Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Jag försöker förstå hur det är möjligt att 15 % av befolkningen röstar V och MP och 32% S.
Jag har ställt frågan till några vänsterpersoner på FB vad som är dåligt med nuvarande styre och vad hoppas man på ska bli bättre med vänstern i förarsätet? Men jag får inget svar, inte ett enda.
Sverige är verkligen på rätt väg. Vi har färre skjutningar, ställer hårdare krav på försörjning, låga skatter och allmänt sunda saker som tas beslut om.
Ska tillägga att jag f.n är extrem låginkomsttagare och är förvånad hur otroligt förmånligt det är. Jag betalar extremt låg skatt och kan inte för mitt liv förstå hur någon kan vara missnöjd med det. Förväntar man sig ännu lägre skatter för de som är låginkomsttagare?
Kan någon här ge mig svar?
Är det fler som känner som jag
Varför inte fråga AI, du får bättre svar med det än här, märker du väl själv? Jag tar mig friheten att hjälpa dig
Citat:
Varför reagerar vissa kritiskt på nuvarande styre?
De som röstar på S, V eller MP delar ofta uppfattningen att regeringen och SD inte tar hänsyn till följande:
Välfärdens kris: Många ser att sjukvården och skolan i kommuner och regioner drabbas av uppsägningar och sparkrav. De anser att staten borde skjuta till resurser istället för att genomföra skattesänkningar.
Långsiktig brottsförebyggande analys: De menar att hårdare straff ensamt inte stoppar nyrekryteringen av unga killar till gängen om man samtidigt skär ner på socialtjänst, fritidsgårdar och skola.
Klimatpolitiken: MP- och V-väljare, men även många S-väljare, anser att nuvarande regering har bagerat Sveriges klimatmål och saknar en tillräckligt kraftfull plan för den gröna omställningen.
Det handlar alltså sällan om att folk är missnöjda med att de själva får behålla mer pengar i plånboken som låginkomsttagare – utan om en oro för vad som händer med den gemensamma samhällsservicen när de pengarna inte längre går till välfärden.
Citat:
Prompt: Finns det skillnad i underliggande människosynen också?
Ja, det gör det absolut. Många statsvetare och politiska filosofer menar att skillnaden i ideologi i grunden kokar ner till just **olika syn på människan**, hennes drivkrafter, ansvar och relation till kollektivet.
Här är en uppdelning av hur människosynen skiljer sig åt mellan **Socialdemokraterna (S)**, **Moderaterna (M)** och **Sverigedemokraterna (SD)**.
## 1. Socialdemokraterna (S): Människan som en produkt av sin miljö
Den socialdemokratiska människosynen bygger på idén om **reell frihet** och kollektiv trygghet.
* **Miljöns betydelse:** S ser människan som formbar och starkt påverkad av sina livsvillkor (uppväxt, skola, ekonomi, bostadsområde). Om en individ misslyckas eller hamnar i kriminalitet beror det i första hand på strukturella faktorer och bristande förutsättningar, snarare än att människan är "ond" eller lat.
* **Frihet genom trygghet:** För S är människan inte genuint fri om hon ständigt orvar sig för sjukdom, arbetslöshet eller om barnen får en dålig skolgång. Samhället (kollektivet) måste därför bygga en stark välfärd som fungerar som en språngbräda så att *alla* får samma chanser, oavsett bakgrund.
* **Solidaritet:** Människor ses som beroende av varandra. Att betala skatt ses inte som en förlust av personlig frihet, utan som ett gemensamt avtal för att garantera alla människors lika värde i praktiken.
## 2. Moderaterna (M): Den autonoma och ansvarstagande individen
Den moderata (liberalkonservativa) människosynen sätter **individens frihet och egna ansvar** i centrum.
* **Eget ansvar och drivkrafter:** M ser människan som en förnuftig, självständig aktör som bäst vet vad som är bra för henne själv. Människan drivs av ambitioner och viljan att förbättra sin egen situation. Därför måste det löna sig att arbeta, studera och ta ansvar.
* **Frihet från statlig inblandning:** För M innebär frihet framför allt *frånvaro av tvång*. Höga skatter och en stor stat anses begränsa individens självbestämmande och göra henne beroende av systemet (så kallat "bidragsberoende").
* **Belöning efter ansträngning:** M har en mer prestationsbaserad syn på rättvisa. Det ses som rättvist att den som kämpar, tar risker eller utbildar sig får behålla mer av sina pengar, och att individen bär ett personligt ansvar för sina livsval och misslyckanden.
## 3. Sverigedemokraterna (SD): Människan som en kultur- och gemenskapsvarelse
Sverigedemokraternas (socialkonservativa) människosyn skiljer sig markant från både S och M genom att betona **nedärvd essens, kultur och nationell gemenskap**.
* **Behovet av tillhörighet:** SD ser människan som en varelse med ett djupt rotat behov av trygghet, traditioner, kontinuitet och en gemensam identitet. För SD är ett fungerande samhälle inte bara ett avtal om ekonomi, utan bygger på en gemensam kultur, historia och värdegrund.
* **Nedärvd essens och karaktär:** I SD:s idéarv finns tanken om att människan har vissa nedärvda egenskaper som inte helt går att forma om genom miljö eller uppfostran. När det gäller brott och straff ser SD ofta handlingen som ett uttryck för individens karaktär eller bristande assimilering, vilket gör att avskräckning och straff blir viktigare än rehabilitering.
* **Plikt och normer:** Människan behöver tydliga normer, gränser och auktoriteter (som familjen, polisen och staten) för att samhället inte ska förfalla i kaos.
## Sammanfattning av människosynen
> * **Socialdemokraterna (S):** *"Människan formas av sitt sammanhang. Genom att ge alla trygghet och lika chanser frigör vi individens potential."*
> * **Moderaterna (M):** *"Människan är sin egen lyckas smed. Genom frihet, egna val och personligt ansvar växer individen."*
> * **Sverigedemokraterna (SD):** *"Människan behöver sin kultur, sin nation och tydliga ramar för att känna trygghet och hålla ihop samhället."*
>
Det är ofta här grundkonflikten ligger: När en S-väljare ser på en person i utanförskap ser de **brist på samhälleliga resurser och chanser**. När en M-väljare ser samma person ser de **brist på egna drivkrafter och incitament**. När en SD-väljare ser personen ser de **brist på kulturanpassning, krav och normer**.
Plånboken är inte allt. Jag själv är rikare än tidigare. Min främsta problem är dels människosynen. Jag delar inte den människosyn som är vanligast här, att invandrare och muslimer VILL ha bidrag, eller är till sin essens är kriminella eller illvilliga. Jag har rest runt i världen, träffar människor med olika kulturer både i Sverige och utomlands och jag ser att människor, i grunden, är mer lika än olika. De vill väl för sitt samhälle, de vill bidra, de vill ha en bättre framtid för sig och sina medmänniskor och de vill göra rätt för sig. Jag ser inte att Tidö-partierna har en politiker som drar nytta av människors inneboende styrka. De har en cynisk och negativ syn på människor, och politiken får som konsekvens att alla ska tänka på sitt eget bästa allena, även om det gör det sämre för sina medmänniskor. Jag tror att integrationen med deras politik blir sämre och därmed också de negativa konsekvenserna av invandringen. Jag håller däremot med om att invandringen måste vara balanserad, så att man kan klara av att integrera de som kommer hit. Jag tycker att vi ska ha en resurseffektiv välfärd, och att vinsterna som fristående skolor gör ska gå tillbaka till skolan och inte gå ut i utdelning till ägarna.