2026-07-23, 16:28
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Känns väldigt normalt som flera skriver. Du får lära dig att gilla drömmarna under denna period, det är ju hjärnans sätt att skapa ordning och reda. Något du fuckat upp med weed. Men du får härda ut ett tag helt enkelt, några månader potentiellt.

Köp en sovmask, hjälper som fan. Ljuset får dig att drömma som inåt helvete…
Har samlat på mig några stycken efter flygresor så kan prova dra på mig en. Aldrig hört om det men varför inte, jag testar.
Citera
2026-07-23, 18:31
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Jag har rökt dagligen i 14 år. Nu har jag slutat. Mestadels pga ekonomin och för att jag vill kunna klara drogtest för jobb, samt för att testa ett liv utan. Under dessa år har jag drömt 2–3 gånger per år, oftast när jag tagit andra droger som boostat på drömmarna.

Nu har jag varit utan i en månad och jag drömmer helt galet mycket. Känns som att jag drömmer flera timmar om dagen och jag minns varenda sekund. När jag vaknar skulle jag lätt kunna sitta och återberätta en dröm i 30 minuter eftersom jag kommer ihåg allt.

Det är inte ens så att jag drömmer något extremt eller obehagligt. Oftast är det bara ett helt vanligt liv som är ganska förankrat i verkligheten.

Igår till exempel drömde jag att jag var ute och reste, åt på restaurang, åkte bil som passagerare, gick runt i staden jag älskar och umgicks med människor. Inget speciellt hände egentligen, även om det ibland är lite småflummigt och orealistiskt.

Ibland kan jag typ "teleporteras" mellan olika platser, som i en film där vissa delar har klippts bort och man inte vet vad som hände däremellan. Men det finns alltid en röd tråd genom hela drömmen. Den börjar aldrig om med en ny dröm, utan det är samma dröm som fortsätter hela natten. Väldigt likt att kolla på en film.

Somnade till 2 timmar idag och drömde under kanske 1 timme av den tiden. Kan fortfarande återberätta hela drömmen nu.

Det konstigaste är när jag vaknar. Jag är helt omtumlad i typ en timme eftersom min hjärna har svårt att förstå att det bara var en dröm. Om jag minns något så känns det som att det måste ha hänt på riktigt. Hjärnan har svårt att acceptera att något kan kännas så verkligt men ändå bara ha hänt i huvudet.

Om något jobbigt händer i en dröm så kan jag må dåligt efteråt tills jag lyckats förklara för mig själv att det faktiskt inte hände.

Jag känner mig också aldrig riktigt utvilad längre. Det känns inte som att jag har sovit, utan mer som att jag har varit iväg och gjort massa saker i flera timmar. Jag sover runt 6 timmar plus/minus, så drömmarna tar ju upp en ganska stor del av tiden. Som idag när jag sov 2 timmar och drömde halva tiden så känns det som att jag varit vaken.

Eftersom jag knappt har drömt på 14 år så vet jag inte om det här är normalt eller inte, men det känns inte riktigt normalt.

Kommer det bli bättre? Hur lång tid brukar det ta?

Att du drömmer mycket och intensivt är en helt normal och väldigt vanlig del av återhämtningen när du slutar med cannabis. Det beror på att gräs stör djupsömnen och REM-sömnen. När du slutar "tas ikapp" förlorad drömtid, vilket kallas för REM-rebound.

Med detta sagt vill jag även tillägga att du har rökt 14 år i sträck och har troligen enorma reserver i kroppen. Ge det ett par månader så lär det vara över.

Grattis till drogfriheten!
Citera
2026-07-23, 20:41
Medlem
Bluebeast72s avatar
Drömmarna o svettningar blir du av med men aldrig suget. Mary Jane är ingen kvinna man glömmer
Citera
2026-07-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Drömmarna o svettningar blir du av med men aldrig suget. Mary Jane är ingen kvinna man glömmer

Jag rökte dagligen i ungefär 15 år. Hade något litet uppehåll då och då pga torka. Har nu varit ren över 3 år. Suget försvann samma sekund som jag bestämde mig för att bli vuxen. Dom som inte blir av med suget är sånna som tyvärr lever ganska fattiga liv, vet att jag gjorde det innan jag slutade. Det enda som var viktigt var att bli hög. Pinsamt.
Citera
2026-07-23, 22:27
Medlem
Mr Hectors avatar
Om du drömmer på dagen känns det ju onekligen lite olustigt. Själv drömmer jag inte så mycket längre, kan minnas mina drömmar max 1 gång/år och så har det varit de senaste tjugo åren. Rökt en del men det var flera år sedan det var på daglig basis. Kan inte minnas jag drömde mer sedan jag slutade.
Citera
2026-07-24, 01:59
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Jag har rökt dagligen i 14 år. Nu har jag slutat. Mestadels pga ekonomin och för att jag vill kunna klara drogtest för jobb, samt för att testa ett liv utan. Under dessa år har jag drömt 2–3 gånger per år, oftast när jag tagit andra droger som boostat på drömmarna.

Nu har jag varit utan i en månad och jag drömmer helt galet mycket. Känns som att jag drömmer flera timmar om dagen och jag minns varenda sekund. När jag vaknar skulle jag lätt kunna sitta och återberätta en dröm i 30 minuter eftersom jag kommer ihåg allt.

Det är inte ens så att jag drömmer något extremt eller obehagligt. Oftast är det bara ett helt vanligt liv som är ganska förankrat i verkligheten.

Igår till exempel drömde jag att jag var ute och reste, åt på restaurang, åkte bil som passagerare, gick runt i staden jag älskar och umgicks med människor. Inget speciellt hände egentligen, även om det ibland är lite småflummigt och orealistiskt.

