2026-07-23, 00:23
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Jag har rökt dagligen i 14 år. Nu har jag slutat. Mestadels pga ekonomin och för att jag vill kunna klara drogtest för jobb, samt för att testa ett liv utan. Under dessa år har jag drömt 2–3 gånger per år, oftast när jag tagit andra droger som boostat på drömmarna.

Nu har jag varit utan i en månad och jag drömmer helt galet mycket. Känns som att jag drömmer flera timmar om dagen och jag minns varenda sekund. När jag vaknar skulle jag lätt kunna sitta och återberätta en dröm i 30 minuter eftersom jag kommer ihåg allt.

Det är inte ens så att jag drömmer något extremt eller obehagligt. Oftast är det bara ett helt vanligt liv som är ganska förankrat i verkligheten.

Igår till exempel drömde jag att jag var ute och reste, åt på restaurang, åkte bil som passagerare, gick runt i staden jag älskar och umgicks med människor. Inget speciellt hände egentligen, även om det ibland är lite småflummigt och orealistiskt.

Ibland kan jag typ "teleporteras" mellan olika platser, som i en film där vissa delar har klippts bort och man inte vet vad som hände däremellan. Men det finns alltid en röd tråd genom hela drömmen. Den börjar aldrig om med en ny dröm, utan det är samma dröm som fortsätter hela natten. Väldigt likt att kolla på en film.

Somnade till 2 timmar idag och drömde under kanske 1 timme av den tiden. Kan fortfarande återberätta hela drömmen nu.

Det konstigaste är när jag vaknar. Jag är helt omtumlad i typ en timme eftersom min hjärna har svårt att förstå att det bara var en dröm. Om jag minns något så känns det som att det måste ha hänt på riktigt. Hjärnan har svårt att acceptera att något kan kännas så verkligt men ändå bara ha hänt i huvudet.

Om något jobbigt händer i en dröm så kan jag må dåligt efteråt tills jag lyckats förklara för mig själv att det faktiskt inte hände.

Jag känner mig också aldrig riktigt utvilad längre. Det känns inte som att jag har sovit, utan mer som att jag har varit iväg och gjort massa saker i flera timmar. Jag sover runt 6 timmar plus/minus, så drömmarna tar ju upp en ganska stor del av tiden. Som idag när jag sov 2 timmar och drömde halva tiden så känns det som att jag varit vaken.

Eftersom jag knappt har drömt på 14 år så vet jag inte om det här är normalt eller inte, men det känns inte riktigt normalt.

Kommer det bli bättre? Hur lång tid brukar det ta?
Senast redigerad av Kalsongbatong 2026-07-23 kl. 00:29.
Citera
2026-07-23, 00:31
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Att drömmar håller på i två timmar har jag svårt att tro, du kan ju inte veta hur långa de är! Det är väl bara hjärnan som återhämtar sig från allt skit du dragit i dig och det ska du se som positivt!
Citera
2026-07-23, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Jag har rökt dagligen i 14 år. Nu har jag slutat. Mestadels pga ekonomin och för att jag vill kunna klara drogtest för jobb, samt för att testa ett liv utan.
När jag vaknar skulle jag lätt kunna sitta och återberätta en dröm i 30 minuter eftersom jag kommer ihåg allt.

Ge det några veckor så blir det bättre. Välkommen tillbaka till det vanliga livet, drick öl, knulla brudar och var en riktig man.
Citera
2026-07-23, 00:52
Medlem
Det kan ta ett tag. Din hjärna behöver catcha upp all förlorad drömtid. Var glad att det inte är mardrömmar.
Citera
2026-07-23, 01:18
Medlem
Nu har jag inte rökt dagligen i flera år men mycket i perioder till och från i cirka 10 år. Brukar ha intensiva drömmar 1-2 veckor max efter jag har en break.
Citera
2026-07-23, 01:27
Medlem
Lär inte vara ren än efter 14år, och fortsätta drömma intensivt medans det lämnar systemet.
Citera
2026-07-23, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Jag har rökt dagligen i 14 år. Nu har jag slutat. Mestadels pga ekonomin och för att jag vill kunna klara drogtest för jobb, samt för att testa ett liv utan. Under dessa år har jag drömt 2–3 gånger per år, oftast när jag tagit andra droger som boostat på drömmarna.

Nu har jag varit utan i en månad och jag drömmer helt galet mycket. Känns som att jag drömmer flera timmar om dagen och jag minns varenda sekund. När jag vaknar skulle jag lätt kunna sitta och återberätta en dröm i 30 minuter eftersom jag kommer ihåg allt.

Det är inte ens så att jag drömmer något extremt eller obehagligt. Oftast är det bara ett helt vanligt liv som är ganska förankrat i verkligheten.

Igår till exempel drömde jag att jag var ute och reste, åt på restaurang, åkte bil som passagerare, gick runt i staden jag älskar och umgicks med människor. Inget speciellt hände egentligen, även om det ibland är lite småflummigt och orealistiskt.

Ibland kan jag typ "teleporteras" mellan olika platser, som i en film där vissa delar har klippts bort och man inte vet vad som hände däremellan. Men det finns alltid en röd tråd genom hela drömmen. Den börjar aldrig om med en ny dröm, utan det är samma dröm som fortsätter hela natten. Väldigt likt att kolla på en film.

Somnade till 2 timmar idag och drömde under kanske 1 timme av den tiden. Kan fortfarande återberätta hela drömmen nu.

