2026-07-21, 18:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gittesson
Är ett flerfamiljshus på Flintgatan….

Har du gatunummer?
Citera
2026-07-21, 19:49
Medlem
Sunghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gittesson
Är ett flerfamiljshus på Flintgatan….

I området finns en boplats från stenåldern.

Länk till
L1972:6990 Boplats
Möjlig fornlämning
RAÄ-nummer:
Värnamo 7:1

https://pub.raa.se/visa/objekt/lamning/b96e7d89-4f47-463e-b5f7-168fa37b0d62
Citera
2026-07-21, 21:31
Medlem
FanTaMigs avatar
Husen på Flintgatan set ut att vara uppförda på 30-talet, dumpade man så värst mycket djurben i krypgrunden då? Får hoppas att det är någon person som varit försvunnen så att anhöriga åtminstone kan få någon form av avslut.
Citera
2026-07-21, 21:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FanTaMig
Husen på Flintgatan set ut att vara uppförda på 30-talet, dumpade man så värst mycket djurben i krypgrunden då? Får hoppas att det är någon person som varit försvunnen så att anhöriga åtminstone kan få någon form av avslut.

Det tror jag inte man gjorde. Sen har jag för mig att ibland har skelettdelar ”dykt upp” genom att man tagit schaktmassor från där det tidigare varit gravar, så som exempelvis en kolerakyrkogård.
Citera
2026-07-21, 23:31
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FanTaMig

Jag vet faktiskt ett fall där ben från djur som svartslaktades under andra världskriget gömdes i en torpargrund. Det var en myndighetsperson, jag vill minnas tullvaktmästare, som hade bott i huset så inte bra om han ertappades med sådant. Benen hittades i slutet på 60-talet när han var död och barnen skulle sälja huset. Tror det var skelett från två eller tre kalvar. Säkert helt renkokta och putsade innan de gömdes - inget fick förfaras.

En människokropp intryckt i en krypgrund verkar ju mindre troligt i mina ögon, det skulle väl lukta fan ganska länge?
Citera
2026-07-22, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baptiste
Gissar att det är ben från ett djur typ en gris.

Långgris.
Citera
2026-07-22, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag vet faktiskt ett fall där ben från djur som svartslaktades under andra världskriget gömdes i en torpargrund. Det var en myndighetsperson, jag vill minnas tullvaktmästare, som hade bott i huset så inte bra om han ertappades med sådant. Benen hittades i slutet på 60-talet när han var död och barnen skulle sälja huset. Tror det var skelett från två eller tre kalvar. Säkert helt renkokta och putsade innan de gömdes - inget fick förfaras.

En människokropp intryckt i en krypgrund verkar ju mindre troligt i mina ögon, det skulle väl lukta fan ganska länge?

Ja då de luktar fan några veckor bara de dött en mus/sork, grannarna till mina föräldrar hade en katt dött under huset så bara till att plocka ur en grundsten för att ta sig in å hitta luktkällan då de började lukta fan i hela kåken.
Citera
2026-07-22, 15:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Kroppen kan ju hamnat där så att säga på egen hand. Att han eller hon tog sig in men av någon anledning inte tog sig ut. Vet inte om det behöver lukta så mycket om det är isolerat? Inte ett område andra rör sig i. Vet ett fall där en person fastnade i en skorsten och hittades efter flera år.

Men nog mindre osannolikt att någon placerat en kropp (förutom möjligen ett barn) där. Kanske då i samband med en renovering eller när huset byggdes.
Citera
2026-07-22, 19:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kroppen kan ju hamnat där så att säga på egen hand. Att han eller hon tog sig in men av någon anledning inte tog sig ut. Vet inte om det behöver lukta så mycket om det är isolerat? Inte ett område andra rör sig i. Vet ett fall där en person fastnade i en skorsten och hittades efter flera år.

Men nog mindre osannolikt att någon placerat en kropp (förutom möjligen ett barn) där. Kanske då i samband med en renovering eller när huset byggdes.

Kan i så fall också vara suicid. Är ju ett inte okänt fenomen att den som vill begå självmord ibland kryper undan någonstans. Men jag har ändå svårt att tro att en kropp kan ligga i en krypgrund utan att lukten blir mycket påträngande.
Citera
2026-07-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Var inte det vanligt förr, att gömma djurskelett i väggar edyl? Skrock.
nej för det första hade man inte som idag ihålliga väggar - utan det var solida stenväggar eller solida timmerväggar. För det andra så luktar det så in i helvete jävla illa att ha ruttna djurrester i väggen och det finns inget sätt att få dem att sluta lukta. Varför utsätta sig för det lidandet...?
Citera
2026-07-22, 21:04
Medlem
Hittade benrester på min vind huset är från 1920.. Men såg ut att vara från djur
Citera
2026-07-22, 21:22
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
nej för det första hade man inte som idag ihålliga väggar - utan det var solida stenväggar eller solida timmerväggar. För det andra så luktar det så in i helvete jävla illa att ha ruttna djurrester i väggen och det finns inget sätt att få dem att sluta lukta. Varför utsätta sig för det lidandet...?
Apropå krypgrund så kommer det en massa kryp också av sånt. Flugor, änger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in