2026-07-18, 12:51
Medlem
Extremeflys avatar
Man har hittat benrester i en krypgrund i Värnamo.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1481950

Citat:
Vi kommer dit och tycker också att det ser ut som det, även om vi såklart inte kan vara säkra förrän vi undersökt dem, säger Martina Gradian vid polisen till Värnamo Nyheter.

Ärendet utreds som misstänkt brott mot griftefriden men det finns ingen misstänkt.

Vem skulle detta kunna röra sig om ifall det nu visar sig vara från brottsfall? Kan tänka mig att de kan ha legat där väldigt länge. Någon som har koll på vilken adress det är och när huset kan vara byggt?
Citera
2026-07-18, 12:58
Medlem
bithaxs avatar
Vi har själva benrester i krypgrunden på sommarstugan. Det är ben från djur (lamm) som de som byggde kåken käkade för över 100 år sedan.

Förhoppningsvis kommer de fram till att det är djur ben i dethär fallet också. Det kan också vara så att de hittat platsen där vikingahövdingen balle den röde begravde sina trälar.
Senast redigerad av bithax 2026-07-18 kl. 13:06.
Citera
2026-07-18, 13:03
Medlem
Baptistes avatar
Gissar att det är ben från ett djur typ en gris.
Citera
2026-07-18, 13:06
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vi har själva benrester i krypgrunden på sommarstugan. Det är ben från djur (lamm) som de som byggde kåken käkade för över 100 år sedan.

Förhoppningsvis kommer de fram till att det är djur ben i dethär fallet också, får man hoppas. Kan också vara så att de hittat platsen där vikingahövdingen balle den röde begravde sina trälar.

Citat:
Ursprungligen postat av Baptiste
Gissar att det är ben från ett djur typ en gris.

Vi får hoppas på det såklart, även om de vore tur i oturen om de var en människa så anhöriga kan få ett slut.

Såg att de fanns en försvunnen flicka från Värnamo som försvann -95. Så de skulle kunna röra sig om henne. Analysen lär väl gå rätt så snabbt att avgöra om de är människa eller djur.
Citera
2026-07-18, 13:11
Medlem
Sopor, slaktrester, djur som krypit in in och självdött... Det behöver inte handla om något brott, även om ärendet utreds som brott mot griftefriden.

Med aktuell brottsrubricering tillsätts förmodligen verktyg och resurser för att undersöka om benbitarna över huvud taget är mänskliga och är de det så blir nästa steg att undersöka om det handlar om nyare eller äldre kvarlevor, samt varifrån de kommer.

År 2021 påträffades ett barnskelett från 1700-talet i en fastighet i Tierp:
(FB) Barnskelett hittat i innertak (Tierp) (2021-08-23)
Citera
2026-07-18, 13:28
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Enligt grävare som jag anlitat, så är det inte helt ovanligt med mänskliga kvarlevor i jordmassor dom hanterar.
Det kan handla om gamla gravar, inte alls nödvändigt mord.

Och dom vill ogärna avbryta arbetet med att kontakta polisen eller arkeologer
Citera
2026-07-18, 13:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Förhoppningsvis kommer de fram till att det är djur ben i dethär fallet också. Det kan också vara så att de hittat platsen där vikingahövdingen balle den röde begravde sina trälar.
Var inte det vanligt förr, att gömma djurskelett i väggar edyl? Skrock.
Citera
2026-07-18, 14:54
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Enligt grävare som jag anlitat, så är det inte helt ovanligt med mänskliga kvarlevor i jordmassor dom hanterar.

Vad jag läst om var det relativt vanligt under 50/60/70-talet och de "saneringar" som gjordes i stadskärnor av äldre bebyggelse. Rester av kyrkogårdar o.d. åkte med schacktmassor och ut på deponin i skydd av mörkret..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/skelettdelar-funna-vid-byggarbetsplats-i-sala-backe I Uppsala hittade man skelettdelar i schaktmassor vid ett bygge..

https://www.youtube.com/watch?v=T4j2lvcC4lA 2014 hittade man en del skelett mitt i centrala Malmö..
Citera
2026-07-18, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Var inte det vanligt förr, att gömma djurskelett i väggar edyl? Skrock.
Det har även förekommit att man stoppat in döda spädbarn i väggar och tak.

https://www.unt.se/nyheter/tierp/artikel/ett-barnskelett-foll-ner-mordutredning-pagar/jogdvggr
Senast redigerad av Spikerman 2026-07-18 kl. 16:05.
Citera
2026-07-18, 16:04
Medlem
Känner folk som gräver runt Sigtuna, dom gömmer hittade benbitar direkt för att slippa förseningar och kostnader för arkeolger, mm.
Citera
2026-07-18, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus

Det är ju inte jämförbart med benrester i en krypgrund.
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Vad jag läst om var det relativt vanligt under 50/60/70-talet och de "saneringar" som gjordes i stadskärnor av äldre bebyggelse. Rester av kyrkogårdar o.d. åkte med schacktmassor och ut på deponin i skydd av mörkret..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/skelettdelar-funna-vid-byggarbetsplats-i-sala-backe I Uppsala hittade man skelettdelar i schaktmassor vid ett bygge..

https://www.youtube.com/watch?v=T4j2lvcC4lA 2014 hittade man en del skelett mitt i centrala Malmö..
Inte jämförbart med en krypgrund.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Känner folk som gräver runt Sigtuna, dom gömmer hittade benbitar direkt för att slippa förseningar och kostnader för arkeolger, mm.
Intressant, men hur är det relevant för tråden?
Citera
2026-07-18, 16:21
Medlem
Det kanske bodde en änglamakerska där tidigare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in