Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
När jag jobbade ett tag i London åkte man mycket tunnelbana och vissa mindre stationer hade bara hissar och vanlig trappa (för utrymning)
Visst var det mera köer då en av hissarna var sönder, men ingen jätte vänte tid.
Dom lagade hissarna väldigt snabbt också.
Så funkar säkert i Stockholm men då måste man se till att har service avtal och reservdelar på lager
Minns någon station i London där det fanns dörrar på båda sidorna och spärrarna var placerade så att de som kom in i stationen hamnade vid ena dörren, som öppnades efter att utgående dörr, som ledde till utgångsspärrarna, hade öppnats.
Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Någonstans måste det väl ändå finnas helt vanliga trappor?
Annars kan jag inte alls förstå hur det skulle vara tillåtet ur en ren säkerhetsvinkel. Om det t.ex. börjar brinna, sker en olycka, terrordåd eller vad som så kan det aldrig vara så att folk ska behöva stå i tur och ordning för att utrymma stationen.
En sak som kan användas vid brand är utrymmen runt hisschakten där fläktar blåser bort brandrök. Kombinera med reservel. Man bygger helt enkelt ett säkert rum på plattformen. Jag tror att liknade finns i gruvor.
Citat:
Ursprungligen postat av
SeanPenn
Och hur ska man veta vart gränsen går för hur många som går in i hissen. Folk i stockholm kan knappt vänta på att folk ska gå av tåget innan dom går på. Ska det stå en neger i hissen som på 50 talet och räkna alla som går in?
Vad sägs om att utforma hissen så att den maximalt rymmer X personer samtidigt som den med marginal klarar att lyfta ca 2X personer?
Givetvis blir det svårt att utrymma genom vad som, oavsett om det handlar om stegar, trappor, rulltrappor eller hissar, riskerar att bli en 100 meter hög skorsten vid brand. En ganska vanlig trappa, 16 steg som är 18 cm höga tar dig 288 cm uppåt. 100 meter innebär 30+ sådana våningar. Hur stor andel av nollåttorna klarar det i ett bra utrymmningstempo?