2026-07-22, 22:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Kan i så fall också vara suicid. Är ju ett inte okänt fenomen att den som vill begå självmord ibland kryper undan någonstans. Men jag har ändå svårt att tro att en kropp kan ligga i en krypgrund utan att lukten blir mycket påträngande.

Nu vet jag inte hur det funkar. Men om det är exempelvis sten- eller betonggolv och -väggar, luktar det verkligen igenom golv och väggar då?
Citera
2026-07-22, 22:13
Medlem
Vart på flintgatan är detta? Ser ut som alla hus där har källare?
Citera
2026-07-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har du gatunummer?

Flintgatan 11
Citera
2026-07-23, 16:08
Medlem
elidahmes avatar
Nu är jag kanske ute och cyklar, men borde inte det kommit ett svar kring huruvida det rör sig om djur- eller människoben vid det här laget? Tänker att om benen var i det skicket att de skulle kunna tolkas komma från människa, torde det väl gå ganska snabbt för en osteolog att konstatera ursprung? Dvs det borde knappast ha handlat om små benfragment som borde vara mer svåranalyserade.
Citera
2026-07-24, 00:51
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu vet jag inte hur det funkar. Men om det är exempelvis sten- eller betonggolv och -väggar, luktar det verkligen igenom golv och väggar då?

Jag tänker i alla fall spontant att om en kropp kan komma in så kan lukten komma ut... Kanske inte genom ett betonggolv men en krypgrund är väl ventilerad, utöver att det finns en öppning som kroppen kom in igenom.
Citera
2026-07-24, 07:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
nej för det första hade man inte som idag ihålliga väggar - utan det var solida stenväggar eller solida timmerväggar. För det andra så luktar det så in i helvete jävla illa att ha ruttna djurrester i väggen och det finns inget sätt att få dem att sluta lukta. Varför utsätta sig för det lidandet...?
Icke, du har fel.
Citera
2026-07-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Icke, du har fel.
Nej… folk (du) läser dåligt.
Frågan var om man gömde saker i VÄGGAR.
Inte om man gömde saker i hus. I trösklar däremot… en snok under farstu tröskeln betydde tur och höll sjukdom borta osv. Men väggar var solida förr. Har själv ett 1700-talshus. Solida liggtimrade väggar, oisolerade. Huset är avstyckat från en gård där huset är från 1500-talet. Solida stenväggar, metertjocka.
Citera
2026-07-24, 17:50
Medlem
Slut på spekulationer nu. Det var djurben och inte människoben.
Citera
2026-07-24, 18:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aulikki
Slut på spekulationer nu. Det var djurben och inte människoben.

Enligt vilken källa?
Citera
2026-08-02, 21:34
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Enligt vilken källa?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/mystiskt-benfynd-i-varnamo-utrett-ror-sig-om-djurskelett

De var tydligen djur tyvärr. Man hade ju hoppats på att det skulle varit någon människa så att familj kan få ro.
Citera
2026-08-02, 21:35
Medlem
Extremeflys avatar
Mod kan stänga denna tråden.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto