan
Citera
2026-07-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Fast väldigt många har tolkat nuvarande situation som att USA är svagare och sårbarare än vad man tidigare trott. Lite som flera experter trodde att Ryssland enkelt skulle inta Ukraina.
Som jag har tagit upp tidigare, Trump var den som varna europa att inte köpa gas får ryssland, europa o framförallt tyskarna satt rakt ut o skrattade åt Trump när han berätta detta.

Vi kan alltså se likande idag, man är emot även om Trump hade 100%rätt med köp inte olja/gas av Putin.
Nu får vi sitta o betala igen allt för dessa dumma beslut eu gjort, och det med råge, både skenade energipiser, brist på energi, osv, vi ska tacka att Trump kom tillbaka, Usa kommer gå ännu starkare ur detta än förut, det ser vi hur företag börja öka upp i Usa, och det är företagen som styr vår värlfärd o inget annat.
Citera
2026-07-24, 18:38
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Om det är så är du ensam om att ha rätt för så här skriver världens medier.

Kanske kolla på en karta istället för att tro på propaganda och annan BS?

Här syns två av de tre områdena: Israel-Lebanon Pilot Zones.

Det tredje området (Srifa) ligger strax sydväst från Froun-området. Alla tre områden TYDLIGT utanför det (ljusblågröna) område som Israel kontrollerar.

Citat:
Det är alltså Libanons Armed Forces (LAF) som har sagt detta i ett statement.

Så har världens medier gjort ett fel citat eller ljuger Libanons arme enligt dig?

Jag är tror faktiskt mer på Libanons arme en ett anonymt konto på forumet som tidigare kommit med osanningar och inte ger källa till sitt påstående.

Se ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in