Det konstigaste är när jag vaknar. Jag är helt omtumlad i typ en timme eftersom min hjärna har svårt att förstå att det bara var en dröm. Om jag minns något så känns det som att det måste ha hänt på riktigt. Hjärnan har svårt att acceptera att något kan kännas så verkligt men ändå bara ha hänt i huvudet.

Om något jobbigt händer i en dröm så kan jag må dåligt efteråt tills jag lyckats förklara för mig själv att det faktiskt inte hände.

Jag känner mig också aldrig riktigt utvilad längre. Det känns inte som att jag har sovit, utan mer som att jag har varit iväg och gjort massa saker i flera timmar. Jag sover runt 6 timmar plus/minus, så drömmarna tar ju upp en ganska stor del av tiden. Som idag när jag sov 2 timmar och drömde halva tiden så känns det som att jag varit vaken.

Eftersom jag knappt har drömt på 14 år så vet jag inte om det här är normalt eller inte, men det känns inte riktigt normalt.

Låter som en intensiv överdos av REM-sömn pga av avslutad substans du haft så länge.

Det blir lite som din kropp/hjärnan har vant sig vid substansen och nu är lite upp i varv/obalans för att återhämta sig.

Det tar tid för kroppen att ställa om när man har vant sig vid något. Förenklat. Varför man många gånger går ner gradvis i dos än sluta tvärt, men de kan vara svårt. Jag brukar jämföra det med "lite grovt" hoppa ur en bil som kör i 110km/h. Det blir rätt skakigt i hjärnan innan den hittar tillbaka till mer normal läge.

Man kan googla ungefärlig tid på 1-3 månader innan du märker förbättring. Sök på REM-rebound

Senast redigerad av rawjudge 2026-07-23 kl. 02:23.
Citera
2026-07-23, 02:41
Medlem
litenbokstavs avatar
lite offtopic men du kommer absolut inte klara det där drogtestet..
Citera
2026-07-23, 02:48
Medlem
InteMinGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav

Tror TS menar framtida drogtester. Inte att han har ett planerat i morgon.
Citera
2026-07-23, 03:28
Medlem
hockexs avatar
Det sjukaste är ju att du inte haft något längre uppehåll under dessa 14 ÅREN förens nu? Klardrömmar får man alltid, oftast nattsvettningar och andra spännande symptom.

Ge fan i rökat nu och precis som din resedröm så är det en helt ny värld att upptäcka efter så lång tid.
Citera
2026-07-23, 03:36
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Att drömmar håller på i två timmar har jag svårt att tro, du kan ju inte veta hur långa de är! Det är väl bara hjärnan som återhämtar sig från allt skit du dragit i dig och det ska du se som positivt!
Som människa vet jag ungefär hur mycket man hinner med på 2 timmar. Så de sakerna som händer som jag minns och kan återberätta kan inte hända på mycket mindre än 2 timmar. (se nedan historien om sampev2)

Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Det kan ta ett tag. Din hjärna behöver catcha upp all förlorad drömtid. Var glad att det inte är mardrömmar.
Ja det är tacksamt att det är drömmar som mer liknar verkligheten om än lite flummigt som inte är vad verkligheten är.
Ex igår så var jag på hotell och festade med sampev2 och hans vänner. Det började med att vi satt och drack och härjade lite och snackade skit. Lyssnade på lite olika musik i min bluteooth högtalare.
Sen kom lite olika personer och vi skämtade om olika saker.
Sen kom städerskan och ville städa och klagade på att vi hade stökat en del och jag fick stå och försöka charma henne och få henne att städa rummet trots det.
Sen drog alla och jag tappade bort dom för jag flummade runt på hotellet och jag träffade lite olika människor där.

Och sen åkte vi till Danmark med tåget vilket började med att vi fick leta efter biljettmaskinen och sen hade vi problem att betala för den tog bara mynt så vi fick gå runt ett tag och försöka få ut mynt vilket var lite stressigt för vi hade bara kort.
Tillslut fick vi tag på det och fick gå tillbaka till biljettmaskinen och så visade det sig att vi räknat fel så vi hade tagit ut 800kr för mycket i mynt men sampe lämnade kvar alla mynt och jag försökte fylla fickorna med så mycket mynt jag fick plats men medans dom började springa till tåget som skulle gå om 5 min.

Sen väl på tåget så träffade vi flummiga danskar och festade och snackade skit med dom. Sen kom vi till köpenhamn och försökte hitta till hotellet var vida vi gick vilse några gånger. Flummigt.

Detta var en snabb återberättelse av det hela. Det hände självklart mycket mer och det var mer detaljerat än min beskrivning.

Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Lär inte vara ren än efter 14år, och fortsätta drömma intensivt medans det lämnar systemet.
Vad snackar du om? Tror du jag aldrig kommer bli ren?

Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
Citat:
Ursprungligen postat av InteMinGud
Tror TS menar framtida drogtester. Inte att han har ett planerat i morgon.
Korrekt det finns inget planerat drogtest men vet att det finns bra jobb jag kan få som kräver drogtest så tänkte försöka satsa på dom.
Senast redigerad av Kalsongbatong 2026-07-23 kl. 03:47.
Citera
2026-07-23, 03:42
Medlem
z0rkeepers avatar
Jag rökte dagligen i 17 år innan jag slutade och kommer ihåg det exakt som du beskriver det. Superintensiva drömmar som man kommer ihåg exakt. Det var jobbigt men efter en ~1½-2 månader försvann det och nu sover jag jättebra.

Det är helt normalt att uppleva dessa drömmar efter ett långvarigt weedrökande, inget konstigt alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in