Ibland kan jag typ "teleporteras" mellan olika platser, som i en film där vissa delar har klippts bort och man inte vet vad som hände däremellan. Men det finns alltid en röd tråd genom hela drömmen. Den börjar aldrig om med en ny dröm, utan det är samma dröm som fortsätter hela natten. Väldigt likt att kolla på en film.

Somnade till 2 timmar idag och drömde under kanske 1 timme av den tiden. Kan fortfarande återberätta hela drömmen nu.

Det konstigaste är när jag vaknar. Jag är helt omtumlad i typ en timme eftersom min hjärna har svårt att förstå att det bara var en dröm. Om jag minns något så känns det som att det måste ha hänt på riktigt. Hjärnan har svårt att acceptera att något kan kännas så verkligt men ändå bara ha hänt i huvudet.

Om något jobbigt händer i en dröm så kan jag må dåligt efteråt tills jag lyckats förklara för mig själv att det faktiskt inte hände.

Jag känner mig också aldrig riktigt utvilad längre. Det känns inte som att jag har sovit, utan mer som att jag har varit iväg och gjort massa saker i flera timmar. Jag sover runt 6 timmar plus/minus, så drömmarna tar ju upp en ganska stor del av tiden. Som idag när jag sov 2 timmar och drömde halva tiden så känns det som att jag varit vaken.

Eftersom jag knappt har drömt på 14 år så vet jag inte om det här är normalt eller inte, men det känns inte riktigt normalt.

Kommer det bli bättre? Hur lång tid brukar det ta?
Jag har tyvärr inga råd att ge dig, men jag känner igen din beskrivning från när jag började med Sertralin för typ 20 år sedan. Jag drömde extremt mycket varje natt, nätterna kändes som ett 12h film-maraton.
Citera
2026-07-24, 06:04
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamBaa
Jag rökte dagligen i ungefär 15 år. Hade något litet uppehåll då och då pga torka. Har nu varit ren över 3 år. Suget försvann samma sekund som jag bestämde mig för att bli vuxen. Dom som inte blir av med suget är sånna som tyvärr lever ganska fattiga liv, vet att jag gjorde det innan jag slutade. Det enda som var viktigt var att bli hög. Pinsamt.
Det kommer en dag när du står o målar fritidshus, ohhh, ahhh, en spliff..mmmm.... människa igen. Jo man tackar.
Citera
2026-07-24, 11:05
Medlem
Det är ju extremt tråkigt att inte drömma när man röker dagligen men ack så skönt man somnar och sover. Jag har gjort pauser på ca 3 månader då, rökt näst intill dagligen i 10 år. Senaste pausen jag hade var nog bara på ca 1 månad. Då upplevde jag inte att jag hade dessa starka drömmar som jag tidigare haft när jag haft uppehåll. Visst jag drömde men inte så intensivt så att jag kom ihåg allt. Jag kände mig också väldigt sliten varje morgon och som om jag bara halvsovit hela natten. Detta brukar jag normal vis bara känna första veckan men senaste gången efter en hel månad. Jag kunde inte stå ut med dålig sömn och började röka igen. Inte fel med paus ibland såklart. För mig inträffar det neutralt när jag känner att det är dags. Nästa paus ska jag dock försöka hålla ut längre än 1 månad så att kroppen hinner återställas helt. Vet att det finns en väg tillbaka till normal sömn.
Citera
2026-07-24, 13:08
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Lättare att sluta röka weed än att sluta med nikotin tycker jag.

Håller med till 100.

Och till TS, jag rökte i sisådär 20 år. Helvete vilka udda drömmar jag fick, vissa vara bara galet skumma/skeva, vissa mardrömmar. Men det ger med sig med tiden.
Citera
2026-07-26, 04:31
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamBaa

Att folk skulle leva fattiga liv enbart för att de mår bra av att bli höga, det är något du projicerar och som stämmer för dig, men inte för andra.
Att leva ett liv fyllt med mening och medmänniskor, vars dagar avslutas med att bli hög, innebär inte att man lever ett ganska fattigt liv, tvärtom är man tillfreds med sitt liv och kräver inte mer.

Vad vill du ha ut av livet, som är så viktigt utan cannabis?
Citera
2026-07-26, 04:34
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Det är ju extremt tråkigt att inte drömma när man röker dagligen men ack så skönt man somnar och sover. Jag har gjort pauser på ca 3 månader då, rökt näst intill dagligen i 10 år. Senaste pausen jag hade var nog bara på ca 1 månad. Då upplevde jag inte att jag hade dessa starka drömmar som jag tidigare haft när jag haft uppehåll. Visst jag drömde men inte så intensivt så att jag kom ihåg allt. Jag kände mig också väldigt sliten varje morgon och som om jag bara halvsovit hela natten. Detta brukar jag normal vis bara känna första veckan men senaste gången efter en hel månad. Jag kunde inte stå ut med dålig sömn och började röka igen. Inte fel med paus ibland såklart. För mig inträffar det neutralt när jag känner att det är dags. Nästa paus ska jag dock försöka hålla ut längre än 1 månad så att kroppen hinner återställas helt. Vet att det finns en väg tillbaka till normal sömn.

Upplever du självmordstankar?
Citera
2026-07-26, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IThzwhenIP
Det sitter kvar i hjärnans fettceller i upp till 2 år och det kan komma släppningar ibland då man känner sig rusig.
Men du kommer sakta tillbaka så håll ut.
Är du medlem i Föräldrar mot narkotika eller?
Nej, THC "sitter" inte kvar i hjärnans fettceller i flera år. Total lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in